Suomi
Gamereactor
arviot
Sebastien Loeb Rally Evo

Sebastien Loeb Rally Evo

Sebastien Loeb Rally Evo on sisällöllisesti vahva kurvailu, josta kuitenkin jää uupumaan kultainen kosketus.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Italialaista pitkän linjan kaahailustudiota Milestonea käy melkein sääliksi. Tiimi on viimein onnistunut karistamaan leijonanosan WRC-rallejaan piinanneesta kulahtaneisuudesta. Se on kehittänyt kokonaan uuden pelin, jota voi sanoa jopa tämän hetken parhaaksi konsoliralliksi. Mutta yleisö meni jo. Syynä on rallipelien uusi kuningas, PC:llä runsasta suitsutusta kerännyt Dirt Rally, joka kääntyy konsoleille vaivaisen parin kuukauden kuluttua. Moni ostajaehdokas on ymmärrettävästi odotuskannalla.

Pelit eivät ole lähtökohtaisesti kovin erilaisia. Molemmissa pyrkimys on kohti autenttisempaa rallia, jossa satoja hevosvoimia on suitsittava pieteetillä hädin tuskin auton mentävillä kinttupoluilla. Molemmissa myös pääasiallinen toiminta tapahtuu erikoiskokeilla, joita höystetään lähinnä rallikrossilla ja Pikes Peakin mäkiajolla. Mutta Milestonen on yhä vaikea kamppailla sitä tuotantokoneistoa vastaan, joka Codemastersina tunnetaan. Dirt Rallyyn verrattuna Sebastien Loeb Rally Evo on kuin pari-kolme vuotta julkaisuikkunastaan myöhässä. Ei kelvoton, mutta selvästi vanhentunut.

Sebastien Loeb Rally Evo pistää kampoihin sisällössä. Sen erityisenä valttina on perusteellinen paneutuminen Loeb-teemaan, joka näkyy monipuolisesti läpi pelin. Se on vaikuttanut kunnioitettavaan (joskin sitikkapainotteiseen) autovalikoimaan. Se on ohjannut uramoodin rakennetta. Time Trialissakin voi koettaa päihittää paitsi omia myös Loebin aikoja. Kaupan päälle ripotellaan vielä aimo annos rallitietoutta ja fanipalvelua Loebin elämää ja uraa luotaavien videohaastattelujen muodossa. Yhdeksänkertaisen rallin maailmanmestarin lisenssiä ei ole heitetty hukkaan.

Sebastien Loeb Rally EvoSebastien Loeb Rally Evo
Tämä on mainos:

Uramoodissa ideana on kamppailla maineesta ja mammonasta. Pohjalta ponnistetaan kohti tehokkaampia autoja ja lopulta "Loebin itsensä" perustamaa nuorten kuljettajien kilpailua. Ideassa ei sinänsä ole uutta. Mutta uran esitystapa on asiallinen ja etenemisvauhti osuu kohdalleen. Läpimurron tunne on tyydyttävä, kun parin tunnin takomisen jälkeen köyhästä junnusta alkaa kasvaa miljonääri, joka voi ostaa alleen joitakin kaikkien aikojen ikonisimmista ralliautoista. Tämän jälkeen urapolku onkin juuri niin vaihteleva kuin itse haluaa, sillä eri sarjojen välillä on mahdollista vaihdella vaikka pätkästä toiseen. Välipalana voi tutustua myös eksoottisempiin haasteisiin, kuten eliminaatio- ja driftauskilpailuihin.

Loeb-fanille tai kenelle tahansa autojen ostelusta pitävälle kattaus on onnistunut. Toisaalta, jos haluaisi suoraan hypätä suosikkiautonsa rattiin ja paahtaa menemään, se ei välttämättä käy niin sukkelasti. Peli tarjoaa pikakisoissakin vain rajoitettua valikoimaa laina-autoja.

Milestonen WRC-sarjaan verrattuna yksi merkittävimmistä parannuksista on tapahtunut ratasuunnittelussa. Toistuvuudesta ja persoonattomuudesta on pyristelty hyvin eroon, sillä tällä kertaa useimmat pätkät ovat vauhdikkaita ja viihdyttäviä ajaa. Ne myös tavoittavat kohdeympäristönsä hengen aiempaa paremmin. Esimerkiksi Suomen kesäiset tukkitiet, Monte Carlon kiperät vuoristotiet ja Walesin kosteat kurapolut lähestyvät näiden parhaita profiileja koko lajityypissä.

Kaikki kahdeksan rallia pitävät sisällään kahdeksan erikoiskoetta, joista puolet on uniikkeja ja puolet käänteisiä versioita. Pätkien pituudet vaihtelevat vajaan viiden ja reilun kymmenen kilometrin välillä, ja niitä voi myös ajaa eri vuorokaudenaikoina. Näiltä osin peli noudattelee nykyrallien parempaa keskitasoa. Noin parinkymmenen kilometrin Pikes Peak on tämänkin pelin pisin rykäisy. Viisi rallikrossirataa puolestaan lisäävät joukkoon kevyen tuulahduksen suljetuilla lenkkeilyä. Ajettavaa on aavistuksen enemmän kuin Dirt Rallyssa, mutta rallien määrässä mitattuna Kylotonin WRC 5 pitää etumatkansa - tosin omalla kiirehdityllä tavallaan.

Tämä on mainos:

Kiitettävistä ponnisteluista huolimatta Milestonelle jää vielä runsaasti työsarkaa, jos studio mielii muuttaa genren marssijärjestystä. Erot tulevat piinallisen selviksi yksityiskohdissa, jotka liittyvät niin audiovisuaaliseen toteutukseen kuin ajotuntumaan. Autoissa on aavistuksen ilmatyynymäinen fiilis, eikä pelimoottori jaksa pyörittää kaikkea sulavasti.

Lukuun ottamatta ponnettomia kolarimallinnuksia ajofysiikat ovat kyllä paremmat kuin Milestonen aikaisemmissa peleissä. Luonteeltaan ne sopivat simcade-henkiseen kokonaisuuteen. Jotkut ovat moittineet peliä aliohjautuvuudesta, mutta toisaalta sen voi nähdä keinona, joka kannustaa käyttämään ajotekniikoita (kuten vasemman jalan jarrutusta ja painonsiirtymää) tiukkojen mutkien taittamiseksi. Varsinainen ongelma on siinä, ettei pidon tunne välity riittävän tarkasti pelaajan näppeihin. Kun täydellistä luottamusta pitoon ei ole, kurvailussa on tarpeetonta hermostuneisuutta.

Luottamuspulaa korostaa kaksi muuta ongelmaa. Testattu Playstation 4 -versio yltää nippa nappa 30 fps:n ruudunpäivitysnopeuteen, joka sekin yskähtelee satunnaisesti metsäisemmillä osuuksilla (sekä uusinnoissa). Valitettavasti kun virhemarginaalit ovat pienet, pelaaja ei kaipaa teknistä hidastelua sotkemaan käsitystä auton liikkeestä. Koodia pitäisi pystyä optimoimaan, koska PS3-tyyliset tehosteet eivät ainakaan hidastelua oikeuta. Maisemointikin jää verrattain kulmikkaaksi ja vanhentuneen näköiseksi. (Vertailun vuoksi: Dirt Rallyn on luvattu pitävän kiinni 60 fps:stä myös konsolijulkaisuissaan.)

Tuuheaa heinämattoa teiden varsilta kyllä löytyy, mutta tarkemmassa tarkastelussa se vaikuttaa staattiselta kulissilta toimien enemmän näköesteenä kuin ajoon vaikuttavana vaaratekijänä. Ehkä kehittäjät ovat katsoneet paremmaksi jättää viheliäiset pikkukivet pois, sillä se toinen ongelma on laiska kartanlukija, joka ei aina muista varoittaa edes pimeässä mutkassa vaanivista betonivalleista tai lyhtypylväistä.

Näillä eväin Loebin nimikkorallilla ei ole mitään asiaa Colin McRae Rallyn ja Richard Burns Rallyn kaltaisten klassikoiden joukkoon, mutta pelille kuuluu kiitos omista onnistumisistaan. Milestone on selvästi panostanut sisältöön. Loebin ympärille on rakennettu monipuolinen rallipaketti, joka toimii fanipalveluna ja antaa vastinetta rahalle. Puhtaasti ajokokemuksenakin Sebastien Loeb Rally Evo on mielenkiintoisempi kuin WRC-sarja, mutta vakavasti ajamiseen suhtautuvalle sitä on tällä hetkellä mahdoton suositella Dirt Rallyn yli.

HQ
HQ
HQ
Sebastien Loeb Rally EvoSebastien Loeb Rally Evo
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Sebastien Loebin ympärille rakentuvaan kokemukseen on nähty vaivaa, hyvin tehdyt erikoiskokeet, monipuolinen sisältö, yleinen tasonnosto studion aiemmista peleistä
-
Ilmatyynymäinen ohjaustuntuma, ruudunpäivitysongelmat, pitkät latausajat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

3
Sebastien Loeb Rally EvoScore

Sebastien Loeb Rally Evo

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Sebastien Loeb Rally Evo on sisällöllisesti vahva kurvailu, josta kuitenkin jää uupumaan kultainen kosketus.



Ladataan seuraavaa sisältöä