Rakastan hyviä tappelupelejä, ja Mortal Kombat on aina ollut hyvin lähellä sydäntä. Joten kun sain mahdollisuuden tutustua sarjan uusimpaan tuotokseen, innostuin kuin lapsi karkkikaupan ikkunan takana. Kutsuin ystäväni kylään, napautin Pleikkarin tulille ja sukelsimme päätä pahkaa Netherrealmin luomuksen pariin. Päivän mittaisen tykityksen jälkeen olin hämmentynyt. Tunnekuohuissa huomasin ylistäväni sekä haukkuvani peliä yhtä aikaa. Tästä ei käy syyttäminen pelkästään itse luomusta, vaan myös tekijöitä ja julkaisijoita sen takana.
Mortal Kombat X julkaistiin miltei vuosi sitten, ja kuului kieltämättä menneen ajanjakson parhaimmistoon kaikilla osa-alueilla. Kollegani Matti arvosteli tuolloin pelin varsin taitavin sanankääntein (arvion voi lukea täältä). Mitä tämä ovelasti yhden lisäkirjaimen alle piilotettu Game of the Year -versio oikeastaan tarjoaa? Vastaus on yhtä helppo kuin piin likiarvo: Kahdeksan uutta hahmoa sekä tukkukaupalla uusia vaatteita taistelijoille. Kyseessä ovat samat ottelijat, jotka tavattiin aiemmin julkaistuissa kahdessa Kombat Pack -lisärissä: Predator, Leatherface, Bo Rai Cho, Tremor, Jason Voorhis, Tanya, Triborg, sekä Ellen Ripleyn bestis Alien. Lisättiinpä viimeisenä joukkoon ainoastaan ennakkotilaajien etuna ollut Goro. Ihmettelen suuresti muutamia hahmovalintoja. Leatherfacen sekä Jasonin tilalle olisi voinut heittää hahmoja MK-universumista. Esimerkiksi Rain, Baraka tai Sindel olisivat sopineet paljon paremmin. Vaikka pelistudiolla jonkun mielestä Texasin moottorisahamurhaaja olisi aliarvostettu klassikko, niin ei sitä väen vängällä tarvitse mukaan peliin tunkea.
Pelissä ovat läsnä yhä niin hyvät kuin huonotkin puolet. X-Ray-liikkeet edelleen menettävät tehonsa noin kolmen katselukerran jälkeen. Komppaan Mattia myöskin siinä, että ne rikkovat matsien tempoa ärsyttävästi. Pintaraapaisulta yksinkertainen, mutta opiskelun jälkeen monimuotoinen taistelumekaniikka on edelleen sama. Hyvä niin, sillä sen muuttaminen millään tavalla olisi ollut katastrofaalista. Mikromaksut? Voi pojat, eivät ne belsebuubin keksinnöt ole mihinkään kadonneet. XL eroaa alkuperäisestä teoksesta käytännössä vain yhdellä tavalla. Kaikki halukkaat eivät nimittäin voi edes hankkia peliä.
Koko ongelman alku ja juuri on Mortal Kombat X:n PC-versio. Kyseinen porttaus oli julkaisutilanteessa miltei pelikelvoton. Screen Tearia, kaatuilua, pätkimistä ja kaikkea siltä väliltä. Julkaisija Warner Bros ei edes ole ensimmäistä kertaa tulilinjalla. Kuka muistaa Batman: Arkham Knightin PC-porttauksen? Siis sen joka vedettiin kokonaan pois myynnistä koska se oli niin huono? Sitä minäkin. Tietokoneella pelaavia viilattiin muutenkin linssiin, sillä Kombat Pack 2 sivuutti alustan kokonaan. Tästä syystä arvostelemani XL näkee päivänvalon ainoastaan konsoleilla. Tämä herättää mielenkiintoisen kysymyksen. Kenen idea oli ensin houkutella ihmisiä ostamaan PC-versio pelistä, joka julkaisun jälkeen jätetään täysin keskeneräiseksi? Kyse on törkeästä pelaajien harhaanjohtamisesta, jota valitettavasti pelialalla näkyy silloin tällöin.
Nasse-setä on nyt hyvin, hyvin vihainen. Kaikista eniten siitä syystä että XL on erittäin onnistunut julkaisu, ja tarjoaa rahalle vastinetta joka sentin edestä. Se tekee juuri sen mitä lupaakin, eli antaa mattimyöhäisille mahdollisuuden hypätä mukaan hurmokseen. Myöntäkää pois, kuka ei haluaisi Alienia sekä Predatoria vastakkain samalle areenalle? Mutta hylätä tuosta vain yksi alusta kesken matkan? Täysin ala-arvoista toimintaa, sanon minä. Nyt on konsolipelaajien vuoro hyppiä riemusta. Koneella naputtavat taas jätetään kylmästi rannalle uikuttamaan. Kuinka reilua tämä on, sen voi jokainen itse päätellä. Itse en tätä sulata.