Suomi
Gamereactor
arviot
Kirby: Triple Deluxe

Kirby: Triple Deluxe

Nintendon pinkki vaahtokarkki on taas vauhdissa hieman moniulotteisemmassa ympäristössä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kirby ei ole koskaan ollut Marion kaltainen loistava johtotähti, mutta Nintendo on lähettänyt pinkin vaahtokarkkinsa aina vain uusille seikkailuille jo vuodesta 1992 alkaen. Pelimekaniikka on matkan varrella kehittynyt, ja pelityyppienkin kanssa on hieman kokeiltu. Silti siinä missä Mario ja kumppanit ovat laajentaneet kenttäänsä aivan uusille urille, kuten urheiluun, roolipeleihin ja vaikka mihin, on Kirby pääosin tyytynyt seilaamaan tasoloikkagenressä. Loikkiminen ja vihollisten nieleminen ovat Kirbyn leipätyötä edelleen.

Kirby: Triple Deluxe

Kenties tietynlainen ponnettomuus on syy siihen, miksi kaikki Kirby-pelit eivät ole olleet niin kiinnostavia. Tältä pohjalta on harmillista nähdä myös Kirby: Triple Deluxen pitäytyvän vanhojen perinteiden piirissä. Mutta vaikka mekaniikat ovat tuttuja ja vaikeustaso on taas matalalla kuin käärmeen vatsa, on seikkailussa sentään jotain uuttakin. Sen löytämiseksi tarvitsee hieman kaivella pintaa syvemmälle.

Kaksi ensimmäistä kenttää paljastuvat lähinnä lämmittelyksi, koska niiden jälkeen kentistä muodostuu kaksitasoisia. Taustat eivät olekaan enää pelkkää taustaa, vaan niistä löytyy toinen polku, jolle pinkki pallura voi aina tarvitessaan loikata. Temppua on käytetty aiemmin muun muassa Mutant Muddsissa, mutta se toimii upeasti myös Triple Deluxessa ja tekee kentistä heti kiinnostavampia tutkittavia.

Tämä on mainos:

Kirbyn temppuvalikoimaan on myös tehty huomattava lisäys Hypernova-kyvyn muodossa. Sen vaikutuksen alaisena Kirby hohtaa sateenkaaren väreissä, aivan kuten Mario poimiessaan tähti-powerupin. Kirbylle tämä kyky tarkoittaa imuvoiman kasvua, kaikenkokoisten vihollisten nielemistä sekä taustan aukomista, mikä paljastaa uusia reittejä ja auttaa ratkaisemaan pieniä aivopähkinöitä.

Pelin satumainen rakenne on napattu sarjan viimeisestä suuresta seikkailusta, eli Kirby's Adventuresta Wiillä. Aivan kuten siinäkin, jokaisessa kentässä on joukko Aurinkokiviä, joiden kerääminen avaa kyseisen maailman pomotaistelun ja päästää sitten voiton jälkeen siirtymään seuraavaan. Kivien löytämisestä tulee vetoava metapeli jo itsessään, joskaan samaa ei voi sanoa 250 avainrenkaan metsästämisestä, mikä minulle oli yksinomaan pitkäveteistä puurtamista.

Vaikeustaso on myös noussut ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1993 Kirby's Adventuren. Ei toki paljoa, mutta juuri riittävästi tekemään kokemuksesta hieman aiempaa viihdyttävämmän. Etenkin luovasti suunnitellut pomotaistelut hyötyvät tästä muutoksesta. Vaikka vaikeustaso vaihtelee hieman epätasaisesti loppua kohden, on silti nautinto pelata vaihteeksi Kirby-peliä, jossa voi oikeasti epäonnistuakin.

Nintendo 3DS:lle ilmestyy jatkuvasti lisää Nintendon omia pelejä, ja vaikka Kirby jääkin japanilaisen pelijätin repertuaarissa vähäisemmäksi ikoniksi, ei tämä jää kuitenkaan tyystin viiksekkäiden putkimiesten tai kravattiapinoiden saappaiden alle. Kirby: Triple Deluxe tarjoaa pelaajalleen vankkaa kenttäsuunnittelua, vaihtelevia haasteita sekä puhdasta iloa. Kirbylle kannattaa antaa mahdollisuus.

Tämä on mainos:
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Uusia mekaniikkoja, paranneltu vaikeustaso, mielenkiintoiset pomot.
-
Kaikki kerättävät eivät ole kovin kiinnostavia.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

3
Mikä Kirbyä niin riepoo?

Mikä Kirbyä niin riepoo?

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Vaikka täällä Euroopassa voisi luulla toisinkin, on Kirbyllä aina iloinen ilme japanilaisissa markkinointimateriaaleissa. Meillähän pinkillä kaverilla on usein otsa rypyssä.



Ladataan seuraavaa sisältöä