Suomi
Gamereactor
arviot
Stellaris: Console Edition

Stellaris: Console Edition

Avaruusooppera televisiossa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ensikuulemalta Paradoxin jättimäisen avaruustrategiapeli Stellariksen tuominen kotikonsoleille kuulostaa vähintään epäilyttävältä. Loputtomia valikoita, laivastoja ja aurinkokuntia on perinteisesti totuttu ohjaamaan hiirellä ja näppäimistöllä eikä peliohjaimella. Lopputulos on kuitenkin miellyttävän positiivinen ja erinomainen lisä konsolien pelivalikoimiin.

Stellaris itsessään on arvioitu jo aikaa sitten PC:lle. Sittemmin se on saanut lukuisia maksullisia lisäosia ja ilmaisia päivityksiä, jotka ovat muuttaneet pelin ydinominaisuuksia melkoisesti. Oman tähtienvälisen imperiumin hallintaan perustuvassa pelissä oli alun perin useampi eri tapa matkustaa aurinkokunnasta toiseen. Tämä ominaisuus sittemmin poistettiin ja vaihtoehdoista jätettiin jäljelle vain perinteinen "tähtienvälisiä valtateitä" käyttävä matkustus. Päivitys muutti pelin koko luonnetta ilmestyessään, joten on hyvä, että konsolipelaajat pääsevät nopeammin nykylinjaan mukaan.

Yksittäisten planeettojen hallinta myllättiin myös, ja ruutuihin jaettu planeetan pinnalle gryndääminen vaihdettiin PC:llä kaupunginosiin ja Civilization-henkiseen rakennuslistaan. Näistä isoista muutoksista ensimmäinen on mukana myös konsoliversiossa, joka kulkee muuten versionumerolla 1.7 (PC:llä valonnopeusmatkustusuudistus tuli versiossa 2.0). Paradox on ilmoittanut haluavansa tuoda pikkusisaruksen PC-version kanssa samalle linjalle nopeilla päivityksillä, joten pelin nyt ostavat joutunevat tottumaan ensin yhteen tapaan hoitaa asioita, sitten toiseen. Pelin käännösprosessissa versio ja ominaisuudet on pakko luonnollisesti lyödä lukkoon jossain vaiheessa, mutta pelaajan kannalta on hieman harmi, että muutama todella iso päivitys jäi ensimmäisestä konsoliversiosta pois.

PC-versio on muuttunut paljon vuosien varrella ja sekä sen ominaisuuslista että monimutkaisuus ovat kasvaneet samalla. Alkuperäinen Stellaris - jota tämä versio monelta osin edustaa - oli suoraviivaisempi ja kynnykseltään matalampi esitys Paradoxin kuuluisan monipuolisista, mutta usein läpitunkemattomista, Grand Strategy -peleistä. Planeetoiden asuttaminen, imperiumin laajentaminen, diplomatia, teknologia ja satunnaistapahtumat ovat edelleen mukana, mutta kenties hieman helpommin sulatettavassa muodossa. Omasta rodusta voi edelleen tehdä totalitäärisen sienikansan tai maailmoja syleilevän teknologis-spiritualistisen avaruusankkaporukan. Tässä mielessä versiossa mukana olevat ominaisuudet on valittu fiksusti ja pelin sisään pääsee PC-versiota helpommin.

Tämä on mainos:
Stellaris: Console EditionStellaris: Console EditionStellaris: Console Edition

No miten kaikki tämä sitten toimii peliohjaimella ja parin metrin päästä televisiosta tarkkailtuna? Ei ollenkaan pöllömmin. Peliohjaimen kaikki napit ovat luonnollisesti käytössä valikoiden aktivoimisissa ja pelielementtien välillä pompittaessa, joten helppo peliä ei ole edelleenkään omaksua. Vasemmalla ja oikealla tatilla manipuloidaan pelin karttatiloja ja suuntaohjain/ristiohjain on ahkerassa käytössä kaikkien valikoiden selaamisessa. Monet osioista on jaettu useaan välilehteen, joita vaihdellaan olkanapeilla. Pienen totuttelun jälkeen napit tuntuvat suuntaohjainta lukuun ottamatta luontevilta, eikä niitä tarvitse enää erikseen muistella. Arviossa käytetyn Xbox One -version pieni ongelma on peliohjaimen asettelussa. Koska suuntaohjain on asetettu keskemmälle, siihen joutuu hitusen verran kurottamaan vasempaan tattiin verrattuna. PS4:llä ongelma on luonnollisesti vähäisempi, sillä tatti ja suuntaohjain ovat toisin päin. Valikoita ei nimittäin selata tatilla ollenkaan, vaikka tähtikartta ei olisi edes näkyvissä. Normaalisti tämä ei olisi ongelma ollenkaan, mutta eri menut ja näkymät ovat Stellariksessa ainakin 80% koko pelaamisesta.

Televisio toimii hieman monitoria kauempaa katsottuna kohtalaisesti. Eri elementtien kokoihin ja luettavuuteen on kiinnitetty paljon huomiota, eikä pelaaja joudu siristämään silmiään valikoita tiiratessa. Pieni miinus tulee osasta ikoneita, jotka ovat liian pikkutarkkoja ja sumeita jo PC:lläkin saati kauempaa katsottuna. Etenkin vasemmassa reunassa sijaitsevat hahmo-, teknologia-, diplomatia- ja imperiumi-ikonit voisivat olla sekä isompia että, noh, ikonisempia.

Stellaris: Console Edition on näistä pienistä puutteista huolimatta harvinaista herkkua kotisohvalla. Se ei ole virtaviivaistettu tai peräti tyhmennetty versio PC-verrokistaan, vaan täysverinen avaruusstrategiapeli onnistuneesti konsoleille tuotuna. Oppimiskynnys on edelleen varsin korkealla, mutta alun opastus ja perinteinen yritys & erehdys johdattavat pelaajan lopulta melkoisen aikavampyyrin pariin. Tulevat päivitykset ja lisäosat syventävät kokemusta entisestään, joten pelattavaa tulee riittämään valehtelematta sadoiksi tai tuhansiksi tunneiksi, jos aihepiiri kolahtaa.

Tämä on mainos:
Stellaris: Console Edition
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Hyvin mietitty konsolikäännös, ei liian virtaviivaistettu tai tyhmennetty, tuhottomasti pelattavaa
-
PC-versiota jäljessä ominaisuuksiltaan, suuntaohjaimen käyttö valikoissa Xboxilla
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Stellaris konsoleille helmikuussa

Stellaris konsoleille helmikuussa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Avaruuteen sijoittuva strategiapeli Stellaris saapuu ensi kuussa konsoleille. Tästä versiosta vastaa Tantalus Media, jonka aiempia työnäytteitä ovat muun muassa The...



Ladataan seuraavaa sisältöä