Suomi
Gamereactor
arviot
Secret of Mana: Remake

Secret of Mana: Remake

Remasteroitu roolipeli vuosien takaa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Secret of Manan voisi luokitella kategoriaan "klassiset Super Nintendolla nähdyt japanilaiset roolipelit". Samaan poppooseen kuuluvat myös sellaiset nimikkeet kuin Final Fantasy VI sekä Chrono Trigger. Näiden rinnalla Secret of Mana tuntuu kuitenkin hieman valjulta, sillä sen maailma tai mekaniikat eivät nouse muiden aikalaistensa tasolle.

Kyseessä on toimintaroolipeli, jossa pelaaja ohjastaa kolmen sankarin joukkiota avoimessa maailmassa. Välillä kohdataan erilaisia vihollisia, joita mätetään pataan reaaliaikaisissa taisteluissa ruoskilla, miekoilla, nuijilla ja bumerangeilla. Voitetuista vastustajista saa kokemuspisteitä, joita kerryttämällä sankareista tulee asteittain yhä vahvempia. Lisäksi mitä enemmän tiettyä asetta käyttää, sitä voimakkaampia erikoishyökkäyksiä sillä voi tehdä. Erikoishyökkäysten tasot on sidottu esineen laatuun, jota voi nostaa asteittain seikkailun edetessä. Lisäksi kaksi sankaria voi käyttää erilaisia taikoja, jotka voi jakaa karkeasti hyökkäys- ja puolustusloitsuihin. Tosin taikominen ei ole mutkatonta, sillä loitsua heittäessä ei voi tietää, kumman hahmon on valinnut ennen kuin katsoo listaa taioista. Onneksi taistelut keskeytyvät näitä valittaessa, mutta tämä informaation pimittäminen aiheuttaa sekavuutta ja haaskaa aikaa.

Kaikesta monipuolisuudestaan huolimatta taistelujen toimivuus on kuitenkin hieman kyseenalaista. Suurin osa ongelmista juontaa epäselvyyksistä iskujen suhteen sekä aivottomasta tekoälystä. Reaaliaikaisten mättöjen olettaisi toimivan vailla ongelmia, mutta ajoittain on epäselvää, milloin lyönnit oikein osuvat vihollisiin. Ainakin heti heidän kaaduttuaan maahan lyönnit menevät hetken ajan ohi. Tai sitten eivät menneet. En osaa sanoa, koska tekoälyn ohjastamat kaverit käyvät myös koko ajan lyömässä vihuja. Vahinkopisteet näkyvät ruudulla pitkän tauon jälkeen, joten ei ole ollenkaan selvää, kenen isku oikein osui. Lisäksi mukana tallustelevat kaverit eivät ole mitään järjen jättiläisiä. Useimmiten he joutuvat vaikeuksiin ja heitä saa olla pelastamasta pinteestä käyttämällä parannusesineitä tai -loitsuja. Pahimmillaan he voivat kuolla jopa ennen taistelua, jos he sattuvat jumittumaan johonkin tiellä seisovaan puskaan tai puuhun.

Pelissä on myös mielenkiintoinen bugi, joka juontaa ilmeisesti Super Nintendon teknisistä rajoituksista. Ruudulla voi nimittäin olla kerrallaan vain kolme vihollista, eikä uusia nähdä ennen kuin näistä voittaa muutaman. Tämän myötä voi esimerkiksi aluksi ohittaa jonkin vihollisen, joka sitten mystisesti ilmestyy kartalle kunhan entiset on hakattu matalaksi. Todella outo bugi, joka pisti nopeasti silmääni.

Tämä on mainos:

Toteutus on PS4:n peliksi hieman vaisua. Se on toki värikästä, mutta samaan aikaan hahmoista puuttuu yksityiskohtia. Osa pomovihollisista on sentään näyttäviä. Kokonaisuutena grafiikka sopisi paremmin vaikka Nintendon 3DS:n pienelle ruudulle kuin suurelle televisiolle. Englanninkielinen ääninäyttely on aika karmeaa, eivätkä taistelujen efektit ole kummoisia. Remasteroitu musiikki kuulostaa sen sijaan hyvältä ja pelistä löytyy todella hyviä kappaleita.

Secret of Mana: RemakeSecret of Mana: RemakeSecret of Mana: RemakeSecret of Mana: Remake

Käyttöliittymä näyttää noudattavan myös alkuperäistä ideaa, mikä ei ole hyvä asia. Erilaisten valikoiden selaaminen on vähän sekavaa ja usein tarjolla ei ole tarpeeksi tietoa. Esimerkiksi kerran käytettävistä esineistä ei kerrota mitään missään. Niiden ominaisuudet pitää opetella joko yrityksen ja erehdyksen kautta, tai vaihtoehtoisesti voi etsiä tietoa netistä. Erilaisia esineitä on vain kourallinen, joten ne painuvat nopeasti mieleen. Sankareiden varustaminenkaan ei ole mutkatonta. Suojavarusteita ostaessa ei näytetä sitä, onko kyseinen esine jo ostettu ja toisaalta onko se edes parempi kuin nykyiset haarniskat. Nämä ovat olleet perusasioita jo vuosikymmenten ajan, mutta tässä ne on jostain syystä ohitettu täysin.

Tässä vaiheessa joku voi miettiä, miksi en ole maininnut mitään pelin juonesta. Syy on hyvin yksinkertainen, sillä pelin tarina on sekin aika yksinkertainen eikä siitä löydy juurikaan syvyyttä. Suurin osa ajasta juostaan paikasta toiseen, koska niin vain täytyy tehdä. Henkilöhahmoissa ei ole oikein mitään tarttumapintaa ja sankarit ovat aika kliseisiä. Kyllä juonen silti haluaa seurata loppuun, mutta mitään suuria tunteita se ei herättänyt.

Tämä on mainos:

Uudesta versiosta löytyy myös listat kohdatuista henkilöistä, vihollisista ja varusteista, mutta tämäkin on tehty puolivillaisesti. Kaikesta kun on tarjolla ainoastaan nimi ja kuva. Olisi ollut mukava lukea tietoa vihollisten hyökkäyksistä, ominaisuuksista ja niin edelleen. Samaten aseista olisi ollut hauskaa nähdä vaikkapa hyökkäysten aiheuttamat keskimääräiset vahingot sekä kuvaukset erilaisista erikoisiskuista.

Odotin Secret of Manaa innolla, sillä muistini mukaan se oli yksi Super Nintendon mainioista roolipeleistä. Todellisuudessa se taisi olla aikoinaan vain yksi ensimmäisiä pelaamiani japanilaisia roolipelejä, joten silloin minulla ei ollut sille vielä minkäänlaista vertailukohtaa. Perusidealtaan se on jännä yritys naittaa yhteen roolipelejä sekä Legend of Zelda -sarjasta tuttua seikkailua. Valitettavasti se ei vain onnistunut siinä kovinkaan hyvin.

Secret of Mana: RemakeSecret of Mana: RemakeSecret of Mana: RemakeSecret of Mana: Remake
HQ
HQ
HQ
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Hyvä peli-idea, värien runsas käyttö, hyvät musiikit
-
Hieman valju grafiikka, kankea käyttöliittymä, vaisu juoni
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GR Livessä tänään Secret of Mana

GR Livessä tänään Secret of Mana

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tänään GR Livessä pelataan uusiksi ehostettuna julkaistua klassikkoa Secret of Mana. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo 17:00 täällä. Voit seurata lähetystä...



Ladataan seuraavaa sisältöä