Suomi
Gamereactor
arviot
Counterspy

Counterspy

Vastavakooja vakuuttaa veikeällä visuaalisella ilmeellä, mutta varistaa pisteitä vaisulla kestolla ja kameralla.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

On 1960-luku ja kylmä sota pakastaa niin että suurvallat ovat sukkiaan myöten jäässä. Kun osapuolet ovat nimeltään Imperialistinen tasavalta ja Sosialistinen liitto, ei esikuvia tarvitse arvuutella. Pelaaja ei kuitenkaan hyppää kummankaan tappelupukarin puolelle, vaan edustaa itsenäistä C.O.U.N.T.E.R. -vakoilufirmaa, joka pyrkii estämään supervaltoja räjäyttämästä ihmiskuntaa kivikaudelle. Tässä riittää haastetta, sillä nämä ovat lukkiutuneet kisaan kuun valloituksesta - milläpä muulla kuin ydinohjuksilla.

Kuuhulluudet on pistettävä kuriin, ja kun ketään muuta vakoojaa ei ole vapaana, on pelaajan ohjastaman Agentin hoidettava homma kotiin. Maailman pelastus koostuu suurvaltojen tukikohtiin iskemisestä ja keräämällä niistä 25 kappaletta laukaisusuunnitelman palasia. Näiden avulla voidaan sitten kehittää vastatoimet ohjusiskulle ja pelastaa kuu, maa ja helahoito varmalta tuholta.

Pelillisesti Counterspy on sivulta kuvattua hiiviskelyä ja 2.5D-toimintaa sekoittava tasohyppely. Tavoitteena on hakkeroida "Launch plan" -tietokoneita ja edetä kentän loppuun mahdollisimman huomaamattomasti. Vartijoita on kuitenkin matkan varrella niin paljon, että räiskintääkin on luvassa reilusti. Molemmilla suurvalloilla on oma yhdestä viiteen osoittava Defcon-mittari, joka laskee aina kun kamerat tai viholliset spottaavat pelaajan. Jos mittari laskee nollaan, käynnistyy 45 sekunnin laukaisulaskenta uhkaamaan Game Over -ruudulla. Laukaisun voi kuitenkin keskeyttää, jos vain saavuttaa kentän lopussa olevan päätteen ajoissa.

Counterspy

Counterspyn kiinnostavuutta lisää, että kehittäjä Dynamighty on ympännyt peliin useita niin kutsuttuja "Roguelike" tai tässä tapauksessa pikemminkin "Roguelight" -elementtejä. Pelin läpäisee hyvällä suorituksella 2-3 kolmessa tunnissa, mutta ensimmäisen pelikerran jälkeen aukeavat vaikeustasot tarjoavat rutkasti enemmän haastetta ja epäonnistuneita yrityksiä. Kentistä kerätyt aseiden ja erilaisia lisäkykyjä tarjoavat "Formula"-rohdot siirtyvät kuitenkin pelikerrasta toiseen, joten pitemmän päälle apuja on koko ajan enemmän saatavilla.

Kentät luodaan satunnaisesti jokaista pelikertaa varten. Tämä olisi loistava juttu, mutta tästä huolimatta kenttien rakenteet ovat ikävä kyllä melko samankaltaisia, ja huoneen perusidean tajuaa parin tunnin pelaamisen jälkeen ensisilmäyksellä. Yksittäinen tehtävä on yleensä lyhyt vartin pituinen pyrähdys. Peli on tarjolla PS Storessa kaikille Pleikkareille yhteensopivilla tallennuksilla, joten suupalan kokoiset tehtävät ovat sopivia erityisesti PS Vitalle.

Ulkoasultaan Counterspy ansaitsee kiitosta. Visuaalinen tyyli on kubistisen yksinkertaistettua ja se toimii mukavasti alustasta huolimatta. Tarinaa viedään eteenpäin turhan yksikertaisilla tekstiruuduilla ja huumori on paikoitellen hieman väkinäistä, mutta kokonaisuutena audiovisuaalinen toteutus ilahduttaa erilaisuudellaan. Ikävä kyllä kamera ei ole ole ollenkaan ajan tasalla. Se on kohdistettu liian lähelle, ja kenttää on usein vaikea hahmottaa. Tämä tekee erityisesti hiiviskelyn välillä ärsyttävän hankalaksi.

CounterspyCounterspy

Counterspy kärsii lisäksi yleistä peli-iloa karsivista ongelmista. Eniten itseäni vaivasi hiiviskelyn lähes väistämätön lankeaminen silmittömään räiskimiseen. Kerättävää kentissä on rutkasti, mutta ne ovat usein paikoissa, joita ei voi saavuttaa siivoamatta kaikkia alueen vartijoita. Pelintekijät ovat kaiketi pyrkineet luomaan pelaajalle valinnan vaikeutta, mutta olisin kovasti toivonut, että hiiviskelystä palkittaisiin paremmin.

Toinen ongelma iskee uudelleenpelattavuuden ja haasteen skaalautumisen kohdalla. Peli on ensimmäisellä pelikerralla loppua lukuun ottamatta varsin helppo, ja kunnon haastetta on luvassa vasta uusilla pelikerroilla. Toisto alkaa kuitenkin syömään tunnelmaa pian, sillä satunnaisuudesta huolimatta sama kaava toistuu liian samankaltaisena tehtävästä toiseen. Suurvaltojen tukikohtien ulkoasut piristävät hieman, mutta kentät ovat silti samanlaisia putkia muutamilla sivukujilla varustettuna. Metroidvania-tyylinen ratkaisu olisi voinut toimia pelissä huomattavasti paremmin.

Counterspy on silti mielenkiintoinen tuttavuus, varsinkin haluaa hakata samaa peliä vuoroin kotikonsolilla ja kannettavalla pelikoneella. Ristiin pelattavuus toimii nimittäin todella sulavasti. Mitään pitkäikäistä kokemusta pelistä ei siltikään saa irti, ellei sitten vallan ihastu keräämään kaikkia aseita ja lisähärpäkkeitä useiden pelikertojen varrella. Myöskään moninpeliä ei ole matkassa, lukuun ottamatta Leaderboard-pistetaulukoita ja sen kautta ruudulle putkahtavia Rival-haasteita. Kokonaisuudessa positiiviset puolet kääntävät pelin hyvän pelin puolelle, mutta kyse on kuitenkin tapauksesta, jota kannattaa kokeilla ennen hankintaa.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Tyylikäs ulkoasu, satunnaisesti luodut kentät, runsaasti kerättävää usealle pelikerralle
-
Toisto syö peli-ilon viimeistään parin pelikerran jälkeen, katala kamera, hiiviskelystä ei palkita tarpeeksi
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

CounterspyScore

Counterspy

ARVIO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Vastavakooja vakuuttaa veikeällä visuaalisella ilmeellä, mutta varistaa pisteitä vaisulla kestolla ja kameralla.

CounterSpy ilmestyy elokuussa

CounterSpy ilmestyy elokuussa

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Dynamightyn 60-lukulainen vakoojatrilleri CounterSpy - joka sekoittaa 2D-pelimekaniikkaa 3D-maisemiin - ilmestyy PS3:lle, PS4:lle ja PS Vitalle elokuun 20. päivä.



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.