Suomi
Gamereactor
arviot
Dandara

Dandara

Klassinen Metroidvania kohtaa seinillä loikkivan sankarittaren.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Dandaran on kehittänyt brasilialainen Long Hat House, ja peli on julkaistu muun muassa Android- ja iOS-laitteille sekä PC:lle ja konsoleille. Myös Nintendo Switch kuuluu listalle, joten Nintendon konsoli vaikutti ainakin ensikuulemalta parhaalta paikalta Dandaralle. Peli onkin parhaimmillaan niin intensiiviseen keskittymiseen kuin lyhyisiin pelihetkiinkin.

Tarina on jokseenkin kummallinen ja mitäänsanomaton. Saltin maailma on tuhon partaalla, ja kansalaiset ovat alistettuja tai pakotetut piiloutumaan. Menneiden aikojen pelien malliin ainoa tietämisen arvoinen asia on tämä: maailma on pulassa, ja vain Dandara voi pelastaa maanpiirin pahuuden vallasta.

Dandara pelinä hyppii perinteisen ja epätavallisen välillä monin tavoin. Rakenteeltaan kyseessä on perinteinen niin sanottu Metroidvania, jossa pidemmälle edeten kartta avautuu alati laajemmaksi. Uusille alueille pääseminen taas edellyttää parempien erikoisvoimien löytämistä, joka johtaa runsaaseen edestakaisin samoiluun. Toisaalta uutta on seiniltä toiselle loikkiminen Hämähäkkimiehen lailla, ja tämä liikkumistapa on keskeinen osuus Dandaran pelattavuutta.

Merkit seinissä kertovat, mille pinnalle voi loikata ja mille taas ei. Sinkoilu näiden seinien välillä on keino liikkua. Switchin vasemmalla tatilla otetaan suunta, A-napilla hypätään ja perinteinen ampuminen tehdään X-napilla. Näin yksinkertainen on Dandaran peruspelaaminen. Mukaan tulee ajan kanssa voimakkaampia laukauksia ja terveysjuomia, mutta muuten olennaista on maailman tutkiminen ja pahiksien ampuminen edeten samalla alati pidemmälle.

Varsinkin alkuvaiheessa eteneminen tuntuu hyvin nopealta, mutta meno muuttuu vaikeammaksi varsin liukkaasti. Liikkuminen nopeasti seinältä toiselle on tärkeää, mutta sen lisäksi Long Hat House asettaa pelaajan eteen vaativia tasoloikkajaksoja, kahmalokaupalla pahiksia ja muita esteitä. Joissakin osiossa ei saa edes pysyä paikoillaan terveysmittarin parantamisen ajan, mikä johtaa runsaaseen noitumiseen näitä osioita läpäistessä. Näin ollen päivitykset tulevat keskeisiksi tekijöiksi.

Tämä on mainos:

Vertaaminen Dark Soulsiin on suorastaan klisee näinä päivinä, mutta Dandarassa voi levätä leiripaikoilla aivan kuin bonfire-kokoilla ikään. Tällöin pääsee päivittämään kykyjä energialla, jota on tarttunut mukaan matkan varrella. Dark Soulsin malliin tämän energian kuitenkin menettää kuollessaan, joskin sen voi poimia uudelleen kyytiin palaamalla kuolemansa paikkaan takaisin. Niin ikään Dark Soulsin malliin terveyttä palauttavat juomat saa täydennettyä leiripaikoilla. Juomien tehoa ja määrää saa päivitettyä etsimällä maastoon piilotettuja arkkuja. Leirinuotiolla saa avatuksi kerätyllä energialla myös lisätehoa terveysmittariin ja omiin hyökkäyksiin. Näin ollen perinteinen grindaaminen on suositeltavaa, koska siten pelaaminen helpottuu varsin merkittävästi.

DandaraDandaraDandaraDandara

Koko peli on yhtä retroa ulkoasunsa puolesta. Pikselimäinen grafiikka on runsasta ja värikästä tuoden nostalgista tunnelmaa. Samaan aikaan nopea tempo on modernia, ja ohjaus on jämäkkä totellen käskyjä moitteetta. Kenttäsuunnittelu on sekin retroa: metsäisiltä viheriöiltä siirrytään hämyiseen linnaan, mekaanisiin käytäviin ja niin edelleen. Seurauksena Dandara näyttää kovin paljon muinaisen Super Nintendon peliltä.

Seinäloikinnan ohella mukana on joukko pomotaistoja, joista jättimäisen pään kanssa käytävä kohtaaminen tuo mieleen Super Metroidin Phantoonin. Näissä kohtaamisissa hankitut taidot testataan, ja taistot ovat omiaan maustamaan muuten niin vahvasti ympäristön tutkimista painottavaa pelaamista.

Tämä on mainos:

Dandaran parhaita ominaisuuksia on sen tapa avata maailmaa tasaisesti pelaajan eteen. Toisin sanoen vastaan ei tule sellaista tilannetta, jossa eteneminen tuntuu pysähtyvän monen tunnin ajaksi. Hyvin usein pelissä ohitetaan alueita, joihin ei näytä pääsevän ilman tietynlaista uutta kykyä. Pelatessaan paikan panee mieleensä, ja kyvyn saamisen jälkeen tulee kuin itsestään palattua tuohon tavoittamatta jääneeseen paikkaan. Luvassa on edestakaisin samoilua ja aivojen vaivaamista ratkaisua miettiessä, mutta nämä ovat keskeisiä elementtejä Metroidvanian lajityypissä. Dandara saavuttaa hyvän tasapainon haasteen ja helposti lähestyttävyyden välillä.

Kaiken kaikkiaan Dandaran avainsana on tasapaino; tasapaino tuttujen pelimekaniikkojen ja toisaalta uusien keinojen välillä; tasapaino haasteen ja helposti lähestyttävyyden välillä. Pelissä on vetoavia ominaisuuksia niin satunnaisille pelaajille kuin lajityypin veteraaneillekin. Tämä kaikki kuorrutetaan onnistuneella ulkoasulla ja vetoavalla äänimaailmalla. Kyseessä ei ole se helpoin peli, mutta varmasti palkitseva kuitenkin.

DandaraDandaraDandaraDandara
DandaraDandaraDandaraDandara
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Retroileva ulkoasu muistuttaa Super Nintendon aikakaudesta, klassista niin sanottua Metroidvania-pelaamista yhdistettynä seinäloikintaan, yksinkertainen ja koukuttava pelattavuus, oikea haastetaso
-
Pituutta olisi saanut olla enemmän, ajoittain Dandara loikkaa väärään paikkaan, sanalla sanoen mitätön tarina
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä