Suomi
Gamereactor
artikkelit
Marvel's Avengers

Marvel's Avengers: Future Imperfect on epätäydellinen, mutta tulevaisuus on silti valoisa

Pelillä on edelleen toivoa, vaikka Hawkeyen tarina, uusi Wastelands-alue ja PS5-versio eivät jännittäviä olekaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Viime vuoden elokuussa olin innoissani Marvel's Avengersista, vaikka pelissä olikin vakavia teknisiä ongelmia ja joitakin pelattavuuteen liittyviä suuria puutteita. Mahtava tarina, kiinnostavat hahmot ja hauska taistelumekaniikka ovat jaksaneet viihdyttää tunnista toiseen antaen samalla toivoa tulevaisuudesta. Ensimmäinen sisältöpäivitys Operation: Kate Bishop - Taking A.I.M. teki selväksi sen, että pelin korjaaminen vaatii runsaasti aikaa. Uusin päivitys tekee asian vieläkin selvemmäksi.

Marvel's Avengers

Operation: Hawkeye - Future Imperfect seuraa samanlaisia askelmerkkejä kuin Taking A.I.M. Jopa uusi pelattava hahmo on suurimmaksi osaksi samanlainen. Hawkeyella on tietenkin muutamia erilaisia nuolia valittavana, mutta molempien painopiste on selvästi jousessa, kun taas miekkoja voi käyttää lähietäisyydellä. Osaan silti sanoa helposti sen, että Clint Barton on suosikkini näistä kahdesta. Nightstorm Arrow -kyky ampuu nuolia melkoisen laajalle alueelle, joka onkin hyödyllinen keino vihollislaumojen höökiessä päälle. Tämä yhdessä Recovery Arrowsien kanssa niin "buffaa" kuin parantaa itseä ja liittolaisia renkaan sisällä, joten Barton tappaa hyvin niin talossa kuin puutarhassa (lähietäisyydeltä ja kaukaakin). Pisteenä iin päällä on Ultimate: Hunter's Arrow. Tekoälyn ohjastama nuoli lentää vahingoittaen kaikkia löytämiään pahiksia pelaajan tehdessä samalla mitä mielii. Suurten pahisjoukkojen tuhoaminen kerralla erilaisten kykyjen yhdistelmällä on hauskaa. Siksi onkin sääli, että ne perushyökkäykset ovat hyvin samanlaiset kuin Bishopilla.

Surullisinta päivityksessä on sen tarina. Se alkaa vahvasti antaen vihjettä siitä, mitä tapahtuu Avengers-joukon epäonnistumisen sattuessa. Mutta sitten kuitenkaan mitään valmista ei saada. Kyse on silkasta täytteestä selvittäen muutamia asioita, jotka tulivat jo selviksi Taking A.I.M.:ssa. Trailerit ja markkinointimateriaali tekivät jo ennakkoon selväksi Future Imperfectin pääpahiksen, joten päivitys ei onnistu tässä suhteessa millään tasolla yllättämään. Viimeinen pomotaisto tuntuu samalta kuin Abomination 1.5.

Tämä on mainos:

Mutta entä ne uuden konsolisukupolven päivitykset? Niissäkin on puolensa ja puolensa. Hyvä uutinen on, että peli todellakin näyttää, pyörii ja latailee paljon paremmin. Pelatessa Highest-Performance Modella ruudunpäivitys putoaa hyvin harvoin alle 60 ruutua sekunnissa, ja 4K-kuvalla niin henkilöhahmot, ympäristöt kuin tehosteetkin näyttävät hyvältä. Harmillisesti peli jäätyy 5-10 sekunnin ajaksi melkein aina, kun yrittää poistua valikosta tavaran hajottamisen jälkeen, tai oikeastaan minkään muutoksen tekemisen jälkeen Playstation 5.llä. Moinen ei ole hauskaa pelissä, jossa "lootin" kerääminen on hyvin keskeistä.

Toisaalta Future Imperfect osoittaa senkin, että pelinkehittäjät kuuntelevat saamaansa palautetta. Enkä nyt puhu vain mahdollisuudesta pelata tarinatehtäviä uudelleen, ja kykyä tehdä omat HARM-huoneet. Uusi "pahis" Cargo Runner Synthoid on selvästi innoittunut Diablon Treasure Goblinista. Nopea vekkuli juoksee pakoon pelaajan tämän löytäessä, ja otuksella on paljon tavaraa mukanaan. Kiinni saaminen ja hengiltä piekseminen palkitsee runsaalla saaliilla, ja joskus myös mahtavilla varusteilla. Idea on hyvä, ja toivottavasti sitä kehitetään vastakin. Se varsinainen totisesti toivoa antava osuus ei ole edes mukana varsinaisessa päivityksessä.

Maailmalle on lopultakin annettu varsinainen suunnitelma eli niin sanottu "roadmap", ja tulossa on melkoisen kiinnostavaa kamaa! Myöhemmin tänä keväänä tapahtuma Tachyon Anomaly päästää käyttämään yhdessä ja samassa peliporukassa useammalla pelaajalla samaa hahmoa. Black Widow's Red Room Takeover mahdollistaa erityisen HARM Room -sisällön asuineen. Kyseessä saattaa olla ensimmäinen kerta, kun voi oikeasti pelissä näyttää MCU:sta tutulta hahmolta, sillä mukana roadmapissa on myös "Outfits inspired by the Marvel Cinematic Universe", ja ajoittaminen samaan Black Widow'n kanssa kuulostaa kyllä hyvältä. Tulossa on raidin kaltaista sisältöä, ja uudessa Villain Sectorissa vastaan asettuu Monica Rappaccini. Uudenlainen tehtävätyyppi Wastelandsissa on Patrol Mode. Tutkittavana on iso alue tehtävineen tason 50 saavuttamisen jälkeen, ja tämä se vasta toivoa antaakin, nimittäin laajennus War for Wakanda.

War for Wakandaa nimitetään laajennukseksi eikä operationiksi. Tulossa on siis jotain isompaa ja merkityksellisempää kuin tähän asti nähdyt päivitykset. Black Panther on varmasti hahmona erilainen verrattuna jousimiehiin, ja luvassa on sellainen pahistyyppi, joka vaikuttaa aidosti uudenlaiselta. Uusi peliympäristö kuulostaa tietenkin hienolta, ja Power Capin kohottaminen on toki pakollista nyt, kun melkein jokainen hahmoni on tasolla 150.

Tämä on mainos:

Lyhyesti sanottuna Marvel's Avengersin Taking A.I.M. ja Future Imperfect eivät vielä riitä, mutta ne luovat pohjan, jolle laskea ne todellista potentiaalia lupaavat päivitykset. Marvel's Avengers saattaa pystyä nousemaan uuteen loistoon hieman samalla tavalla kuin aiemmin Final Fantasy XIV, Destiny ja No Man's Sky.

Marvel's Avengers

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä