Suomi
Gamereactor
arviot
Crysis Warhead

Crysis Warhead

Viimeisen päälle viriteltyjen pelikoneiden omistajilla on jälleen syytä riemuun. Crysis Warheadilla voi kokeilla rensseleiden kestävyyttä ja siinä sivussa pitää vähän hauskaakin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Far Crylla vuonna 2004 yllättänyt Crytek ansaitsi viime vuonna julkaistulla Crysis -räiskintäpelillään mittavat ylistykset alan harrastajilta. Teknisesti häikäisevä räiskintä saa nyt yhtä lailla teknisesti häikäisevää jatkoa, joskaan ei ihan täysimittaisena. Crysis Warhead on alkuperäisen Crysisin lyhyt rinnakkaistarina, jossa pohjoiskorealaisia ja avaruusmörmelöitä kurittaa eliittisotilas Psycho. Muuten kaikki on niin kuin ennenkin.

Crysisia pelanneille Crysis Warhead ei tarjoa käytännössä mitään uutta. Peli sijoittuu samalle trooppiselle saarelle, jonka syvyyksistä heräilevien avaruusolioiden salaisuuksista taistelevat pelaajan edustama jenkkiarmeija ja roistomaisina raakalaisina kuvattavat pohjoiskorealaiset. Pelimekaniikoiltaan ja rakenteeltaan Crysis Warhead noudattaa tismalleen samaa linjaa kuin Crysis.

Huipputekniseen nanopukuun puettu pelaajahahmo on edelleen todellinen yhden miehen armeija tai ainakin iskuosasto. Perustilassa puku suojaa luodeilta, mutta kestävyydestä tinkimällä puvun saa myös moninkertaistamaan pelaajan voimat tai nopeuden muutamaksi hetkeksi. Hauskin kikka on muuttua näkymättömäksi ja yllättää vihollinen täysin. Nanopuku oli Crysisin oivaltavin ja hauskin juttu, ja sitä se on myös Crysis Warheadissa. Myös enemmän tai vähemmän panssaroiduilla taisteluajoneuvoilla pöristely on tallella, paitsi että Crysisin taisteluvaunuosuus on vaihdettu Crysis Warheadissa huomattavasti tylsemmäksi junalla köröttelyksi. Peli etenee tuttuun tapaan suoraviivaisesti tiettyjen avainpaikkojen välillä, mutta hortoilua rajoittava ränni on usein moninkertaisesti väljempi kuin kilpailevissa peleissä. Silti pelin rakenne ja eteneminen ei ole hiukkaakaan vapaata, vaan tiukan lineaarista. Avointa räiskintämaailmaa kaipaavien kannattaa siis odottaa Far Cry 2:ta.

Uusia aseita ovat kumpaankin käteen tarjottavat kevyet konepistoolit, joilla pärjää lähikahinoissa hyvin, sekä pitkän matkan päästä selvää tekevä kranaattikivääri. Vihollisista päivitystä ovat saaneet avaruusoliot, jotka ilmaantuvat silloin tällöin parvina, joissa yksi suojaton olio kanavoi suojakenttää muille. Uudistukset ovat siis minimaalisia, eivätkä muuta itse kokemusta miksikään. Kun tähän vielä lisää Crysis Warheadin aika epäonnistuneet hapuilut henkilökeskeisen tarinankerronnan suuntaan, voisi moitteiden ainesten luulla olevan kasassa. Mutta eipä ole, sillä peli maksaa vain maltilliset kolme kymppiä, ja sisältää yksinpelin lisäksi perustason moninpelin. Nettipelin hyvyydestä tai huonoudesta ei parin illan pelailulla useimmiten pätkivillä palvelimilla voi paljoa sanoa. Joka tapauksessa, Crysis oli viime vuoden parhaita räiskintäpelejä, eikä tänä vuonna ole vielä merkittävästi kovempaa tullut. Crysis ja Crysis Warhead ruksaavat harvinaisen järjestelmällisesti jokseenkin kaikki hyvän räiskintäpelin tarkistuslistan kohdat vihollisten hyvästä tekoälystä toimivaan rytmitykseen, peliympäristön vaihteluun, vaikuttavimpaan mahdolliseen tekniikkaan ja niin edelleen.

Tämä on mainos:

Kätkeepä Crysis Warhead myös pienimuotoisen opetuksen räiskintäpelien suunnittelijoita analysoiville. Kahden Crysis-pelin toiminta on aika lähellä esimerkiksi mainioiksi tunnustettujen Halo-pelien tasoa, mutta miksi Crysis ei tunnu kokonaisuutena yhtä täyteläiseltä? Ero tuskin selittyy pelaajahahmoilla, sillä molempien sankarit ovat teknohaarniskassa yrmyileviä ammattisotilaita vailla mieleenpainuvaa persoonallisuutta tai tarinaa. Mutta Halo vie voiton juuri persoonallisuudessa, nimittäin vihollisten persoonallisuudessa. Halon avaruusvihollisten eri rodut ovat persoonallisia erottuvine ääninäyttelyineen ja käyttäytymismalleineen. Crysisissa taas teilataan samoja rääkyviä ja kiroilevia pohjoiskorealaissotilaita, jotka ovat lopulta kasvottomampia kuin Halon mielikuvitusolennot, eikä Crysisin oudot avaruuskoneet viehätä senkään vertaa.

Crysis WarheadCrysis WarheadCrysis WarheadCrysis Warhead
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
tekninen toteutus, nanopuku, suhteellisen avoin pelimaailma, viimeistely
-
tarina ei hetkauta, ei varsinaisesti mitään uutta
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

5
Crysis WarheadScore

Crysis Warhead

ARVIO. Kirjoittaja Jaakko Maaniemi

Viime vuoden isoin räiskintäpeli on tämän vuoden mukava pikkuräiskintä. Crysis Warhead on lyhyt, mutta myös halpa.



Ladataan seuraavaa sisältöä