Suomi
Gamereactor
arviot
State of Decay 2

State of Decay 2

Jatkuvat huoltotoimenpiteet tappavat peli-ilon.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vuonna 2013 julkaistu State of Decay oli zombimaailmanlopun jälkeisiin maisemiin sijoittuva selviytymispeli. Ainesta oli runsaasti, mutta niin oli kaikenlaisia teknisiä ja pelillisiä ongelmiakin. Viisi vuotta myöhemmin julkaistava jatko-osa tarjoilee verkon kautta pelattavan neljän pelaajan moninpelin, mutta muuten kokemus on hämmentävän samanlainen kaikkine ongelmineen kuin alkuperäinenkin oli viisi vuotta sitten.

Jo ennen aloittamista State of Decay 2 tekee selväksi omat vahvuutensa. Hintaa on 30 euroa eli vain puolet täysihintaisesta pelistä. Nappien paikkoja voi muokata hyvinkin vapaasti heti alkuvalikossa, mikä on erittäin positiivinen asia. Grafiikka, liikeanimaatiot ja äänitehosteet ovat pahasti ajastaan jäljessä: kaikesta paistaa selvästi niin sanottu AA-luokan toteutus, jota alhaisempi hintakin heijastaa. Musiikki sitä vastoin on alusta alkaen vakuuttavan tunnelmallista.

State of Decay 2 alkaa Yhdysvaltain mailla, ja aluksi valitaan halutut pelihahmot kourallisesta erilaisia vaihtoehtoja. Moderniin malliin tarjolla on mustaihoinen pari, aasialainen pari, naispari ja lopuksi valkoihoinen pariskunta. Lyhyen opastusosion jälkeen saa valita kolmesta erilaisesta maastosta, jossa sitten selviytymisurakka alkaa: foothills eli perinteinen erämaamaisema, plateau eli avoimempi tasanko ja lopuksi valley town eli urbaanimpi maisema. Paikan valinnan jälkeen seurue asuttaa suurehkon talon tukikohdakseen, jonka jälkeen alkaa lähialueiden kartoitus ja valta-alueen laajentaminen.

Tarina on pelattavissa läpi noin 10-15 tunnissa, mutta sivupolkuihin perehtymällä voi keston moninkertaistaa. Varsinainen pelaaminen jakautuu kahtia alkuperäisen pelin malliin. Toisaalta ympäristöä on tutkittava ja tarinassa edistyttävä. Samaan aikaan omaa tukikohtaa on päivitettävä ja huollettava. Peruspelattavuudesta pääsee jyvälle muutaman ensimmäisen tunnin aikana, jonka jälkeen samaa rutiinia toistetaan lähes muuttumattomana loppuun asti.

Tämä on mainos:

State of Decay 2:n suurin kompastuskivi on liiallinen määrä erilaisia resursseja, joista on jatkuvasti huolehdittava. Ruoka, vesi, lääkkeet, rakennusaineet, polttoaine, sähkö ja ammukset kuluvat käytössä, ja täydennyksiä on hankittava. Näin ollen ehkä yli puolet peliajasta kuluu oman tukikohdan huoltamiseen tarvittavan roinan etsimiseen. Moinen muuttuu hyvin nopeasti tylsäksi, kun samaan aikaan haluaisi mieluummin tutkia ympäristöä, perustaa tukikohtia ja edistyä tarinassa. State of Decay 2 siis pakottaa joko juoksemaan tarinan nopeasti läpi (koska silloin ei resursseista ehdi tulemaan pahasti pulaa) tai käyttämään huomattavan suuren osan ajasta erittäin itseään toistaviin huoltotoimenpiteisiin. Kaikki tavarat menevät myös rikki, ja niitä on korjailtava aivan liian usein.

Toinen turhauttava seikka on tavaroiden kantokyvyn rajallisuus. Käytännössä tämä johtaa siihen, että pelaaminen on tukikohdan ja tongittavan kohteen välillä juoksemista pahimmillaan useita kertoja. Urakkaa voi helpottaa ottamalla alle auton, mutta silloin on tietysti pidettävä huolta polttoaineesta ja ajokin korjaamisesta, joka tietenkin vie oman tilansa mukana kulkevasta selkärepusta. Tuskaansa voi helpottaa kutsumalla kavereita apuun, ja juuri näin State of Decay 2 on ilmeisesti tarkoitettukin pelattavaksi.

State of Decay 2State of Decay 2State of Decay 2State of Decay 2

Apua kutsutaan, ja avuksi tarjoudutaan, helposti hätäraketin ampumalla. Tällöin seuranhaku etsii omasta ystävälistasta pelaajia apuun. Vierailijat keräävät vaikutusalueen laajentamisessa tarvittavia influence-pisteitä, ja saavat pitää isännän pelissä keräämänsä tavarat. Tietenkin myös mukana kulkevan roinan määrän voi nelinkertaistaa, jos omaan peliinsä saa kolme kaveria. Avoin pelimaailma ei ole kovinkaan mittava, mutta zombeja on lukumääräisesti riittävästi tehdäkseen selviytymisestä työlästä. Zombityyppejä on kourallinen lajityypin perinteitä kunnioittaen. Mitään uutta ei siis ole luvassa.

Tämä on mainos:

Juttuseuran ohella pelikavereista on se hyöty, että zombeja vastaan asetettava tulivoima nelinkertaistuu. Varsin toimiva taktiikka on ampua tuhottavaa kohdetta kauempaa tarkkuuskiväärillä, ja samaan aikaan kaverit pitävät lähelle pyrkiviä zombeja loitolla lyömäasein. Mukana kulkevien kavereiden avulla State of Decay 2 muuttuu turhauttavasta ja yksitoikkoisesta siedettäväksi.

Vuorokausien vaihtelu on sikäli hyvin tehty, että se luo mielikuvan ajan kulumisesta. Yöaika kuitenkin tuo mukanaan sen ongelman, että zombit ovat hieman päiväsaikaa vahvempia. Paljon suurempi harmi on kuitenkin se, että yöllä on todellakin pimeää. Olalla kulkeva taskulamppu valaisee ainoastaan sisätiloissa, eikä piirtoetäisyys ole kummoinen. Näistä syistä johtuen yöllä pelaamisen aikana on välillä pimeää kuin säkissä. Moinen on ehkä realistista, mutta missään tapauksessa hauskaa se ei ole.

State of Decay 2 tuntuu sellaiselta peliltä, jollaisen jo alkuperäisen olisi pitänyt olla vuonna 2013. Jatko-osa on hämmentävän samanlainen ensimmäisen pelin kanssa, ja niin toteutuksensa kuin ulkoasunsakin puolesta ajastaan jäljessä ehkä kymmenen vuoden verran. Paljon parempaakin pelattavaa kavereiden kesken on tarjolla, mutta toisaalta niin on paljon huonompaakin. 30 euron hinta saattaa olla se, joka sinetöi ostopäätöksen. Muista ottaa mukaan muutama hyvä kaveri, jolloin selviytyminen muuttuu mukavammaksi ajanvietteeksi.

State of Decay 2State of Decay 2State of Decay 2
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Napit saa muokata vapaasti haluamikseen, hinta vastaa hyvin laatua, mukavaa kavereiden kanssa
-
Teknisesti vaatimaton, ajoittaiset lapsentaudit toteutuksessa, oman tukikohdan pakollinen huoltaminen käy nopeasti tylsäksi, tarina on lyhyt ja yksinkertainen
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä