Suomi
Gamereactor
arviot
Homeworld Remastered Collection

Homeworld Remastered Collection

Emoalus purjehtii takaisin pelimarkkinoille ehompana kuin koskaan aikaisemmin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Tuntuu siltä, että moni viimeaikaisista peliarvioista alkaa pienellä historiantunnilla. Näin teen tälläkin kertaa. Relic Entertainmentin Homeworld ilmestyi alunperin vuonna 1999, jolloin se sai erittäin lämpimän vastaanoton, eikä syyttä. Pelin kolmiulotteinen lähestymistapa avaruusstrategiaan oli jotain täysin ennennäkemätöntä, ja se tarjosi (ajankohtaan nähden) koreaa silmäkarkkia suurien laivastojen ottaessa toisistaan mittaa sangen eeppisissä tunnelmissa.

Homeworld kertoo Kushanien kansasta, joka löytää haaksirikkoutuneen avaruusaluksen planeettansa suurelta aavikolta. Alus sisältää teknologisten innovaatioiden lisäksi myös kartan, johon on merkitty myyttinen kotiplaneetta. Kushanit yhdistävät voimansa palatakseen kotiin, ja kaikki menee hyvin siihen pisteeseen saakka, että jättimäinen emoalus saadaan valmiiksi. Tästä eteenpäin kaikki onkin alamäkeä, sillä kotiinpaluu muuttuu taisteluksi olemassaolosta.

Homeworld: Cataclysm ja Homeworld 2 jatkoivat tarinaa, mutta tämän jälkeen pelisarja päätyi tuuliajolle. THQ osti Relicin vuonna 2004, ja se hankki 2007 sarjan oikeudet. Moni studion perustajista sekä Homeworldin kehittäjistä otti kuitenkin tuolloin loparit perustaakseen Blackbird Interactiven.

Homeworld Remastered CollectionHomeworld Remastered Collection

THQ meni puolestaan konkurssiin vuonna 2013, ja kun huutokaupan pöly laskeutui, paljastui Homeworldin oikeuksien ostajaksi yllättäen Borderlandsista tunnettu Gearbox Software. Uusi omistaja lupasi HD-versiot molemmista Homeworldeista jo seuraavaksi vuodeksi, mutta aikataulu päätyi pettämään useilla kuukausilla. Gearbox ei alunperin herättänyt suurta luottamusta Homeworldin pelaajakunnassa, eivätkä viivästykset auttaneet asiaa. Aiempi epäluulo on nyt onneksi paljastunut turhaksi, koska studio on tehnyt erinomaista työtä näiden peliklassikkojen modernisoinnissa.

Tämä on mainos:

Homeworld Remastered Collection olisi voinut olla "se perinteinen remasterointi", eli sama vanha peli pikkuisen paremmalla resoluutiolla. Näitähän on viime aikoina nähty jokunen kappale. Gearboxilla ei kuitenkaan onneksi tyydytty tähän, ja pelivanhukset on restauroitu aidolla rakkaudella ja ammattitaidolla.

Ensimmäisenä silmään pistää tietenkin ulkoasu. Karkeaksi käynyt vanha grafiikka on vedetty kokonaan uusiksi, ja Homeworld herättää taas sen saman pärinän kuin vuoden 1999 versio aikanaan. Esimerkiksi kaikki välianimaatiot on piirretty uusiksi, tietysti alkuperäistä tyyliä kunnioittaen. Avaruus on puolestaan yhtä aikaa sekä karu että kaunis paikka, ja pelaaja saattaa välillä unohtua ihastelemaan sitä murhaavaa balettia, joka syntyy jopa kahdensadan aluksen taistellessa eloonjäännistä.

Resoluutiota piisaa aina 4K:n tarkkuuteen asti, mutta parannukset ovat ilmiselviä myös matalammilla tarkkuuksilla. Sarjan alukset olivat hyvin suunniteltuja jo alkujaankin, mutta nyt niiden kaikki yksityiskohdat ovat viimeinkin nähtävissä. Joissakin suuremmissa aluksissa on vieläkin hieman leveämmällä pensselillä vedettyjä alueita, mutta yleisesti ottaen vaikutelma on säväyttävä, etenkin kun aluksiin jää taisteluarpia yhteenotoista.

Paul Ruskayn musiikki oli merkittävässä roolissa Homeworld-pelien murheellisen tunnelman luomisessa. Ruskay oli räväkän orkestraalisen tykittelyn sijasta ambientin ja maailmanmusiikin ystävä, ja tämän sävellyksissä on selviä Lähi-idästä kumpuavia vaikutteita. Gearbox olisi tässäkin kohtaa voinut lyödä vanhat setit sellaisenaan mukaan peliin, mutta kuinka ollakaan, Ruskaylla oli vielä tallessa vanhat Homeworld-nauhat, jotka studio otti ilolla vastaan.

Tämä on mainos:

Myös ääninäyttelemiseen on suhtauduttu samalla pieteetillä. Koska alkuperäinen emoaluksen ääni, Heidi Ernest, ei aikoinaan ehtinyt mukaan jatko-osaan, kutsuttiin hänet 16 vuotta myöhemmin takaisin äänittämään myös Homeworld 2:n replat uusiksi. Toista vastaavaa tapausta ei tule aivan äkkiseltään mieleen.

Homeworld ja Homeworld 2 ovat edelleen erillisiä pelejä Homeworld Remastered Collectionissa, mutta ne jakavat saman, onnistuneesti modernisoidun käyttöliittymän, joka parantaa kokemuksen sujuvuutta. Pelimekaniikkoja on muutenkin yhtenäistetty, ja mm. tankkauskuvioista on nyt luovuttu kokonaan. Tehtävärakenne on kuitenkin säilytetty alkuperäisenä, joten ensimmäisessä pelissä tulee ajoittain vastaan mystisiä tankkereita, joilla ei ole enää mitään virkaa harjoitusmaalina toimimisen lisäksi.

Homeworld Remastered CollectionHomeworld Remastered Collection

Tiivistettynä voidaan täten sanoa, että Homeworld Remastered Collection on paras remasterointi, minkä olen nähnyt pelialalla. Tämä on se standardi mihin klassikkojen elvyttäjien tulisi pyrkiä puolivillaisten pintakiillotusten sijaan. Gearbox on tehnyt erinomaista työtä, ja heidän ansiostaan molemmat pelit näyttävät ja tuntuvat siltä kuin ne julkaistaistiin nyt vuonna 2015 ensimmäistä kertaa.

Tässä auttaa tietysti se, että Homeworld ja Homeworld 2 olivat alkujaankin erinomaisia pelejä. Gearbox ei ole peukaloinut niiden varsinaista sisältöä, koska se ei kaivannut peukaloimista. Molempien pelien tarina on genreensä nähden hyvin traaginen, eikä niissä käydä sotaa sodankäymisen ilosta. Ajankohtaisia vertauskuvia kaipaavien tarvitsee vain muuttaa sana kotiplaneetta kotimaaksi ja käydä sitten silmäilemään Välimeren itäistä päätyä.

H1 ja H2 myös muistuttavat niistä wanhoista hyvistä ajoista, jolloin peleissä piti vielä olla täysimittainen kampanja, eikä pelkkä tutoriaali moninpeliä varten. Tarjolla on yhteensä yli 30 tehtävää, joiden tahkoamiseen menee hetki jos toinenkin. Vaikka meininki on yleisesti ottaen jännittävää ja haastavaa, ovat tehtäväsuunnittelijat pitäneet yllätyskäänteistä hieman liikaa. Nämä ovat toki dramaattisia, mutta useimmiten ne myös pyyhkivät pelaajan laivastolla lattiaa, pakottaen tämän aloittamaan tehtävän uudestaan. Kun käännekohta on sitten alusta asti tiedossa, selviää siitä yleensä mutkattomasti.

Yksi Homeworld-pelien erikoisuuksista oli aikanaan ja on edelleenkin se, että koko kampanja vedetään samalla laivastolla. Uusia aluksia voi toki rakennella matkan varrella, mutta resursseja on rajallinen määrä. On siis mahdollista sössiä itsensä pisteeseen, jossa eteenpäin ei enää pääse, koska oma laivasto on päässyt liian häpeälliseen kuntoon. Onneksi tämä heijastuu myös siinä, että peli tallentaa itsensä jokaisen tehtävän alussa, jos pelaaja ei sitä itse huomaa tehdä.

Uuden kiiltävän kuoren alta löytyy siis vanhaa sisältöä, joka on edelleenkin täyttä rautaa. Selkeänä miinuksena on tietysti Homeworld: Cataclysmin puuttuminen, mutta koska sen alkuperäinen koodi on tällä hetkellä teillä tietämättömillä, emme voi syyttää puutteesta Gearboxia. Studio on luvannut palata asiaan, jos koodi joskus löytyy.

Pakettiin kuuluu myös uudistettu ja yhdistetty moninpeli, jossa on potentiaalia, mutta koska se on vielä betassa ja sellaisenaan kivan lisäbonarin asemassa, en puutu siihen tässä tätä syvällisemmin.

Homeworld Remastered Collectionia voi joka tapauksessa suositella genren ystäville lähes varauksetta. Foorumeilla on toki nähty valituksia muun muassa siitä, etteivät kaikki tapahtumat aina käynnisty ehtojen täyttymisestä huolimatta, mutta itse en ole tähän törmännyt. Sain tosin päivittää grafiikkakortin ajurit, ennen kuin peli suostui varsinaisesti käynnistymään, mutta tämä ei ole PC-puolella täysin ennenkuulumatonta.

Jos yleisössä on vielä niitä, joiden mielestä ennen oli parempi, ei hätää. HRC sisältää myös Homeworldin sekä Homeworld 2:n alkuperäiset versiot, joihin Gearboxin käsi ei ole kajonnut.

HQ
Homeworld Remastered CollectionHomeworld Remastered Collection
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Erinomainen remaster kaikilla tasoilla, ydinpelit edelleen rautaa, eeppinen fiilis
-
Jatkuvat yllätyskäänteet tehtävissä, moninpeli vielä betassa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Homeworld siirtyy lautapeliksi

Homeworld siirtyy lautapeliksi

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Modiphius Entertainment on ottanut asiakseen siirtää perinteisesti PC:llä vaikuttaneita pelisarjoja lautapelimuotoon. Nyt sitten samanlaisen käsittelyn on saamassa...



Ladataan seuraavaa sisältöä