Suomi
Gamereactor
arviot
Aliens: Colonial Marines

Aliens: Colonial Marines

Gearboxin ja Segan Aliens-projektia on odotettu vuodesta toiseen, ja nyt se on viimein kaupoissa. Valitettavasti peli ei lunasta korkeita odotuksiaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

En ole Alien-fani henkeen ja vereen, mutta pidän ensimmäisistä elokuvista. Colonial Marines sijoittuu toisen, James Cameronin ohjaaman elokuvan jälkimaininkeihin, kun joukko avaruussotilaita lähtee pelastamaan korpraali Hicksiä ja kumppaneita tempautuen pian Weyland-Yutanin armottomiin juoniin. Lähtökohdat ovat mielenkiintoiset, mutta pelin pitäisi silti seisoa omilla jaloillaan, koska pelkillä leffaviittauksilla pääsee vain niin pitkälle.

Aliens: Colonial Marines oli itse asiassa tulossa jo vuosituhannen alussa Playstation 2:lle. Tuo projekti kuitenkin kaatui. Sittemmin 2006 Sega osti lisenssin ja yhtiö on työstänyt Gearboxin kanssa uutta Colonial Marinesia (samalla teemalla) näihin päiviin asti. Alkujaan pelin piti olla ryhmäpohjainen toimintapeli käskytettävän tekoälyn kera, mutta lopullinen tuote onkin suoraviivainen räiskintä. Yllättävää tai ei, mutta peli on pitkän ja selvästi haasteellisen kehityskaarensa näköinen.

Aliens: Colonial Marines
Mielenkiintoisista lähtökohdistaan huolimatta tarina lässähtää nopeasti. Välillä on jo vaikea muistaa, mikä ylipäätään oli tehtävän pointti.

Jo heti alkumetreillä silmään pistää tekniikka, joka ei valitettavasti ole tätä päivää. Konehuoneessa raksuttaa muokattu versio Unreal Engine 3:sta, mutta grafiikka jää selvästi pelimoottoria käyttävien muiden uutuuksien tasosta. Tekstuurit ovat - ainakin testatussa Xbox 360 -versiossa - suttuisia, mikä yhdessä kuvan sahalaitaisuuden kanssa luo vanhahtavan vaikutelman. Sitä eivät myöskään paranna tiukempien tilanteiden hidastelut tai tönkkö animaatio, joka pahimmillaan lähentelee jo naurettavuuden rajoja. Hahmot ovat todella pökkelömäisiä.

Tämä on mainos:

Aliens: Colonial Marinesilla on siis jonkinasteisia uskottavuusongelmia, jos siltä hakee immersiivistä pelikokemusta. Tapahtumiin on vaikea samaistua, kun huomio tahtoo kiinnittyä erilaisiin teknisiin ongelmiin ja itsetuhoiseen tekoälyyn. Tekoälyttömyys ei nouse vielä pahasti esiin silmille hyppivien alieneiden kohdalla, mutta pelissä niitetään myös palkkasotilaita, jotka eivät todellakaan ole järjen jättiläisiä. Ei ole harvinainen näky, että kokonainen ryhmä juoksee yksitellen saman liekinheittimen tuleen.

Aliens: Colonial Marines
Wayland-Yutanin palkkasotilaat hyökkivät kimppuun miltei yhtä hanakasti kuin alienitkin. Henkikullasta ei niin väliä.

Samaan aikaan kenttäsuunnittelu juoksuttaa pelaajaa putkessa, ja isoista kohtauksista huolimatta kokonaisuus tuntuu laahaavan. Piristävää vaihtelua käy kaipaamaan erityisesti keskivaiheilla, kun tehtävästä toiseen siirtomaasotilaat mättävät elokuvien mukaan täysin ylivoimaisen muukalaislajin edustajia kumoon vaikka paljain käsin. Tyhjiä lippaita jälkeen jää sadoittain, mutta hätkähdyttävät hetket voi laskea yhden käden sormilla.

Kohtaamiset vihollisten kanssa eivät yksinkertaisesti ole jännittäviä. Bungie aikoinaan lanseerasi lentävän lauseen, että pelin on tarjottava 30 sekuntia hauskuutta, jota sitten kierrätetään läpi pelin. Colonial Marines osaa kyllä kierrättää, mutta mukaansatempaavuus puuttuu - osin tekoälyn, osin kohtausten kaavamaisuuden, osin epätarkkojen aseiden takia. Edes asepäivitysten kanssa röpöttely ei tunnu erityisen tyydyttävältä, vaan jää puisevaksi.

Tämä on mainos:
Aliens: Colonial Marines
Ja sieltä tulee taas yksi. Tapoista saadaan kokemuspisteitä, joilla voi avata muutamia asepäivityksiä. Ei mitään, mikä pelastaisi pelin.

Ei koko peli silti ole epäonnistunut. Paikoin eteen tulee yksittäisiä valonpilkahduksia siitä, mitä peli olisi ehkä voinut olla. Esimerkiksi loppupuolella pariinkin otteeseen esiintyvä Derelict, muinainen avaruusalus jossa saatiin ensikosketus alieneihin jo alkuperäisessä elokuvassa, tuntuu fanipalvelulta. Näillä main myös valaistus ja sen luoma tunnelma nousevat paremmin esiin kuin Sulacon käytäville, LV-426:n pinnalle ja labroihin sijoitetuissa, sattumanvaraisen tuntuisissa kujanjuoksuissa.

Pelissä on myös pari mielenkiintoista yksityiskohtaa, joiden täyttä potentiaalia ei ole kyetty hyödyntämään. Ensinnäkin mukana on systeemi kiinnitettyjen konekiväärien siirtämiseksi puolustusasemiin. Valmistelut jäävät aina kuitenkin hyvin pintapuoliseksi, joten näistä tilanteista ei saada taktisuutta tai rytmiä vyörytyksen lomaan. Toisaalta tykkään ideana myös erikseen esiin nostettavasta trackeristä, jolla muukalaisten lymyilyä voi ennakoida. Mutta senkin tarpeellisuus jää nyt kyseenalaiseksi, kun vihollissijoittelu on ennalta arvattavaa ja runsaskätistä. Varovaisempaa hiiviskelyä on noin yhden kentän verran.

Aliens: Colonial Marines
Verkkopeli voi olla sopivalla porukalla kohtuullista, mutta ei pitkäikäistä: pelimuotoja on neljä ja kahdessa pyörivät samat viisi kenttää, kahdessa muussa on kaksi kenttää per moodi.

Colonial Marines sisältää yksinpelin ohessa perinteisen moninpelin ja co-opin, joka toimii sekä samalla koneella että verkossa. Co-op on pieni, muttei aivan käänteentekevä piristysruiske kampanjaan. Suurimpana etuna on mahdollisuus elvyttää kaatuneita kavereita, joten saman kohdan ramppaamista esiintyy harvemmin. Pelin sisältö ei kuitenkaan ole sillä tasolla, että sitä voisi mitenkään suositella esimerkiksi Halo 4:n, Dead Space 3:n tai Gearboxin oman Borderlands 2:n yli. Kaikki nämä ovat kokonaisuutena parempia ja nykyaikaisempia vaihtoehtoja mihin tahansa toimintakuumeeseen.

Pelin taustalla on varmasti ollut hyvä aikomus luoda jotain merkityksellistä Aliens-faneille, mutta selkeän vision puute ja venynyt kehitysaika ovat jättäneet karut jälkensä. Pelistä huokuu päällimmäisenä vaikutelma, että Sega ja Gearbox ovat lopulta vain halunneet ongelmaprojektin pois käsistään. Viimeistely ontuu ja rakkaudella hiottuja yksityiskohtia löytyy niukalti. Niinpä käteen jää lähinnä aneeminen perusräiskintä, joka ei ole maineikkaan nimensä veroinen.

04 Gamereactor Suomi
4 / 10
+
Paikoitellen kivaa fanipalvelua, co-op piristää hieman kampanjaa
-
Teknisesti kehno viimeistely, surkuhupaisa tekoäly, paljon tylsiä tehtäviä, pelistä uupuu jännitys ja uhatuksi tulemisen tunne
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Aliens: Colonial MarinesScore

Aliens: Colonial Marines

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Gearboxin ja Segan Aliens-projektia on odotettu vuodesta toiseen, ja nyt se on viimein kaupoissa. Kannattiko odotus?



Ladataan seuraavaa sisältöä