Suomi
Gamereactor
arviot
Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege

Ubisoftin suosittu taktinen toimintapeli palaa ensimmäisen kerran sitten vuoden 2008 Rainbow Six: Vegas 2:n. Onko Siege ollut kaiken odotuksen arvoinen?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Huom. Tämä arvio on kirjoitettu Ubisoftin Lontoossa järjestetyn kaksipäiväisen arviotilaisuuden perustella. Pelattavana oli PC-versio suljetulla ja optimoidulla palvelimella. Moninpelin sulavuus julkisilla palvelimilla voi vaihdella ja varaamme oikeuden muuttaa arvosanaa, jos tilanne verkkopelien suhteen sitä edellyttää.

Joukkuepeli! Jos pohdit Rainbow Six: Siegen hankkimista tänä talvena muiden toimintapelien sijaan, niin tässä on ehkä se suurin ja paras syy. Siinä missä Call of Duty, Halo ja Battlefront keskittyvät palkitsemaan tapoista ja yksilösuorituksista, on uusi Rainbow Six rakennettu tiimipelin ympärille. Se on peli, jossa koordinoitu joukkue vie aina voiton soolotaitureista.

Heti kylmiltään verkkopeliin ei pelaajaa kuitenkaan päästetä. Ensin pitää saavuttaa vähintään vitosen kokemustaso, joka hoituu pelaamalla Situations tai Terrorist Hunt -pelimuotoja tekoälyä vastaan. Tarinallista yksinpelikampanjaa ei ole mukana, joten edellä mainitut pelimuodot ovat sellaista lähimpänä. Niissä pelattavana ovat yhdeksän kenttää sekä Situationsissa valikoima hahmoja, joilla on omat erikoistaitonsa. Niitä tarvitaan suorittamaan tarjolla oleva tavoite mahdollisimman tehokkaasti. Esimerkkinä eräässä kentässä purettavia pommeja on riputeltu joka puolelle, mutta IQ-hahmon kyvyllä ne kuitenkin löytyvät helposti ja niitä voi purkaa jopa pistoolilla ampumalla. Situations-pelimuoto tuntuu tavallaan pitkältä tutoriaalilta, mutta siinä roolissa se on myös erittäin vaikuttava ja kattava.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Tämä on mainos:

Terrorist Huntissa ei tarvitse välttämättä metsästää vihollisia yksinään. Mukaan saa halutessaan kolme kaveria, ja pelata voi sekä hyökkääjänä että puolustajana. Hyökkäyksessä pitää nitistää kaikki vastapuolen 24 tekoälyvihollista, pelastaa panttivanki tai purkaa pommi - puolustuksessa sitten luonnollisesti toisin päin. Yksinäisenä sutena pystyy pelaamaan, mutta sitä en suosittele. Vaikeustaso ei skaalaudu pelaajamääärän mukaan, joten yksinään noutaja tulee nopeasti. En onnistunut vaikeammilla tasoilla listimään kuin kourallisen vastuksia ennen kuin seinä nousi vastaan. Oppi on syytä painaa visusti mieleen. Rainbow Six: Siege on peli, joka edellyttää yhteistyökykyä, kommunikointia ja kärsivällisyyttä.

Ubisoft Montréal on todellakin keskittynyt tähän yhteen osa-alueeseen kaikella tarmollaan niin hyvässä kuin pahassa. Siege on erittäin tyylikäs toimintamoninpeli, mutta yksinpelinä Situations ja Terrorist Hunt käyvät tylsäksi parin tunnin jälkeen. Vihollisten tekoäly on kohtalainen ja sopivan aggressiivista, mutta niitä ei voi verrata ihmisvastustajiin. Kun sain kilpailullisen verkkotaistelun avattua, ei takaisin ollut enää paluuta.

Moninpelin idea on sama kuin Terrorist Huntissa, eli pelaajat jaetaan puolustajiin ja hyökkääjiin, ja tavoitteena on panttivangin pelastaminen tai pommin purkaminen. Erän alussa molemmilla puolilla on vajaa minuutti aikaa valmisteluihin. Hyökkääjät pääsevät vakoilemaan ja etsimään kohteita kauko-ohjattavalla kamera-autolla, kun puolustajat rakentelevat barrikadeja ja vahvistavat seiniä estääkseen suoraviivaiset iskut rakennukseen. Perusotteluissa taistellaan viiden hengen joukkueissa, mutta kavereiden kanssa on myös mahdollista pelata erikokoisilla tiimeillä ja omilla säännöillä. Näistä ei kuitenkaan saa kokemuspisteitä, mutta toisaalta niiden avulla on hyvä harjoitella tiimipelin kuvioita.

HQ
Tämä on mainos:

Levyltä löytyy yhteensä 11 karttaa ja lisää lupaillaan ilmaiseksi tulevaisuudessa. Kartat eivät kuitenkaan tuo kaivattua vaihtelua matseihin, vaan sitä löytyy erilaisista hahmoluokista ja siitä, miten ryhmän jäsenet täydentävät toistensa taitoja. Esimerkiksi rynnäköivässä joukkueessa Sledge voi täräyttää ensin seinään reiän moukarillaan, jonka jälkeen IQ voi skannata huoneen ansojen varalta. Tämän jälkeen Fuze loikkaa ensimmäisenä sisään suojaten muuta ryhmää kilvellään. Kauimmaisena on Glaz, joka voi napsia vastustajia kiikarikiväärillään pitkän matkan päästä. Puolustajien puolella Rock voi nostaa kaikkien suojausta, Bandit pystyy täräyttämään piikkilankaan sähkövarauksen ja Smoke sijoittaa myrkyllisellä kaasulla varustetun pommin strategiseen solmukohtaan. Kumpikin osapuoli voi valita 10 eri hahmosta, joten erilaisia ryhmien koostumuksia on aika huima määrä.

Valitettavasti moninpelin osalta kaikki ei ole pelkkää päivänpaistetta. Vaikka valittavana onkin pari pelimuotoa, joissa joko pelastetaan panttivanki tai puretaan pommi, ovat erot näiden kahden välillä todella pienet tai jopa huomaamattomat. Panttivangin pelastusoperaatiossa täytyy rynnäköidä taloon, napata epäonninen siviili kainaloon ja kiikuttaa ulos turvaan. Pommiuhassa taas rynnäköidään taloon, etsitään pommi ja odotetaan kunnes se on tehty vaarattomaksi. Käytännössä toiminta päättyy usein siihen, kun toinen joukkue on saanut kylmättyä kaikki vastustajat. Tämä on harmillista, sillä pelimuotojen pelaaminen "oikein" olisi oikein hauskaa. Usein hyökkääjät eivät edes välitä varsinaisesta tavoitteestaan, vaan pyrkivät vain eliminoimaan puolustajat. Tämä on tietenkin helpompaa kuin yrittää selvitä hengissä ulos talosta panttivangin kanssa.

Moninpeli rullaa 60 kuvan sekuntivauhtia, eikä testin aikana tästä tiputtu kuin harvoin. Terrorist Hunt puolestaan pyörii 30fps:n vauhdilla. Pelistä löytyi myös bugi, johon törmäsimme joukkueemme kanssa usein. Hyökkääjän kauko-ohjattava kamera sujahti usein läpi maankamarasta ja jatkoi tippumistaan kunnes se lopulta särkyi. 43 sekunnin jälkeen siirryin normaalisti hahmoni ohjaksiin, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Bugi ei tuhoa täysin pelikokemusta, mutta on toki ärsyttävä.

Tätä bugia lukuun ottamatta, peli rullasi täysin sujuvasti. 11 karttaa ovat kooltaan pieniä, mutta ne sisältävät paljon tuhottavia yksityiskohtia. Aina ei silti ole selvää, mitä voi tuhota ja mitä ei. Muutaman tunnin jälkeen räjäytettävät seinät oppii tunnistamaan, mutta alkupuolella törmää usein tuhoutumattomiin seiniin. Vaikka kenttiä voi siis pistää lekoilla ja pommeilla uuteen uskoon, tuhovoimaa kontrolloidaan hyvin tarkasti. Tämä on ymmärrettävää, sillä pelin ideana ei ole pelkästään kontrolloimattoman kaaoksen aiheuttaminen. Pelaajien täytyy löytää strategiset paikat ja hyödyntää niitä esimerkiksi asettamalla niihin pommeja tai ampumalla vastustajat seinään lyödystä reiästä.

Pääpaino on lopulta taktiikoilla ja tiimipelillä, enkä usko että Siegestä voi nauttia täysin mykkänä. Kokeilin pelata pari matsia sanomatta sanaakaan ja tiimimme hävisi jokaisen erän. Peli hajoaa käsiin, mikäli suunnitelmaa ei pysty koordinoimaan toisten kanssa. Muille voi jättää merkkejä kenttiin, mutta ei niistä ole hyötyä ilman suullisia ohjeita. Jos kaveripiiristä löytyy neljä taktisista räiskinnöistä nauttivaa henkilöä, joilla kaikilla on mikrofoneilla varustetut kuulokkeet, on Rainbow Six: Siege kuitenkin mainiota hupia. Yksinpelaajille tarjolla on lähinnä murskaavia tappioita vihollislaumojen edessä.

Rainbow Six: Siegestä ei löydy montaa erilaista pelimuotoa, mutta tässä tapauksessa laatu korvaa silti määrän. Situations ja Terrorist Hunt viihdyttävät muutaman tunnin ajan yksinkin pelatessa, mutta moninpelissä peli pääsee todella oikeuksiinsa. Olettaen että kaikki pystyvät juttelemaan keskenään. Matsit ovat lyhyitä, intensiivisiä ja täynnä yllätyksiä. Puolustajana se viimeinen hiljainen hetki ennen vastustajien hyökkäystä saa aina adrenaliinin virtaamaan. Toisella puolella on mielenkiintoista kokeilla erilaisia taktiikoita hyökkäyksissä.

Rainbow Six: Siege ansaitsee kritiikkiä karttojen tai pelimuotojen vähyydestä, mutta ehkä se ei yritäkään pröystäillä sisältönsä määrällä. Tuntuu, että Siege on tarkoitettu ajattelevan pelaajan räiskintäpeliksi vetoamalla pelaajiin, jotka arvostavat strategiaa pääosumien sijaan. On hienoa ettei uusi Rainbow Six yritä apinoida kilpailijoitaan, mutta tämän myötä se ei varmasti iske yhtä kovaa kaikille.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Syvällinen ja taktinen moninpeli, hauska pelata yhtä lailla puolustajana kuin hyökkääjänä, Situations ja Terrorist Hunt -pelimuodot toimivat mukavasti tutoriaaleina
-
Panttivangin pelastus ja pomminpurku ovat liian samanlaisia pelimuotoja, toistuvat bugit
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Rainbow Six: SiegeScore

Rainbow Six: Siege

ARVIO. Kirjoittaja Anders Mai

Ubisoftin suosittu taktinen toimintapeli palaa ensimmäisen kerran sitten vuoden 2008 Rainbow Six: Vegas 2:n. Onko Siege ollut kaiken odotuksen arvoinen?



Ladataan seuraavaa sisältöä