Suomi
Gamereactor
arviot
NHL 16

NHL 16

EA:n vuotuisessa jääkiekkosarjassa palataan normaaliin päiväjärjestykseen, kun tutut pelimuodot tekevät paluun vuoden tauon jälkeen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

NHL 15 jätti useat sarjan ystävät kylmäksi. Vaikka änärin uuden sukupolven debyyttiin saatiinkin odotettuja uudistuksia, liian monet pelimuodot karsiutuivat julkaisusta. Lopputulos oli pintapuolisesti pätevä mutta sisällöllisesti harvinaisen ontto NHL. Tämän vuoden julkaisulta vaadittiin siis vähintään puuttuneiden pelimuotojen palauttamista sarjaan, eikä EA tältä osin petä odotuksia. Seitinohut pettymys kumpuaa siitä, ettei kehitystä ole viety paljoa pidemmälle. Ellei viimevuotinen pannukakku saisi NHL 16:tta näyttämään tuhdilta kuin täytekakku, kyseessä olisi erehtymättömästi pelkkä vuosipäivitys. Perustuntuma on sitä mitä se on EA:n änärissä ollut jo usean vuoden ajan.

Eipä sillä, etteikö NHL 16 nopeasti vakuuttaisi ansaitsevansa vahvaa arvosanaa. Se on kaikin puolin taas hiukan parempi, eikä sisällön määrästä juuri kehtaa purnata. Pikapelit, kaudet, EA Sports Hockey League, Hockey Ultimate Team, Be a Pro, Be A GM, rankkarikisat, vanha tuttu saman sohvan moninpeli... valinnanvara ei takuulla lopu kesken. Moodeihin on tehty myös pieniä päivityksiä, jotka virtaviivaistavat peliä. Esimerkiksi EASHL:ssä keskitytään pelaamaan paikkakohtaisilla hahmoluokilla, joilla on omat ennalta määrätyt vahvuutensa ja heikkoutensa. Muutoksen ansiosta voimasuhteet jäällä pysyvät tasaväkisinä ja joukkuepeli korostuu, kun omaa pelaajaansa ei voi kehittää yli-inhimilliseksi. Be a Prossa ollutta kuvio- ja palautegrafiikkaa on puolestaan laajennettu ja monipuolistettu koko pelin kattavaksi ominaisuudeksi. Traineri muun muassa vinkkaa syöttömahdollisuuksista ja maalipaikoista tehden nopeatempoisesta virtuaaliurheilusta piirun verran paremmin hahmotettavaa.

HQ

Puristit voivat tietysti kytkeä trainerin poiskin, mutta suosittelen ainakin kokeilemaan sitä. Itse väittäisin sen olevan jopa NHL 16:n konkreettisin uudistus, koska se lisää yllättävän tunteen välittömästä palautteesta, joka on videopeleissä tärkeää. Jos aloituksessa tulee turpiin satanolla, traineri toruu punakynällä. Jos sattuu antamaan aivan hemmetin tarkan pystysyötön, siitä saa vihreää. Tällaiset pienet visualisoinnit auttavat hahmottamaan omia onnistumisia ja epäonnistumisia tilannetasolla, mikä johtaa tyydyttävämpään pelikokemukseen.

Tämä on mainos:

En ole taiturimainen maalintekijä, mutta trainerin ansiosta voin ainakin heti laukauksen yhteydessä päätellä, menikö veto omasta syystä harakoille vai oliko molari yksinkertaisesti parempi. Traineri auttaa myös korjaamaan korkeasta kamerakulmasta johtuvaa tähtäämisvaikeutta, kun maalivahdin peittoalue tulee karkean pikselikuvion avulla esiin. Olennaista on silti huomata, ettei traineri pidä pelaajaa kädestä. Laukominen ja syöttäminen on ihan yhtä vaativaa kuin ennenkin (ellei jopa vähän vaativampaa); nyt pelaaja vain on paremmin perillä mahdollisuuksistaan.

Trainerin lisäksi pelaaminen tuntuu nyt muutenkin aavistuksen sujuvammalta. On vaikea sanoa, mistä se johtuu, mutta ehkä joukkuetoverit liikkuvat nyt hieman paremmin vapaisiin paikkoihin ja kuviopelaaminenkin on silloin tällöin jouhevan näköistä. Slidereita viilaamalla (tekoälyn one-timerit esimerkiksi tuntuvat pirullisen tehokkailta) yksinpelistäkin irtoaa ihan tasapainoista kiekkoilua, jossa riittää jännittäviä hetkiä koettavaksi.

NHL 16NHL 16
Liiga ja muut Euroopan sarjat edelleen hieman irrallisia; Be a Pro -hahmoa ei voi tehdä niihin, vaan vain Pohjois-Amerikan juniorisarjoihin. Be a GM:ssä voi kuitenkin etsiä kykyjä myös Euroopasta. Ja ei, KHL ei ole mukana.

On kuitenkin sääli, etteivät parannukset ole tätä suurempia. Hyvä flow ei edelleenkään säily aivan aukottomana. Edelleen näkee hetkiä, joissa kukaan omista ei ole ottamassa ohi lipuvaa kiekkoa. Maalinkulmat ovat myös tekoälylle yhä riskaabeleja paikkoja, ja omia maaleja syntyy ajoittain. Lisäksi EA:n sopisi tehdä jotain laitapelaamiselle, joka on ollut turhauttavaa säätämistä ties miten monen version ajan. Sen takia hyökkäyspäässä on tarpeettoman vaikeaa pelata kulmissa, ja toisaalta puolustuspäässäkään ei pysty luotettavasti ahdistamaan vastustajaa laitoihin.

Tämä on mainos:

Puolustus ei muutenkaan ole NHL:n parasta antia, mutta ehkä vastustajien tiukempi sitominen johtaisi koko pelin vauhdin katoamiseen. Urheilupeleissähän yleensä suositaan nopeaa hyökkäyspeliä passiivisen kilpikonnapuolustuksen sijaan. NHL 16:ssakin korostuu taito tehdä maaleja; nollapelien kautta menestystä rakentavalle edessä on pitkä ja kivinen tie. Vielä kun suomalaisessakin jääkiekkoilussa maalinteon merkitys hoksattaisiin.

Jos ei ole tästä fiiliksestä viime vuosina vakuuttunut, NHL 16 tuskin muuttaa mieltä. Toisaalta jos NHL 15 jätti kaipaamaan lähinnä lisää moodeja, nyt niitä taas saa kahmalokaupalla. EASHL on uudistuksineen varsin potentiaalinen joukkuepelikokemus satunnaisseurassakin, kunhan viive ei nouse häiritseväksi. Be a GM on rahtusen kuivakka managerimoodi, mutta joukkuemoraalin hallinta lisää mielenkiintoa yksittäisiä pelaajia kohtaan. Be a Pro tukee jälleen simuloituja vaihtoja, mikä on ehdoton ominaisuus, jotta omalla proollaan viitsii pelata täysiä otteluita parhaan mahdollisen suoritusanalyysin saamiseksi.

Mutta näistä päivityksistä huolimatta NHL 16 ei intoudu tekemään mitään sellaista, mikä olennaisesti muuttaisi status quoa. Tiedän, että joillekin tämä riittää. Kuitenkin jalkapalloilun puolella tilanne on kadehdittavasti parempi: siellä kun on kaksi vahvaa sarjaa, jotka hyötyvät keskinäisestä kilpailusta ja antavat pelaajille hieman eri painotuksin toimivia kokemuksia. Jääkiekon puolella on tyytyminen yhteen vaihtoehtoon, joka ratsastaa edelleen kunniakkaasti NHL-bannerin alla, mutta ei myöskään nouse asettamaan uusia rimoja kiekkopeleille tai urheilupeleille ylipäätään. Siksi en heltiä antamaan pelille kiitettävää arvosanaa.

Ensi vuonna tulee kuluneeksi kymmenen vuotta NHL:n edellisestä massiivisesta uudistuksesta: analogisesta Skill Stickistä. Saapa nähdä, intoutuuko EA sen kunniaksi kehittämään jotain, joka nousisi tämän laitesukupolven klassikoksi.

NHL 16NHL 16
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Sukkela jääkokemus, entistä lähestyttävämpi, pelimuodot omilla paikoillaan, moodeihin tehdyt muutamat järkevät uudistukset
-
Isoja päivityksiä ei lainkaan, kiekkoilussa yhä vanhoja ongelmakohtia
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

3
NHL 16Score

NHL 16

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Kimmon arviossa EA:n uusin kiekkopeli.



Ladataan seuraavaa sisältöä