Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
artikkelit
Call of Duty: Black Ops 4

Haastattelussa Black Ops 4:n Dan Bunting

Mikromaksuista mies ei suostunut paljastamaan mitään.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ

Call of Duty: Black Ops 4:n julkaisushow'n katsomisen ja 45-minuuttisen pelisession lisäksi sain tilaisuuden haastatella Los Angelesissa toukokuun puolivälissä pikaisesti peliteollisuuden pitkäaikaista veteraania: Treyarchin pääjehua Dan Buntingia, joka kertoi Black Ops 4:n tekemisestä. Hyväntuulinen Bunting kertoi, että inspiraatiota uuden pelin teemaan ja tarinaan etsitään kaikkialta. He miettivät seuraavaa loogista jatkumoa aikaisempien pelien pohjalta, sillä Black Ops -pelaajat odottavat tietynlaista tuttua pelikokemusta. Black Ops -sarjan toiminta on kuitenkin nopeuttanut vauhtiaan osasta toiseen, ja tällä kertaa Treyarch halusi rauhoittaa menoa mahdollistaen hiukan strategisemman lähestymisen taisteluun tinkimättä kuitenkaan sarjan kuuluisaksi tekemästä toiminnasta ja erityisesti hauskan pitämisestä.

Pitääkseen huolen siitä, että Black Ops 4 pysyy hyvin linjassa Call of Duty -sarjan muiden pelien kanssa, Treyarch tekee jatkuvaa yhteistyötä muiden sarjan tekijöiden kanssa. Call of Duty -pelit ovat myös kovassa suosiossa e-urheilun parissa ja kysyessäni yhteistyöstä e-urheilijoiden kanssa Bunting mainitsee, että kehitysvaiheessa e-urheilijat eivät olleet mukana, mutta hiljattain he ovat alkaneet kutsua pelaajia testaamaan Black Ops 4:ää. Palautetta kerätään mahdollisia muutoksia varten aivan julkaisuun saakka.

Ottaessani esiin nousussa olevat puheet väkivaltapelien vaikutuksista yhteiskuntaan, Bunting kertoo tiedostavansa ongelman, muttei koe sen vaikuttaneen Black Ops 4:n tekoon. Hän
sanoo, että he pyrkivät tekemään Black Opsista hyvin pelimäisen lähestyen aihetta enemmänkin kilpailullisen urheilun kannalta.

Bunting mainitsee yksinpelikampanjan poisjättämisen olleen suunniteltua heti alusta lähtien, sillä he halusivat tuoda uudenlaisen yksinpelikokemuksen Black Opsiin. Black Ops 4 painottuu entistä enemmän sosiaaliseen kokemukseen ja tuo sitä uudella tavalla esille. Treyarch haluaa koko ajan haastaa itsensä kehittämällä uusia ideoita ja tapoja tuoda erilaisia kokemuksia pelaajille. Bunting myöntää, että vuosien varrella osa näistä on toiminut ja osa ei, mutta jokaisesta kokemuksesta opitaan ja niiden pohjalta uusia ideoita lähdetään muokkaamaan parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen pitäen toiminta raikkaana.

Call of Duty: Black Ops 4Call of Duty: Black Ops 4

Bunting kuitenkin kieltää, että uusi Blackoutiksi kutsuttu Battle Royale -pelimuoto olisi syrjäyttänyt yksinpelikampanjan: he ovat vain pyrkineet keksimään uuden tavan pelata yhdessä kavereiden kanssa pidemmällä aikavälillä. Blackoutista Bunting ei kuitenkaan lähde kertomaan enempää kuin mitä esitysshow jo paljasti kaikessa vähyydessään. Kyseessä on suurin moninpelikokemus mitä he ovat koskaan rakentaneet, suurin pelikartta joka sisältää parhaat palat 10 vuoden Black Ops -historiasta niin hahmojen, kulkuneuvojen kuin myös rakennusten ja
aseiden suhteen, joten varsinkin faneille kyseessä pitäisi olla todellinen herkku.

Vaikka Black Ops 4 on heti alkujaan optimoitu erityisesti PC:tä varten, Bunting ei sano sen vaikuttaneen konsoliversioihin. Hänen mukaansa jokaista pelin versiota optimoitiin samanaikaisesti ja samat ominaisuudet löytyvät niin konsoleilta kuin PuuCeeltäkin. Tällä tavalla eri alustojen pelaajat pääsevät käsiksi uusiin ominaisuuksiin, joista he eivät aikaisemmin olleet ehkä edes tietoisia. Lukuisista alustoista huolimatta (ja Treyarchin historiasta tuoda aikaisemmat Black Opsit Nintendon laitteille) Black Ops 4 on tulossa kuitenkin vain PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle jättäen Switchin kokonaan pois kuvioista.

Kysyessäni syytä Black Opsin siirtämisestä pois Steam-servereiltä Battle.nettiin Bunting mainitsee, että yhteystyö Blizzardin kanssa sisältää arvoja, jotka ovat hyvin linjassa Treyarchin kanssa. Blizzardilla on hyvä fokus sosiaaliseen järjestelmään ja omistettu tuki yhteisöön. Korkeaan laatuun panostetaan täysillä. Treyarch myös luottaa Blizzardiin hyvän yhteistyön pohjalta, joten voimien yhdistäminen oli oikeastaan itsestäänselvyys. Battle.netin ekosysteemin avaaminen Black Opsille tekee hyvää pelille ja peliyhteisölle. Kysyessäni voisiko Battle.net mahdollistaa ristiin pelaamisen alustojen välillä toteaa Bunting nauraen, että idea on todella hyvä, mutta siitä pitää puhua lisää joskus tulevaisuudessa.

Kysyessäni Buntingin henkilökohtaista suosikkiominaisuutta tulevasta Black Ops -pelistä hän
sanoo nauttivansa hyvin toteutetuista perusteista pienintä yksityiskohtaa myöten, joista muodostuu laadukas kokonaisuus. Tartun hänen mainitsemaansa aseiden muokkausmahdollisuuksiin ja kysyn, tuleeko Black Ops 4 sisältämään mikromaksuja muun muassa näiden muokkausmahdollisuuksien pohjalta? Bunting väistää vihjailuni vain sanoen, että pelin kehitys on vielä niin aikaisessa vaiheessa, ettei mikromaksujen mukana olemisesta tai niiden puuttumisesta voi vielä sanoa mitään.

Call of Duty: Black Ops 4Call of Duty: Black Ops 4Call of Duty: Black Ops 4
Call of Duty: Black Ops 4Call of Duty: Black Ops 4Call of Duty: Black Ops 4Call of Duty: Black Ops 4
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Faccento perustaa Bad Moon Talentin

Faccento perustaa Bad Moon Talentin

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Entinen Call of Duty -pelaaja ja valmentaja Brice 'Faccento' Faccento on paljastanut Twitterissä perustaneensa kykyjenetsintätoimiston nimeltä Bad Moon Talent, jonka...

0
Eunited voitti 2019 CWL-finaalit

Eunited voitti 2019 CWL-finaalit

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Ensimmäiset CWL-finaalit on saatu päätökseen Miamissa. Paikan päällä 16 joukkuetta ottivat mittaa toisistaan, ja palkintopotti oli 1,25 miljoonaa dollaria. Sunnuntaina...



Ladataan seuraavaa sisältöä