Suomi
Gamereactor
arviot
Short Peace: Ranko Tsukigime's Longest Day

Short Peace: Ranko Tsukigime's Longest Day

Animen ja pelin sekamelskassa roomalaisia hullumpia ovat vain japanilaiset.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Short Peace: Ranko Tsukigime's Longest Day on jo nimihirviöstään alkaen poikkeuksellinen ja hämmentävä julkaisu. Animea ja erilaisia peligenrejä sekoittava teos on outoilusta tunnetun Suda51:n sekä eläinten selviytymiskamppailusta kertovan Tokyo Jungle luojan Yohei Kataokan yhteisteos, joka konkretisoi japanilaisten hullun nerokasta tajunnanvirtaa poikkeuksellisen vahvasti. Vähääkään japanilaista kulttuuria seuranneille idän ihmeet eivät enää vuosikymmeniin ole olleet yllätys, mutta tietoisesti sekopäinen Longest Day onnistuu silti herättämään vahvaa hämmennystä ja omanlaistaan kunnioitusta.

Alkuminuuteilla tarinassa on vielä punainen lanka. Ranko Tsukigime on suhteellisen tavallinen koulutyttö, jonka isoimpina erikoisuuksina lienevät murhanhimo isää kohtaan sekä brutaali miekkojen ja aseiden hallinta. Pohjustuksen jälkeen Nippon-vaihde on jo yli 9000:ssa eikä pelaaja voi kuin sulatella sivusta tarinan jatkuvia yllätyksiä. Mitään tapahtumista ei pohjusteta tai jälkikäteen selitellä, oli kyseessä sitten lohikäärmeeksi muuttuvat naiset tai Rankon lihaa janoava, kerrostalon korkuinen pomeranialainen.

Short Peace: Ranko Tsukigime's Longest Day
Pelin kylkiäisenä levyltä löytyy reilun tunnin mittainen anime-antologia viiden eri ohjaajan käsialaa olevan lyhytelokuvan muodossa. Paketti on mukava lisä, mutta ei vaikuta arvosanaan.

Tapahtumat eivät vaikuta luettuna ehkä niin poikkeuksellisilta vastaaviin anime-hörhöilyihin verrattuna, mutta pelin avantgardemainen kerronta yhdistettynä jatkuvasti vaihtuviin animaatiotyyleihin vetää jatkuvasti hiljaiseksi tai hersyvään nauruun. Valitettavasti peliä huomaa jauhavansa eteenpäin pitkälti vain sen outojen puitteiden ansiosta.

Tämä on mainos:

Pelaaminen itsessään on nopeatempoista sivuttain vierivää tasoloikkatoimintaa. Ranko viipaloi jokaisen vastaantulijan pari minuuttia kestävillä tasoilla, ja tavoitteena on tappaa mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti. Valittavana on usein vaihtoehtoisia reittejä, mutta näistä palkitaan taidekuvien kaltaisilla lisukkeilla. Kenttäsuunnittelu on valitettavan monotonista eikä umpitylsän ulkoasun vuoksi parkkihallien ja vastaavien betonikenttien koluamisessa ole minkäänlaista kimmoketta. Ohjauksesta puuttuu rytkimäs napakkuus (jollaista voi kokea vaikkapa samankaltaisessa Bit Trip Runnerissa) joka saisi pelaajan haastamaan itsensä vielä kerran.

Suurin häpeä Longest Daylle on sen armoton lyhyys. Lähes täyteen hintaan myytävä peli on läpäisty tunnissa, eikä puolitiehen jäänyt toteutus houkuta kovinkaan moneen uudelleenpeluuseen. Kenttien vaikeustasot notkahtelevat jatkuvasti eikä pisteiden parannukselle ole asetettu minkäänlaisia tavoitteita. Peligenreä vaihdetaan pariin otteeseen, mutta vastaavia irtiottoja jää kaipaamaan rutkasti lisää pidemmän pelikeston ohella. Toteutus vaatisi kosolti petraamista koukuttaakseen, ja tällaisenaan peli tuntuukin vain yhdeltä tavalta ilmaista tekijöidensä omalaatuisuutta peliteollisuudessa.

Longest Day on omalla vinksahtaneella tavallaan hieno teos kaikessa absurdiudessaan ja keskinkertaisuudessaan. Hybridimäinen kollaasi niin pelin, animaation kuin erilaisten genrejenkin välillä on toimiva juuri sellaisenaan taideinstallaationa tai jonkinlaisena tekijöidensä kunnianosoituksena itseään sekä kulttuuriaan kohtaan. Silkkana pelinä se on Sudalle perinteiseen tapaan keskeneräinen, ja sen kantavana voimana ovat täysin ulkopuoliset seikat. Longest Dayta on vaikea suositella oikein kenellekään, mutta se on silti mieleenpainuva ja kokemisen arvoinen projekti niille, jotka luulivat jo nähneensä kaiken.

Short Peace: Ranko Tsukigime's Longest DayShort Peace: Ranko Tsukigime's Longest DayShort Peace: Ranko Tsukigime's Longest Day
Tämä on mainos:
Short Peace: Ranko Tsukigime's Longest Day
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Silkkaa absurdia tajunnanvirtaa, genre- ja animaatiotyylien sekoittelu
-
Tunnissa läpäisty, tylsä kenttäsuunnittelu, heittelevä vaikeustaso
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä