LIVE

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Mainosta
logo hd live | Horizon: Zero Dawn
Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
arviot
Metroid: Samus Returns

Metroid: Samus Returns

Metroid palaa Nintendon konsoleille pitkästä aikaa. Switchin sijaan seikkailu käydään kuitenkin 3DS-käsikonsolilla. Testasin, onko Samus Aranin paluu uskollinen sarjan hengelle ja laadulle.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Lyödään kortit heti pöytään. Olen suuri Metroid-pelien fani, ja sarja on Zeldan ohella yksi suurimpia suosikkejani kautta aikain. 3DS:n (tai käsikonsolien) suurimpia ystäviä en kuitenkaan ole, sillä niille en ole löytänyt riittävästi mielekästä käyttöä viime vuosina. Pelaan paljon mieluummin isolla ruudulla nojatuolista käsin, kuin tihrustan pientä samalla kun sormet kramppaavat ja niska jumittuu. Olinkin siksi hieman ärtynyt, että Metroid: Samus Returns julkistettiin 3DS:lle. Tästä huolimatta ennakko-odotukset uudesta Metroidista ja Samuksen ohjaksiin hyppäämisestä ovat olleet suorastaan hykerryttävän korkealla.

Yhtä lailla on mainittava, ettei täysin ihkauudesta Metroid-seikkailusta Metroid: Samus Returnsissa ole kyse. Peli on nimittäin uusittu versio vuonna 1991 Game Boylle ilmestyneestä Metroid II: Return of Samus -pelistä. Se ei onneksi ole vain puhdas graafinen päivitys alkuperäisestä, vaan koko hoito on pistetty uusiksi. Työn on tehnyt Castlevania: Lords of Shadow -peleistä tunnettu espanjalainen Mercury Steam. Mukana on kuitenkin myös Nintendo ja Metroidin merkittävimpiin tekijöiden lukeutuva Yoshio Sakamoto. Lähtökohdat ovat siis kunnossa, eikä tuloksesta voi olla montaa mieltä: Metroid: Samus Returns on onnistunut upeasti.

Muutokset ovat kaikin puolin hyvästä. Alkuperäinen Metroid II: Return of Samus kärsi pahasti alustan rajoitteista, vaikka kunnianhimoa siitä ei puuttunut, ja monella tavalla tavoitteet toteutuivat kunnolla vasta Super Nintendolla. Alkuteos oli myös paikoitellen turhan vaativa. Kamera oli niin lähellä hahmoa, että taisteluiden hahmottaminen oli hankalaa ja ilman karttaa navigoinnissa tarvitsi väkisin kynää ja paperia. Nämä seikat on luonnollisesti korjattu Metroid: Samus Returnsissa ja voikin hyvin uskoa, että uutuus olisi lähellä sitä mitä Nintendolla 1990-luvun vaihteessa tavoiteltiin.

Juoni on lähdeteoksen tavoin yksinkertainen. Se sijoittuu suoraan sarjan esikoisen jälkeen, jossa Galaktinen Federaatio lähettää Samus Aranin metsästämään ihmiskuntaa uhkaavat metroidit sukupuuttoon. Huvittavasti metroideja riehuu SR388-planeetalla tasan tarkkaan 40 kappaletta, joten ajojahdin eteneminen näkyy suoraviivaisesti pienenevässä numerossa ruudulla. Pääpaino ei tietty ole tarinassa vaan tunnelmassa, joka kumpuaa yksinäisestä matkasta tuntemattoman ja vihamielisen planeetan syvyyksiin. Tämän fiiliksen Mercury Steam on saanut aikaan hienosti. Vaikka alueet seuraavat toisiaan kohtalaisen lineaarisesti, on niissä huimasti tutkittavaa, monimutkaisia pulmia, rankkoja taisteluita ja salaisuuksia löydettäväksi.

Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns

Onneksi tällä kertaa pelimaailmassa navigointiin on panostettu kunnolla. Selkeän karttasysteemin ohella (näkyvissä koko ajan alaruudulla) pelaaja saa heti ensimmäisenä Scan Pulse -nimisen apuvälineen, jolla lähialueen saa kartoitettua kätevästi. Se myös paljastaa suunnilleen piilotetut asepäivitykset ja erikoisesineet, mikä tekee niiden etsimisestä huomattavasti vähemmän turhauttavaa kuin monissa muissa peleissä. Skannaus on yksi neljästä Aeion-erikoiskyvystä, jotka monien Metroid-sarjan tuttujen apuvälineiden kanssa auttavat etenemään syvemmälle SR388:n uumeniin. Kyvyt ja apuvälineet ovat hyvässä tasapainossa. Kaikille on rutkasti käyttöä, eikä turhaa täytettä ole mukana vain näön vuoksi. Sarjan veteraaneille mitään valtavia yllätyksiä ei ole luvassa, mutta tässä suhteessa ei minulle jäänyt nokan koputettavaa.

Ohjattavuuden kannalta Samus Returns on hyvin suunniteltu, vaikka sen oppimiseen menee aikansa. Räiskintä onnistuu kahdeksaan suuntaan ja vasenta olkanäppäintä painamalla Samus pysyy aloillaan vapaaseen tähtäykseen siinä missä oikeaa painamalla samaan aikaan ammutaan raketit. Sorminäppäryyttä saa siis olla matkassa, eikä kaikkien kykyjen ja hyökkäysten yhteyskäyttö käy ihan helposti varsinkaan isokätiseltä pelaajalta. Harmittavasti nappeja ei myöskään voi säätää haluamakseen, joten on pakko tulla toimeen sillä mitä on tarjolla. Asetelma ei ole toivoton, mutta minulla pitkät pelisessiot kävivät kivuliaiksi. On siis syytä varoittaa, ettei peli välttämättä ole parhaimmillaan tavallisella 3DS:llä. Onneksi käytössäni oli XL-malli.

Ohjauksen kikkoihin on syytä päästä sisälle perinpohjaisesti, sillä Metroid: Samus Returnsin vaikeustaso ei jätä kokenuttakaan pelaajaa kylmäksi. Alkupuolen jälkeen peli tarjoilee välillä roimia vaikeuspiikkejä, jotka pistävät kädet hikoamaan perinpohjaisesti. Turhautumisilta ei voi välttyä, mutta haaste on kaiken huomioiden reilua ja pakottaa yksinkertaisesti oppimaan vihujen hyökkäyskuviot ja vastaiskujen ajoitukset ulkoa. Lisäksi metroidvania-pelien perinteen mukaan aina voi palata keräämään aikaisemmin ulottumattomissa olleita ase- ja elinvoima- sekä Aeion-päivityksiä, jotka helpottavat osaa tiukoista kohdista. Silti mukana on myös yllättäviä tilanteita, joihin ei ole pelaajaa perehdytetty aikaisemmin. Nämä pistävät pinnan koetukselle, kun kuolemia kasaantuu. Annankin pari hyvää vinkkiä pelin hankkiville: tallenna peli usein ja äläkä kiirehdi. Arviota varten varsinkin jälkimmäinen nitisti väistämättä hieman tutkimisen ilosta.

Pelisisällön puolesta Metroid: Samus Returns on helposti hintansa arvoinen paketti. Kiirehdin pelin läpi noin 12 tunnissa, mikä jätti jokaiselle alueelle rutkasti salaisuuksia vielä kaivettavaksi. Lisäksi ensimmäisen läpäisyn jälkeen avautui uusi kovempi vaikeustaso "New Game +" -tyyliin. Ensimmäisessä pelissä 100 prosentin tavoittelun lisäksi vetovoima uuden aloittamiseen on kova, sillä jo alusta lähtien osa pulmista vaatii loppupelistä saatavia kykyjä, puhumattakaan tiukemmasta haasteesta. Uudelleenpelattavuudesta Samus Returns ansaitsee siten hyvät pisteet, joskin Amiibo-keräilyhahmojen taakse piilotetut lisukkeet ärsyttävät. Niillä aukeaisi muun muassa Fusion Mode, jossa Samus seikkailee vähemmän suojaa tarjoavissa Fusion-avaruustrikoissaan sekä taidegallerioita. Eivät hintaseinän takana olevat lisät maailmaa kaada, mutta olisihan ne pitänyt pystyä avaamaan muillakin tavoin.

Metroid: Samus Returnsissa on lopulta hyvin vähän merkittävää kritisoitavaa. Se on oikealla asenteella ja tunteella suunniteltu, ja tavoittaa täydellisesti sen mistä Metroidissa on aina ollut kyse. Graafisessa ulkoasussa on toki jotain resuisia kovia kulmia, eikä äänimaailma ihan saavuta täyttä potentiaaliaan, mutta nämä ovat jälleen enemmänkin alustan rakenteellisia vajavaisuuksia. Kokonaisuutena Samus Returns on ehdottomasti 3DS:n kärkikastin pelejä, ja suosittelen sitä hartaasti Metroid-pelien faneille - melkein jopa niin paljon, että 3DS XL:n hankkimista kannattaa harkita. Silti on pakko pistää pieni nootti Nintendolle: mieluummin pelaisin pelin TV-ruudulta. Julkaiskaa nämä huippupelit myös skaalattuna kotikonsolille, kiitos.

Metroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus ReturnsMetroid: Samus Returns

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Täysiverinen Metroid-seikkailu, armottoman haastava ja samalla antoisa, hieno tunnelma ottaen huomioon alustan
-
Niska- ja sormikrampit, vaikeustasossa välillä rankkoja piikkejä, kulmikkaat grafiikat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Metroid: Samus ReturnsScore

Metroid: Samus Returns

ARVIO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Metroid palaa Nintendon konsoleille pitkästä aikaa. Switchin sijaan seikkailu käydään kuitenkin 3DS-käsikonsolilla. Testasin, onko Samus Aranin paluu uskollinen sarjan hengelle ja laadulle.

Ei uutta Metroid-remakea suunnitteilla

Ei uutta Metroid-remakea suunnitteilla

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Kaksi viikkoa sitten alkuperäisen Game Boyn Metroid II: Return of Samus julkaistiin uusittuna versiona Nintendo 3DS:lle nimellä Metroid: Samus Returns. Peli on kerännyt...



Ladataan seuraavaa sisältöä