Suomi
Gamereactor
arviot
NBA 2K13

NBA 2K13

Koripallokenttiä suvereenisti hallinnut sarja tekee ensiesiintymisensä Wii U:lla. Käännös ei ole kuitenkaan onnistunut, sillä muutoin loistavaa peliä riivaavat lukuisat vakavat bugit.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

NBA 2k13 ei lähde parin edeltäjänsä tavoin paistattelemaan menneiden aikojen legendoilla, vaan panostaa uuteen ohjaustapaan, parempaan tekoälyyn ja nettiominaisuuksiin. Ensimmäiset uudistukset toimivat hyvin, kun taas viimeinen aiheuttaa katastrofin Wii U:n omistajille.

Uusi ohjaustapa on nimeltään Control stick ja vastaa käytännössä EA:n NHL-sarjasta tutuksi tullutta Skill stickiä. Oikeaa tattia veivaamalla voi tehdä aikaisempaa vaivattomammin näyttäviä harhautusliikkeitä, joiden ketjuttaminen onnistuu helposti. Ja kun on tullut aika lähettää murikka kohti koria, niin ei muuta kuin vasen liipaisin pohjaan. Tällöin oikea tatti muuttuu Shot stickiksi, jolla voi taidoista riippuen yrittää lukuisia erilaisia heittoja. Uudistus toimii mainiosti, tosin mukana on ajoittain pientä viivettä. Siihen kuitenkin tottuu nopeasti, eikä se haittaa pelaamista.

NBA 2K13
Uudistettu ohjattavuus toimii hyvin ja tarjoaa realistisen koriskokemuksen.

Tekoälyä on tänä vuonna viilattu jälleen parempaan suuntaan. Pelaajat käyttäytyvät kaikin tavoin järkevämmin ja osaavat muun muassa improvisoida pieleen menneissä pelikuvioissa. Kuvioita on tällä kertaa mukana jälleen enemmän ja ne ovat aikaisempaa moniulotteisempia. Lähes kaikista löytyy useita mahdollisia pelitapoja, ja oman joukkueen kuvioita kannattaa harjoitella etukäteen.

Tämä on mainos:

Uusia nettiominaisuuksia on mukana runsaasti, ja merkittävin niistä ovat virtuaaliset kolikot. Niitä saa pääasiassa pelaamalla mitä tahansa pelimuotoa, tosin laitteen täytyy olla kytkettynä verkkoon. Tämä on inhottava rajoitus, sillä sarjan paras ja pelatuin pelimuoto on virtuaalista liigaa simuloiva "association". Toki siitäkin ropisee kolikoita pelaamalla sitä verkkoyhteyden kanssa, mutta nurinoista päätellen suurin osa yhteisöstä pelaa sitä edelleen yksin ilman nettiä.

NBA 2K13
Myös tekoäly pelaa useimmissa tilanteissa fiksusti.

Mitä kolikoilla sitten käytännössä tekee? Niitä käytetään maksuvälineinä eri paikoissa, esimerkiksi uudessa - EA:n Ultimate Team -pelimuotoa suuresti muistuttavassa - MyTeamissä. Kolikoita käyttämällä saa ostettua korttipakkoja, joista saa sattumanvaraisesti pelaajia, erikoisominaisuuksia, pelistrategioita ja niin edelleen. Korttien kerääminen on hauskaa ja ainoa nurinanaihe liittyy pakkojen suuriin hintoihin. Ne pakottavat tahkoamaan runsaasti peruspelejä, tosin kärsimättömille löytyy apu nettiin ladatuista huijausvinkeistä.

Kolikot ovat rantautuneet myös aikaisemmilta vuosilta tuttuun MyCareer-pelimuotoon, jossa on tarkoituksena luotsata itse tehty koripalloilija aloittelijasta koriskenttien legendaksi. Kolikoilla saa ostettua muun muassa harjoituksia, joilla voi parantaa ominaisuuksiaan. Tämä integraatio kätkee sisäänsä Wii U:lla myös pelin vakavimman bugin. Jos MyCareerin käynnistää ilman nettiyhteyttä, se kaataa konsolin täysin. Pelaajalle ainoaksi vaihtoehdoksi jää virtajohdon vetäiseminen seinästä. Tämä on todella huolestuttava virhe ja voin vain ihmetellä, miten se on jäänyt huomaamatta pelin testausvaiheessa. Mutta ei, pahempaa on vielä luvassa.

Tämä on mainos:
NBA 2K13
Grafiikka ei ole aivan niin hyvää kuin muilla alustoilla, mutta se on hienoa silti.

Usein peli kaatuu juuri pelatun ottelun jälkeen, jolloin kaikki siihen upotettu vaivannäkö menee hukkaan. Pelikonsolin heittää suosiolla jäähylle, kun oman joukkueen tähtipelaajan triplatupla ja tunnin uurastus valuu teknisen bugin takia viemäriin. Lisäksi association-moodi kaatuu vähintään joka kolmas tallennuskerta. Nämä kaatumiset vievät valtavasti peli-iloa, sillä samoja otteluita joutuu tahkoamaan uudestaan ja uudestaan. Laskujeni mukaan pelaamani 29 ottelun kausi vaati kaatuilun vuoksi noin 40 ottelun pelaamista.

Ulkoasultaan Wii U:n 2k13 on piirun verran huonompaa tasoa kuin viime vuonna PS3:lla testaamani 2k12. Tästä ei kannata kuitenkaan säikähtää, sillä kokonaisuutena peli on edelleen hyvännäköinen. Areenat eroavat huomattavasti toisistaan ja pelaajat näyttävät pääosin esikuviltaan. Ainoastaan pieniä yksityiskohtia on karsittu. Esimerkiksi paitoihin on valeltu liimaa, eivätkä ne enää liiku pelaajien päällä.

NBA 2K13
Wii U -versiolta repäisevät maton alta bugit, joiden takia parhaat pelimuodot ovat pelikelvottomia.

Äänipuolella asiat ovat yhtä hyvällä tasolla kuin ennenkin. Selostuskolmikolla riittää jälleen uusia juttuja kerrottavaksi oikean maailman puolelta ja uusia huudahduksiakin on lisätty heidän repertuaariinsa.

NBA 2k13 olisi voinut olla loistava peli, jos se olisi vain toiminut niin kuin sen pitää. Pitkäikäisyydelle olisi tullut 9 pistettä ja lopullinen arvosanani olisi ollut vahva 9. Kaatumisongelmien vuoksi lähes kaikki Wii U -version pelimuodoista ovat käytännössä kuitenkin pelikelvottomia. Ainoastaan pikapelejä jaksaa pelailla, sillä niissä pelin kaatuminen ottelun jälkeen ei kirpaise yhtä paljon kuin associationissa. Lopullinen arvosanani heijastelee siis vahvasti Wii U -version bugeja. Rikkinäinen peli ansaitsee tulla verotetuksi.

Kirjoitushetkellä peliin oli ladattu kaikki saatavilla olevat päivitykset. Ne eivät poistaneet kaatuilua.

03 Gamereactor Suomi
3 / 10
+
Tarjoaa realistisen pelikokemuksen, tekoäly pelaa hyvin, sisältää runsaasti syviä pelimuotoja, näyttää ja kuulostaa hyvältä
-
Bugit tekevät Wii U -versiosta käytännössä pelikelvottoman
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
NBA 2K13Score

NBA 2K13

ARVIO. Kirjoittaja Leevi Rantala

Käännös Wii U:lle ei ole onnistunut, sillä muutoin loistavaa koripallosimulaattoria riivaavat lukuisat vakavat bugit.

4
Score & NBA 2K13 -kilpailu

Score & NBA 2K13 -kilpailu

UUTINEN. Kirjoittaja Arttu Rajala

Scoren sponsoroimassa kilpailussa palkintona upea NBA 2K13 -setti PS3-pelillä varustettuna. Klikkaa itsesi kilpailusivulle ja osallistu!



Ladataan seuraavaa sisältöä