Suomi
Gamereactor
arviot
Total War: Three Kingdoms

Total War: Three Kingdoms

Sodan kolme kerrosta

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Total War -sarja on etenkin viime vuosina ollut vahvasti taktiseen taisteluun keskittyneen Warhammer-pelien varassa, eikä diplomatialle ei niissä kemuissa ole suuremmin ollut sijaan. Three Kingdoms nostaa tämän kerroksen kuorrutuksineen takaisin pöydän keskelle.

Luo Guanzhongin epiikka "Kolmen kuningaskunnan kertomus" (The Romance of Three Kingdoms) ja sen vahvasti hahmoihin keskittyvä osuus on koko pelin keskipisteessä. Massiivinen Han-dynastia on kuolon toreissaan ja nippu vallanhimoisia kenraaleja kerää joukkoja tyhjiön täyttääkseen. Pelaaja pääsee neuvottelemaan, uhkailemaan, vakoilemaan ja tuhoamaan tiensä noustakseen uudeksi keisariksi. Keinoina ovat vanhat tutut kampanjakartan maalaamiset omalla värillä sekä joukkojen nostattaminen taktisia satojen tai tuhansien sotilaiden taisteluita varten. Teknologiaa kehitetään ajoittain reformien avulla ja sopivat liittolaisuussuhteet varmistamalla vahvatkin viholliset ennen pitkää kaatuvat.

Taktiset ja reaaliaikaiset taistelut käydään jälleen valtavilla ja useimmiten avoimilla kentillä, joissa strategisen puolen tuottamat hedelmät punnitaan. Tuttua kivi-paperi-sakset -kombinaatiota hyödyntämällä määrällisesti tai laadullisesti vähäisemmät joukot pieksevät edelleen nimellisesti vahvemman vastustajan, kunhan keihäät laitetaan hevosia vastaan, ratsuväki juoksemaan nuolimaakareiden yli ja sarjatulivarsijouset tulittamaan vastustajan keihäsrintamaa. Maaston ja sopivien tilaisuuksien hyödyntäminen on edelleen A ja O sotataidon hallinnassa. Mukavana lisänä kaupunkien lähistössä käytävissä taisteluissa näkyy nyt myös siviilejä, jotka pyrkivät karkuun vastustajan joukkojen lähestyessä. Sotarikoksia ei sentään voi tehdä ja maatilalliset selviävät (tästä) pelästyksellä.

Elämää suurempia kenraaleja ja realismia suosivia pelaajia varten Three Kingdomsissa on kaksi eri pelimuotoa - Romance ja Records. Ensimmäisessä kenraalit ottavat tarujen myyttiset voimat haltuunsa ja kykenevät päihittämään kymmeniä tai satoja rivisotilaita hien kirpoamatta. Vain kaksintaistelut vastustajan vastaavien kanssa pistävät heidät kunnolla selkä seinää vasten. Jopa kampanjakartassa on heleämpi ja värikylläisempi värimaailma. Romanssimoodissa Cao Caon ja Lu Bun kaltaiset sankarit muistuttavatkin vahvasti Total War: Warhammerin vastaavia.

Tämä on mainos:
Total War: Three KingdomsTotal War: Three KingdomsTotal War: Three KingdomsTotal War: Three Kingdoms

Jos historiallisempi ja realistisempi ote sopii paremmin, Records-pelimuoto tiputtaa kenraalit takaisin kuolevaisten joukkoon. He eivät nitistä tuhottomasti populaa enää omin päin, vaan ratsastavat voimakkaan saattueen kera taisteluun ilman erikoiskykyjä. Kahden eri pelimuodon erot näkyvät muutenkin voimakkaimmin nimenomaan taisteluiden aikana, sillä poliittinen peli ja henkilösuhteet ovat mukana molemmissa pelitiloissa samanarvoisesti.

Parasta uutta antiaan peli tarjoaa eri hahmojen ja niiden suhteiden kanssa. Saippuaoopperamainen meininki näkyy ei pelkästään liittolaisten ja vihamiesten kanssa toimiessa, vaan myös oman valtakunnan hallinnassa. Jokaisella hahmolla ja kenraalilla on omat pienet agendansa, ja niiden hyödyntäminen saatetaan palkita elinikäisellä uskollisuudella. Niistä piittaamattomuus saattaa taas johtaa imperiumin halkaisevaan sisällissotaan. Hahmojen kerätessä kokemusta heidän merkityksensä niin sota- kuin hallintopuolellakin kasvaa, joten tärkeistä hemmoista on hyvä pitää huolta. Heitä voi myös varustaa monipuolisesti ostamalla, löytämällä tai varastamalla aseita, sotahevosia tai seuraajia taitojen parantamiseksi.

Osaansa tyytymättömän ja kärttyisän kentsun voi lepyttää nostamalla tämän korkeaan asemaan hovissa tai naittamalla tälle oma sukulainen. Tällaiset toimet voivat tosin suututtaa toisen sulkapään, jonka kanssa pitää diskuteerata myöhemmin samoissa merkeissä. Kaikkia ei voi pitää tyytyväisenä aina, joten konflikteja syntyy takuuvarmasti arvovallan tai persoonallisuuden takia.

Tämä on mainos:

Eräs mielenkiintoinen strategiapuolen ominaisuus on ujuttaa vakooja vastustajan hoviin. Jos tehtävälle lähetetty henkilö on hallitsijan mieleen, tämä saattaa nousta korkeallekin arvoasteikossa syytäen samalla informaatiota vastustajan liikkeistä takaisin pelaajalle. Vakooja voi ryhtyä myös voimakkaampiin toimiin vaikkapa sisällissodan hengessä, mutta saattaa kääntää selkänsä alkuperäiselle herralle, mikäli uusi isäntä ja asema ovatkin tälle enemmän mieleen. Tämä persoonallisuuksien kohtaaminen ja interaktio on ehdottomasti pelin paras lisäys etenkin niille, jotka olivat pettyneitä Warhammer-pelien taistelupainotteisuuteen. Koko hommassa on selkeä Crusader Kings II -fiilis, joka toimii todella hyvin normaalin valtakunnanrakentelun ja taistelun ohessa.

Peli kompastelee hieman tyylikkään mutta toiminnallisuuksiltaan joskus vajavaisen tai huonosti mietityn käyttöliittymänsä kanssa. Kaikki näyttää kovin periodiuskottavalta ja teemoitetulta muun pelin tapaan, mutta kiikahtaa liikaa tyylin puolella tarkoituksen kustannuksella. Osa tärkeästä informaatiosta on pikkuruisten ikonien takana ja taistelussa käyttöliittymä on asetettu isoja näyttöjä käyttäville liiaksi nurkkiin. Lisäksi eri yksiköitä on vaikea erottaa toisistaan normaalista korkeasta vinkkelistä tiirailtuna ja niiden värityksessä on liikaa uskottavia, mutta huonosti näkyviä harmaan ja ruskean sävyjä. Warhammer-pelit ja niiden fantastiset otukset ovat kenties liian onnistuneesti toisistaan erottuvia, mutta Romance-moodissa luulisi värien käytön olevan sallittua rivimiesten panssareissa.

Kokonaisuutena Total War: Three Kingdoms on erinomainen lisä TW-peleihin ja sopivasti erilainen Warhammer-sarjaan nähden. Kaikki sarjan vahvuudet ovat edelleen läsnä ja jahka tyyliin hukkuva käyttöliittymä alkaa käymään järkeen, kiinalaiseen politiikkaan ja juonitteluun uppoutuu mielellään päiväkausiksi kaikkien himoitsemaa keisarin kruunua havittelemaan.

Total War: Three KingdomsTotal War: Three KingdomsTotal War: Three KingdomsTotal War: Three Kingdoms
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Diplomatia ja juonittelu, kaksi erityyppistä kampanjamuotoa, henkilösuhteet
-
Liikaa tyylittelevä käyttöliittymä, yksiköiden erottaminen taistelukentällä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Total War: Three Kingdoms päivättiin

Total War: Three Kingdoms päivättiin

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Sega ja The Creative Assembly ovat ilmoittaneet, koska pelaajien kätösiin saadaan peli Total War: Three Kingdoms, joka sijoittuu muinaiseen Kiinaan. Päivä on oleva PC:llä...



Ladataan seuraavaa sisältöä