Suomi
Gamereactor
arviot
Gears of War 4

Gears of War 4

Nelonen aloittaa onnistuneesti uuden tarinan, ja hioo siinä sivussa pelattavuutta entistäkin paremmaksi.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Gears of War 3:n jälkeen näytti siltä, ettei Seran ihmisten eloonjäämistaistelusta jäänyt enää mitään kerrottavaa. Vaikutelmaa alleviivasi muutama vuosi myöhemmin julkaistu Gears of War: Judgment, joka siirtyi ajassa reilusti taaksepäin. Samalla sen kertoma tarina ei tuntunut liittyvän oikein mihinkään. Nyt Gears of War 4 osoittaa, että on mahdollista kunnioittaa edeltävän trilogian luomaa pohjaa vieden samalla tarinaa eteenpäin onnistuneesti.

Gearsien tarinat ovat tavanneet olla mielenkiintoisia niin henkilöhahmoiltaan kuin tapahtumiltaankin, mutta se hyvä tarina on yleensä kerrottu huonosti. Tähän saadaan nyt muutos: Gears of War 4 kertoo tarinansa paremmin kuin yksikään aiempi osa sarjassa. Hintana on ajoittain insinöörimäisen kaavamainen toteutustapa, mutta sen hinnan maksaa mielellään helposti seurattavista ruuduntapahtumista. Gears of War 4:n pelaaminen ei vaadi aiempien osien tuntemusta. Hyötyä siitä toki on, ja kaikkein eniten menneisyyden viittauksista saavat irti pelien ohella Karen Travissin kirjoittamat Gears-romaaninsa lukeneet pelaajat.

Seran maailma on muuttunut 25 vuodessa. Locustien tuhon jälkeen ihmiset ovat jälleen muodostaneet kaksi keskenään sotivaa joukkoa. Järjestystä ja turvallisuutta painottava COG on saanut vastapainokseen ulkopuoliset Outsidersit, jotka puolestaan painottavat enemmän valinnanvapautta eläen siksi COGin suojamuurien ulkopuolella. Näiden kapinallisten riveihin liittynyt Marcus Fenixin poika JD huomaa hyvin pian saaneensa peräänsä COGin etua suojaavien robottien lisäksi jonkinlaisen uuden hirviölajin. Tämän enempää tarinasta ei ennakkoon tarvitse tietääkään, sillä seuraavien noin kahdeksan tunnin aikana selviävät vastaukset miltei kaikkiin heränneisiin kysymyksiin. Gears 4 onnistuu tavoitteessaan luoda pohja kokonaan uudelle saagalle edeltäjilleen väkivaltaa tekemättä.

Avainkolmikkona ovat JD Fenix, hänen mustaihoinen lapsuudenystävänsä Del ja Outsiders-johtajan tytär Kait. Siinä missä JD:n ja Kaitin persoona kera menneisyyden aukeavat loistavasti pelin kuluessa, jää Delin henkilöhistoria varsin hämäräksi. Toisaalta se ei ole ollut tarinan kannalta olennaista, toisin kuin JD:n ja Kaitin sukujuuret yhdessä menneiden edesottamuksien kanssa. Kaikkien hahmojen keskinäinen kemia toimii hienosti, ja muuten niin painostavaan maailmaan on saatu myös aimo annos huumoria.

Tämä on mainos:

Tarinan rytmitys ei selviä täysin puhtain paperein. Perinteitä kunnioittaen kokonaisuus jakautuu viiteen jaksoon, jotka edelleen jakautuvat erillisiin kappaleisiin. Kolmas jakso olisi pitänyt jakaa kahtia: se on laahaava mammutti, joka ei tunnu loppuvan ikinä. Kokonaisuutena kiihkeät toimintaosiot vaihtelevat onnistuneesti rauhallisempien suvantovaiheiden kanssa. Välillä iskee niin sanottu taisteluväsymys jatkuvasta toiminnasta, mutta onneksi nämä hetket eivät kestä pitkään. Rytmityksestä huomaa aiemmin mainitun kaavamaisen insinööritoteutuksen kaikkein selvimmin.

HQ
Gears of War 4

Pelillisesti Gears of War 4 unohtaa kokonaan Judgmentin rakentaen ainoastaan Gears 3:n tekemälle perustalle. Kyse on urheilupeleihin verrattavasta vuosipäivityksestä pelattavuuden suhteen. Kaikki toimii pääasiassa kuin ennenkin, mutta entistäkin hiotummin ja monipuolisemmin. Omaan taktiikkaan vaikuttaa nyt selkeästi fysiikka: vastatuuleen juokseminen hidastaa tahtia, lentävä roina on otettava huomioon tavalla ja toisella, eikä kranaattia välttämättä kannata heittää ylämäkeen. "Naatti" voi nimittäin vieriä takaisin omiin jalkoihin, ellei pidä varaansa.

Tämä on mainos:

Ainoa selvästi huonompi toteutustapa ovat niin sanotut Horde-puolustusosiot. Kolmisen kertaa tarinan aikana pelaaja pakotetaan tilanteeseen, jossa on pakko puolustautua aalloittain hyökkääviä vihollislaumoja vastaan. Tämä kaava istuu täydellisesti moninpeliin, mutta tarinavetoisen lineaariseen pelikokemukseen se ei vain sovi. Aaltojen tuhoaminen muuttuu ärsyttäväksi toistoksi erittäin nopeasti.

Uusia aseita ja vihollisia on lukuisasti, ja nämä ovatkin se kaikkein tuoreimmalta tuntuva osuus. Aseiden suunnittelussa lienee ollut sellainen ajatus, että jokaisessa tuliluikussa tulee olla jokin selvä heikkous. Mieleen jäävät erityisesti lyhyen kantaman konepistooli Enforcer korvaten Gears 3:n kaksipiippuisen haulikon, ja toisaalta alun perin kaivostyömiesten välineinä toimineet Dropshot ja Buzzkill.

Viholliset jakautuvat karkeasti kahtia: COGin robotit ja uudet Swarm-oliot. Mekaanisia monsuja vastaan tapellaan aika tarkasti puolet ajasta, minkä jälkeen keskiöön nousevat possunpunaiset hirviöt. Käyttäytymisen osalta uudet viholliset noudattavat pääosin edellisten pelien kaavaa, mutta muutama poikkeus tähän sääntöön on. Koko pelaajan sisuksiinsa haukkaava Snatcher on erittäin uhkaava tapaus, ja hieman koiraa muistuttava Pouncer rynnii iholle poikkeuksellisen aggressiivisesti. Kokonaisuutena vihollissuunnittelu on erittäin onnistunutta, joskin robottien ampuminen tuntuu oudolta useamman tunnin ajan. Siihen ei vain ole sarjassa tottunut.

Teknisen esityksen puolesta Gears of War 4 on huippuluokkaa, eikä siltä tietysti mitään muuta odotettukaan. Maisemissa on enemmän tilan tuntua kuin koskaan, mikä heijastuu myös taistelutoimintaan. Välillä on tosissaan muistettava katsella sivustoja, etteivät pahikset pääse yllättämään kyljestä. Kenttäsuunnittelu tietysti mahdollistaa saman keinon myös pelaajalle. Selkeä Dark Soulsin innoitus näkyy siinä, että vanhoihin maisemiin palataan ajoittain jotain uutta reittiä pitkin. Tämä on omiaan luomaan "ai nyt ollaan taas täällä" -elämyksiä. Ruudunpäivitys pysyy melkein täysin tasaisena koko ajan, eikä lataustaukoja ole kuin muutama. Maisemat vaihtuvat usein, ja värejä on uskallettu käyttää reilulla kädellä.

Äänimaailma onnistuu yhtä hyvin kuin visuaalinenkin puoli. Musiikki on selvästi erilaista kuin aiemmin, mutta samalla aivan yhtä hyvin tilanteeseen sopivaa. Ääninäyttely on suorastaan loistavaa, sillä jokainen hahmo saadaan näin tuntumaan omalta persoonaltaan. Aseissa on niille kuuluvaa munaa jopa korostetussa määrin. Vanha tuttu Gnasher-haulikko tuntuu suorastaan heräävän eloon muhkeasti jytkähdellessään.

Gears of Warit ovat aina olleet myös vahvasti moninpelejä. Tälläkin kertaa kavereiden kanssa pääsee sotimaan niin tarinassa, siilipuolustuksellisessa Hordessa kuin perinteisessä versus-moninpelissäkin. Valinnanvapautta ja muokkausmahdollisuuksia on todella mittava määrä. Näihin ominaisuuksiin palataan enemmän sitten, kun palvelimet aukeavat ja pelaajat kansoittavat tantereet. Nyt jo on helppoa nimetä se suurin ärsytyksen aihe: mikromaksut avattavien matka-arkkujen muodossa. Enää ei ole mahdollista valita haluamaansa esinettä, kaivaa kuvetta ja olla sitten tyytyväinen. Nyt on ostettava oikealla rahalla matka-arkkuja, joista sitten tulee sellaista roinaa kuin tulee. Perinteiseen tapaan kaiken voi avata pelaamallakin, ja kaikki lisäykset tuovat vain kosmeettista päheyttä peliin. Silti on ikävää huomata tällaisia uhkapelivaistoon vetoavia keinoja lisärahan keräämiseksi täysihintaisessa pelissä.

Gears of War Judgmentin harha-askeleen voi nyt unohtaa. Gears of War 4 palauttaa sarjan oikeille uomilleen ollen samalla ehkä se paras ja hiotuin Gears tähän asti.

Huom. Kilpailulliseen moninpeliin ja Horde-moodin keskittyvä lisäarvio Gears of War 4:stä ilmestyy sivustolle lähiaikoina.

Gears of War 4Gears of War 4
HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Kolmikon kemia toimii, fysiikka vaikuttaa taisteluihin, muokkausmahdollisuudet moninpelissä
-
mikromaksut, jokseenkin staattiset ympäristöt, tarinatilan horde-puolustuskohdat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

4
Gears of War 4Score

Gears of War 4

ARVIO. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Nelonen aloittaa onnistuneesti uuden tarinan, ja hioo siinä sivussa pelattavuutta entistäkin paremmaksi.

0
Gears of War 4: suunnittele oma saavutus

Gears of War 4: suunnittele oma saavutus

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

The Coalition on päivittänyt todella huolella ja hartaasti peliään Gears of War 4 viimeisen kahden vuoden ajan, ja nyt on aika siirtää katse hiljalleen seuraavaan eli...



Ladataan seuraavaa sisältöä