Suomi
Gamereactor
arviot
Proteus

Proteus

Persoonallinen taidepeli kääntyy PC-puolelta konsoleille ja kätkee karun ulkoasunsa alle kauniin sisällön.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Avaat silmäsi ja heräät keskellä merta. Horisontissa siintää puiden ja eläinten täyttämä saari. Et pysty tekemään mitään muuta kuin liikkumaan eteenpäin. Rantaan astuessasi huomaat, ettei saarella ole lainkaan ihmisasutusta. Ei minkäänlaisia tavoitteita, aikarajoja, ei mitään fyysistä kerättävää eikä dialogivaikutteista kommunikointia. Ainoa tapa keskustella maailman kanssa on liikkeistäsi syntyvät äänet. Ainoat toiminnot ovat liikkuminen ja istuminen. Proteus on yksi epäpelimäisimpiä pelejä, joita olen koskaan kokenut.

Normaalisti pelissä on jonkinlainen päämäärä, joka johtaa voittoon. Proteuksessa tälläinen ohjenuora on sivuseikka ja päätavoitteena voisikin pitää vain itselleen luomia tavoitteita. Pelaaja voi liikkua saarella minne haluaa kiiveten vuorten yli ja kävellen vetten päällä. Annetuille mahdollisuuksille ei ole saneltuja rajoitteita ja pelin luoma emotionaalinen tunne onkin hyvin yksittäinen. Matkalla kohdatut elämänmuodot, eläimet ja luonto, reagoivat tutkijaan musiikillisilla äänillä. Nämä äänet yhdistettynä pelin eteeriseen musiikkiin luovat rauhoittavan äänimaailman, joka toimii jonkinlaisena koukkuna tavoitteettomalle tutkimisille. Tyyneys saattaa johtaa jopa uneliaisuuteen, minkä voisi tässä tapauksessa tulkita jopa eduksi. Silti takaraivossa sykkii pelko, että tämä rauha tulee vielä rikkoutumaan.

ProteusProteusProteus

Kokeminen ei jää vain yhden saaren koluamiseksi, vaan nimensä mukaisesti Proteus muuttaa muotoaan jokaisella pelikerralla. "Tarinallisesti" tämä tarkoittaa etenemistä iloisesta keväästä synkkään talveen. Ensihetkien pomppivat puput ja porottava aurinko katoavat roudan sekä kylmyyden verhoutuessa. Jo pelkkä syysharmaassa kuihtuva puu saa mielialan muuttumaan synkemmäksi ja eläimetkin ovat paenneet kylmyyttä koloihinsa. Luonnonläheinen maailmankatsomus sisältää myös nyky-yhteiskunnallista sanomaa, mutta sen ja muiden käänteiden selostaminen sanoin on täysin tarpeetonta. Proteuksen päätarkoituksena on olla kokemus, jossa se onnistuu upeasti.

Lienee myös mainittava, että visuaalisesti maailmaa ja sen muuttumista ei esitetä fotorealismilla, vaan 1980-luvun kotitietokoneiden ulosantia muistuttavilla simppeleillä kuvioilla. Yksityiskohtia ei siis ole, ja kaikki objektit ovat yksivärisiä. Karkea ulkoasu istuu mainiosti pelin yleiseen hämmentävyyteen ja pakottaa pelaajan jälleen muodostamaan yksityiskohtaisempaa sisältöä omassa päässään. Kömpelön näköiset eläimet ja tanssivat kukkaset tuntuvat myös todella sympaattisilta juurikin rujoutensa vuoksi.

Tämä on mainos:

Kauanko pelaaja sitten haluaa kulkea päämäärättömästi? Tähän on tietysti täysin subjektiivinen vastaus, mutta keskeisimmän annin ja erilaiset vuodenajat ehtii nähdä noin tunnissa. Sisällöllisesti tämä tunti kuitenkin ravisuttaa mielialoja niin taitavasti, että laatu korvaa pituudellisen määrän. Uusia ja erinäköisiä saaria voi toki koluta niin paljon kuin haluaa, mutta mitään vaivan arvoista niiden tutkimisessa ei ole. Riippuukin täysin pelaamiseen suhtautumisesta, kokeeko haahuilun vaivalloisena vai löytämisen riemuna.

Proteusta voisi kuvailla Journeyn ja Dear Estherin kaltaiseksi oikkupeliksi. Sen merkityksenä ei ole lopputulos tai maaliviivan ylittäminen, vaan matka sinne. Hulppea taival on kuitenkin valitettavan lyhyt enkä omakohtaisesti löydä syytä palata saarille pyörittelemään virtuaalipeukaloita tekemisen puutteessa. Silti Proteuksen sympaattinen ulkoasu, ihastuttava musiikki ja kyky koskettaa erilaisia tunnepintoja on kokemus, jolle soisin ihmisten antavan mahdollisuuden.

HQ
ProteusProteus
Tämä on mainos:
ProteusProteusProteusProteus
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Koskettava, komea äänimaailma, personaallinen ulkoasu, satunnaisesti syntyvät saaret
-
Lyhyt, ei aseta koukkua pelaamiselle
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
ProteusScore

Proteus

ARVIO. Kirjoittaja Raine Laaksonen

Persoonallinen taidepeli kääntyy PC-puolelta konsoleille ja kätkee karun ulkoasunsa alle kauniin sisällön.



Ladataan seuraavaa sisältöä