Suomi
Gamereactor
arviot
Dynasty Warriors 8: Empires

Dynasty Warriors 8: Empires

Dynasty Warriors pelisarjana on pitkä ja mielipiteitä voimakkaasti jakava. Empires yrittää monipuolistaa paikallaan polkevaa genreään strategisin vivahtein.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Heti kärkeen pitää kertoa, etten ole pelannut yhtäkään Dynasty Warriorsia "kunnolla" ennen Dynasty Warriors 8: Empiresia. Sarja on sinällään tuttu, mutta sen massiivisista taisteluista huolimatta Tecmo Koei:n tuotokset eivät ole imaisseet mukaansa. Dynasty Warriorsin nimen alla tai samaa tekniikkaa käyttäen on käsitelty niin Gundam-mechoja kuin Japanin Sengoku Jidai -samuraiaikakautta, mutta pääsarja on aina sijoittunut Kiinan myyttiseen Romance of the Three Kingdoms -kauteen elämää suurempine sankareineen. Sankareita muuten riittää. Yhdellä dynastialla saattaa olla jo aloittaessa kymmeniä upseereita, jokainen omalla nimellään, historiallaan ja tyylillään. Pelattavia hahmoja itse luotujen lisäksi taitaa olla lähemmäs sata.

Japanilaisena pelisarjana Dynasty Warriors toimii monessa mielessä hyvin eri tavalla kuin länkkärikehittäjän hengentuotos. Pelissä on paljon valikoita ja koko tuotteessa on hyvin vahva ysärimeininki aina elektronisilla instrumenteilla soitettua kevytrokkia myöten. Itse taisteluosuus on varsin poikkeuksellinen muutamalla tavalla, jotka liittyvät liikevalikoimaan ja etenemiseen. Oudosti osa pelin ominaisuuksista on selitetty todella seikkaperäisesti ja osaa ei ollenkaan, joka tekee Empiresin sinänsä simppelin pelimekaniikan perkaamisen tarpeettoman hankalaksi vasta-alkajalle.

Empires-alanimike tuo Dynasty Warriorsin tuhansien sotilaiden mättöihin strategisen kontekstin. Peruspelimuodossa valitaan dynastia ja sen keskuudesta halutussa asemassa oleva henkilö pelattavaksi. Dynastian johtajalla on täysi valta hallinnoida kansaansa ja valita seuraavat hyökkäyssuunnat sekä kehittää maakuntia mielensä mukaan. Hallitsijasta alaspäin oikeudet vähenevät ja alhaisimpana pelaajalla ei ole käytännössä muuta mahdollisuutta kuin toimia kiltisti kunkun mielenjohteiden mukaan. Arvoasteikossa nouseminen on kohtuullisen nopeaa ja ainakin ensimmäisellä pelikerralla miellyttävää vaihtelua. Kampanjat kestävät varsin pitkään, joten hallitsijaksi on täysin mahdollista nousta hierarkian alhaisimmiltakin tasoilta.

Dynasty Warriors 8: EmpiresDynasty Warriors 8: Empires
Tämä on mainos:

Hahmonluonti on erittäin yksityiskohtainen ja oman tulevan supersankarin voi kasata haluamakseen aina sieraimen kokoa ja hansikkaita myöten. Editointimahdollisuudet eivät rajoitu pelkästään omaan myyttiseen sankariin. Voit luoda kampanjaan myös oman ratsusi, sotilaasi ja lippusi hieman rajoittuneemmasta valikoimasta. Lippuun voi vieläpä tuoda USB-tikun kautta oman logon tai kuvan, jos esimerkiksi Corgin Valtakunta pitää perustaa.

Strategiapuoli kärsii pahasti muutamasta ongelmasta. Ensinnäkin alueiden hallinta ja kehittäminen on alkuähkyn jälkeen todella suoraviivaista numeroiden nostamista ja hyvin kevyttä managerointia. Kaivoksista saa raaka-aineita, markkinoilta rahaa ja parakeista lisää solttupoikia. Näitä sitten tasapainotellaan muutamien muiden resurssien kanssa. Kivana pikkulisänä muiden valtakunnan upseerien kanssa voi ystävystyä ja jopa mennä naimisiin, mutta näiden pelillinen merkitys on varsin pieni.

Sarjan näyttävät taistelut ovat sen suurin anti. Sotilaita saattaa olla kerrallaan piestävänä kymmeniä tai satoja, ja Musou-erikoisliikkeet niittaavat näitä kirjaimellisesti lakoon kuin viljaa. Pelaaja onkin rivisotilaisiin verrattuna täysin ylivertainen ainakin normaalilla vaikeustasolla ja ne toimivatkin oikeastaan kestopisteiden korvikkeina linnakkeita vallatessa. Jos pelaaja nimittäin haluaa vallata tukikohdan, sen ympärillä pörräävää massaa pitää harventaa kuin hipareita konsanaan. Apuna ovat myös Stratagem-toiminnot, jotka toimivat ikään kuin loitsuina. Vaatimattomammat tekevät vain hieman vahinkoa sankarin ympärillä oleviin vihollisiin, kun taas merkittävimmät vaikuttavat koko taistelukentän tapahtumiin. Maastossa porhaltaa lisäksi omia ja vastustajan upseereita, jotka tarjoavat kovemman vastuksen omine erikoisliikkeineen. Tosin heistäkään ei ole suuremmin haastetta, ellei vaikeustasoa rukkaa suosiolla todella korkealle. Peli on muutenkin turhan helppo alemmilla tasoilla siihen pisteeseen asti, ettei sitä ole enää mielekästä pelata.

Dynasty Warriors 8: Empires
Tämä on mainos:

Taistelumekaniikka on näin tottumattomalle oudon simppeli. Käytössä on pääsääntöisesti vain kaksi nappia ja kolmattakin tarvitaan vain ajoittain Musou-hyökkäyksiä varten. Liikkeitä voi ketjuttaa yhteen rajallisesti, eikä mättämisessä tunnu olevan syvyyttä nimeksikään. Tässä kohtaa lukumäärä on jälleen kävellyt laadun yli. Erilaisia käytettäviä aseita on nimittäin aivan tolkuton määrä, ja jokaisella on omat erikoisliikkeensä. Tosin osa näistä muistuttaa hyvin paljon toisiaan. Itse olisin mieluummin nähnyt enemmän syvyyttä yhdessä miekassa, kun nyt syvyys on levitetty kuuteen erilaiseen teräaseeseen. Erilaisia keihäitä tai keihään kaltaisia esineitäkin on kymmenkunta. Tästä syystä yhdellä hahmolla pelaaminen aseita satunnaisesti vaihdellen käy tylsäksi nopeasti, eikä pitkiä sessiota jaksa pahemmin vetäistä.

Ulkoisesti Dynasty Warriors 8: Empires kärsii samasta jämähtäneisyydestä muun sisällön kanssa. Isot vihollismassat tekevät toki vaikutuksen, mutta etenkin maasto ja ympäristö kärsivät noin viisi vuotta vanhasta ulkoasusta suttuisine tekstuureineen. Itse upseerit on toteutettu kiitettävän pikkutarkasti, mutta kaikki muu on enemmän tai vähemmän vanhahtavaa. Osa erikoisliikkeistäkin on muihin verrattuna latteita ja mitäänsanomattomia, vaikka porukkaa lakoaa satapäin. Lisäksi ruudunpäivitys heittelehtii pahasti isommissa väännöissä. Äänipuoli on tavallaan hilpeän retroa kevytrokkeineen, ja ainakin japanilaiset ääninäyttelijät lausuvat roolinsa täydellä antaumuksella.

Pidin ajatuksen tasolla siitä, mitä Dynasty Warriors 8: Empires yrittää tehdä. Valtakunnan hallinnointi on valitettavasti varsin yksioikoista puuhaa, eikä herätä suuremmin tunteita puolesta tai vastaan. Taistelut ovat ajoittain näyttäviä ja todella tyydyttäviä, mutta alkavat toistamaan itseään nopeasti. Peli on välillä häpeilemättömän sekopäinen ja retro, joka on toisaalta tervetullutta itsensä kovin vakavasti ottavien länkkäripelien rinnalla. Moninpeliä en päässyt peliseuran puutteessa testaamaan. Ladattava lisämateriaali näytti julkaisuhetkellä kosmeettispainotteiselta ja varsin kalliilta. Esimerkiksi latausruutupaketti maksoi n. 12 euroa. Haluaisin kovasti tykätä Dynasty Warriorista, mutta se ei monista mielenkiintoisista elementeistään huolimatta pysty nousemaan kovin paljoa keskinkertaisuuden yli.

HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Massataistelut, rento meininki
-
Itseään toistava, lattea strategiaosuus, määrä on korvannut laadun
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Dynasty Warriors 8: EmpiresScore

Dynasty Warriors 8: Empires

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Dynasty Warriors pelisarjana on pitkä ja mielipiteitä voimakkaasti jakava. Empires yrittää monipuolistaa paikallaan polkevaa genreään strategisin vivahtein.

0
Kolme Warriors-peliä tulossa Switchille

Kolme Warriors-peliä tulossa Switchille

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Koei Tecmo on ilmoittanut virallisilla sivuillaan, että 9. marraskuuta kolme uutta Warriors-sarjan peliä saapuu Nintendo Switchille. Ne ovat Dynasty Warriors 8: Empires,...



Ladataan seuraavaa sisältöä