Suomi
Gamereactor
arviot
WWE 13

WWE 13

GR Ruotsin painifani Jonas Mäki veti jälleen trikoot ylle ja hyppäsi kehään. WWE-sarjan tämän vuoden painos on itse asiassa aika hyvä peli.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Yhdeksänkymmentäluvun jälkipuoliskolla painimaailmassa kävi kuhina, kun WCW- ja WWE-organisaatiot mittelivät hikikarpalot otsalla fanien suosiosta. Kilpailu johti joskus halpamaisiin temppuihin ja kiistanalaisiin takinkääntöihin, mutta samalla itse painiviihde oli järkyttävän kovatasoista katsottavaa ja molemmat antoivat juoniin kaikkensa.

Aikakausi on sittemmin tullut tunnetuksi Attitudena, josta ikinuoret painifanit vaahtoavat tippa silmäkulmassa ja leuka väpättäen. Siten ei ole ihme, että THQ on päättänyt tuoda tuon ajan takaisin WWE 13:n muodossa.

Viime vuonna showpainipelit tekivät käännöksen parempaan. Ryhtiliikettä edelsi liuta Smackdown vs. Raw -pelejä, jotka tunnettiin lähinnä jäyköistä kontrolleistaan ja turhanpäiväisistä ominaisuuksistaan. WWE oli uusi alku, jonka päälle THQ on rakentanut myös tämän vuoden inkarnaation. Peli vie sarjaa jälleen piirun parempaan suuntaan - varsinkin yksinpelin osalta.

Siinä missä yksinpeliosiota vaivasivat aiemmin kyseenalaiset painijavalinnat, kehno käsikirjoitus ja yleisesti tylsä presentaatio, vetäistään pelaaja tällä kertaa suoraan Attituden henkeen. Kyseessä on makeilla tuotantoarvoilla kuorrutettu pelimoodi, johon sisältyy harkittu valikoima legendaarisia otteluita. Eikä kyse ole vain voitosta. Peli mallintaa lajia siinä mielessä oikein, että lopputulosta tärkeämpää on se, miten siihen päästään. Pelaaja voi ottelun aikana täyttää erilaisia pää- ja sivutavoitteita, joiden kautta avataan uutta sisältöä ja jotka kannustavat yleisesti eeppisempiin temppuihin.

Tämä on mainos:
WWE 13

Otteluihin liittyy myös ainutlaatuisia kommentaareja, jotka korostavat juuri oikealla tavalla pelin henkeä. Lisäksi koko paketti on kuorrutettu todellisilla videoklipeillä aikakauden otteluista. Sarjan aiempiin esityksiin verrattuna WWE 13 kaataa faneille kultaa kuorma-autolasteittain, ja yksinpeliosuus voi hyvinkin olla paras koskaan painipeleissä.

WWE-peli tarvitsee tietysti myös moninpelin, jonka parissa parissa yleensä kuluukin lopulta suurin osa ajasta. Tässä kohdin THQ:n esitykset eivät kuitenkaan ole yhtä vakuuttavat kuin Attitude-moodissa. Vaikka kontrollit ja presentaatio tuntuvat välittömästi intuitiivisen hyviltä verrattuna Smackdown vs. Raw'n turhan monimutkaisiin häsellyksiin, mekaniikoista paljastuu edelleen kömpelyyksiä, joita on vaikea olla huomioimatta.

WWE 13 pyrkii muodostamaan täydellisen fanipaketin, jossa jokainen voi luoda omat kehänsä, hahmonsa ja ottelunsa. Ja tämä on todella tehty pieteetillä. Mutta samalla uudet ominaisuudet lisäävät ongelmia: mitä enemmän peliin ängetään tavaraa, sitä bugisemmaksi se helposti muuttuu, ja olisihan se jo peijooni vie korkea aika ohjelmoida toimiva törmäyksentunnistus.

Tämä on mainos:
WWE 13

Kavereita vastaan pelailu tuntuu kokonaisuutena aika pitkälti samalta kuin viime vuonna, mikä on sääli. Täytyy kuitenkin mainita, että Rey Mysterion kokoiset tappelijat eivät enää visko Big Show'n kaltaisia jässiköitä kuin nämä olisivat heliumpalloja. Lisäksi otteluissa tulee vastaan "OMG-hetkiä", jotka ovat käytännössä prameita lopetusliikkeitä. Vastustajan voi esimerkiksi lennättää tolpan päältä lattiaan tai napata kiinni ilmasta, kääntäen vastustajan hyökkäyksen omaksi edukseen. Systeemi vain kaipaisi vielä hieman jatkokehittelyä ollakseen täydellinen lisä normaaliin otteluun.

Miinussarakkeeseen menevät myös grafiikat, jotka alkavat olla pahasti aikaansa jäljessä. Kenties sarjalle olisi parasta odottaa uutta konsolisukupolvea, jotta tällaiset iänikuiset puutteet saataisiin kerralla korjatuksi. Vaikka yksinpeli on sinänsä esitetty tyylikkäästi, tunnelmaa latistavat väistämättä robottimaiset animaatiot ottelun aikana. Moninpelipuolella kommentaattoritkin joutaisivat jo pikaisesti vaihtoon.

Lopulta WWE 13 tuntuu kuitenkin yllättävän tyydyttävältä jatko-osalta ja jättää positiivisen mielen. THQ on sarjansa kanssa selvästi oikealla uralla, ja toivoa sopii, että onnistuneen yksinpelin päälle osataan ensi vuonna rakentaa vielä jotain parempaa. Kahdesta puoliskosta moninpeli on kuitenkin se, mikä kaipaisi kiireellisempää päivitystä. Painifanien kaipaama henki on jo pelissä, mutta teknologia laahaa askeleen tai pari perässä.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Intuitiiviset kontrollit, todella hyvä yksinpeli, reilusti säätövaraa, tuhti WWE Universe
-
Törmäyksentunnistus ontuu, grafiikat vanhentuneet, huonot kommentaattorit
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
WWE 13Score

WWE 13

ARVIO. Kirjoittaja Jonas Mäki

GR Ruotsin painifani Jonas Mäki veti jälleen trikoot ylleen ja hyppäsi kehään. WWE 13 on itse asiassa aika hyvä peli.

8
WWE 13

WWE 13

ENNAKKO. Kirjoittaja Jonas Mäki

THQ:n WWE-sarja saa seuraavan osansa marraskuussa. Mitä uutta WWE 13 tuo mukanaan, kävimme Yhdysvalloissa ottamassa selvää.



Ladataan seuraavaa sisältöä