Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
arviot
Dauntless

Dauntless

Arviossa Phoenix Labsin toiminnallinen free-to-play-roolipeli

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Viime vuonna julkaistu Capcomin Monster Hunter: World todisti, että suurten hirviöiden lahtaamiseen keskittyville peleille on kysyntää kautta maailman. Nyt on saatu ulos Phoenix Labsin Dauntless, joka on free-to-play-mallilla toimiva verkkomoninpeli. Se lainaa Capcomin hirviölahdilta häpeilemättömästi, eikä koeta asiaa peitellä. Monin tavoin Dauntless onnistuukin olemaan aloittelijaystävällisempi isojen hirviöiden lahtauspeli verrattuna Monster Hunteriin, mutta silti täydellistä pelikokemusta on turha odottaa.

Tarkoituksena on ensin kerätä kokoon joukko metsästäjiä, tai tässä tapauksessa slayer-heppuja. Sitten lähdetäänkin jahtiin. Tehtävän suorittamisen jälkeen matkataan takaisin keskusmaailmana toimivaan sosiaaliseen "hubiin" tekemään huoltotoimenpiteitä. Palkintoja lunastetaan, varusteita tuunataan, päivitetään ja toki laitetaan kaikki valmiiksi seuraavaa jahtia varten. Niin sanottu pelattavuuden kierto eli "gameplay loop" on tämän lajityypin peleissä hyvin selkeä, eikä Dauntless tee poikkeusta sääntöön. Homman pihvinä ovat ehdottomasti metsästystehtävät.

Dauntlessin jahdit ovat rakenteeltaan yksinkertaisia, sillä päänumerona on pitkä pomotaisto, johon on syytä mennä vasta kerättyään ensin oikeanlaiset tavarat ja muut tarvikkeet. Monsua oikeisiin paikkoihin sivaltamalla saattaa päästää käsiksi parempaan haarniskaan tai aseeseen tarvittaviin päivitystavaroihin. Näin ollen hirviö kannattaa kaataa järjestelmällisesti ruumiinosa kerrallaan pois pelistä ottaen. Tällä tavalla pystyy maksimoimaan jahdista saatavan hyödyn. Kavereiden kanssa pelaaminen tekee menosta tietenkin helpompaa, ja odotetusti Dauntless rohkaisee kuulokemikrofonin käyttöön ja yhteistyöhön muutenkin. On silti sanottava, että pelasin Dauntlessia varsin mittavan pätkän satunnaisessa seurassa ilman mikrofonia, ja sekin luonnistui ihan hyvin.

Jokainen jahti on luokiteltu elementin mukaan, joita ovat Blaze, Frost, Shock ja Terra. Neutraaleilla hirviöillä ei ole erityistä elementtiä, mutta näitä kohdataan enimmäkseen vain alemmilla vaikeustasoilla. Elementti tietenkin määrittää sen, millainen monsu kohdataan, ja millaisilla keinoilla se on määrä kaataa. Nautin kuitenkin eniten siitä visuaalisesta vaihtelusta, mitä erilaiset elementaalihirviöt tarjoavat. Jokaisen jahdin elementti vaikuttaa pelattavaan ympäristöön ja toki hirviöön itseensä.

Dauntlessin graafinen tyyli eroaa selvästi esikuvastaan Monster Hunterista. Dauntlessin tyyli tuo mieleen Fortniten, Realm Royalen ja Paladinsin. Toisin sanoen peli myös omalla tavallaan näyttää free-to-play-nimikkeeltä. Valinta toimii kyllä, mutta Dauntless olisi silti saanut kehittää sen oman persoonallisemman tyylin, sillä nyt mikään ei ulkoisesti erota sitä muusta free-to-play-tarjonnasta.

DauntlessDauntlessDauntlessDauntless

Jahdin jälkeen keskusmaailmassa ensimmäisenä pelaajalle esitellään lukuisa joukko erilaisia kauppiaita, joiden kanssa voi veistellä juttua. Samalla toki pääsee tarkastelemaan, mitä kaikkea jahdin aikana tarttui mukaan, ja mitä tarvitaan lisää seuraavaan päivitykseen. Ase- ja haarniskapäivitykset noudattavat samaa elementaalilogiikkaa kuin hirviötkin, ja odotetusti aseet ja haarniskat kannattaa laittaa sopiviksi seuraavaa jahtia varten. Dauntlessissa on kuitenkin kahmalokaupalla muunkinlaista valuuttaa ja roinaa, ja kaikesta niin sanotusti kärryillä pysyminen tuottaa oman päänvaivansa.

Edellä mainittu herättää kysymyksen, voiko Dauntless muuttua niin sanotuksi pay-to-win-peliksi kauan pelanneilla. Saavutin jonkinlaisen pehmeän tasokaton 10, jonka seurauksena mukaan tuli useita uusia resursseja ja tavaroita uusia päivityksiä varten. Ongelmaksi saattavat muodostua tehokkaat erikoisiskut, kuten ilmaiskut ja kranaatit, joita voi ostaa lisää itselleen oikealla rahalla. Kaiken kaikkiaan hahmonkehitys kaipaisi rutkasti yksinkertaistamista varsinkin niitä varten, joille tällainen monen eri valuutan kanssa puljaaminen on vieraampaa.

Keskusmaailma kärsii niin ikään teknisistä ongelmista. Testaukseni mukaan ainoastaan Xbox One X suoriutuu sosiaalisen keskusmaailman pyörittämisestä ruudunpäivityksellä, joka on jatkuvasti enemmän kuin 20 ruutua sekunnissa. Varsinaiset metsästysalueet rullaavat teknisesti sujuvammin. Julkaisun aikaan palvelimille piti jonottaa varsin pitkään, ja huoltokatkoksia riitti. Tämä kertoo siitä, että Dauntless on saavuttanut suuremman suosion mihin kehittäjät osasivat varautua. Tällaiset alkuongelmat toki korjautuvat ajan kanssa.

Dauntless on siis hyvä toiminallinen free-to-play-roolipeli, joka vetoaa hirviöjahtia kavereiden kanssa etsiville. Se tarjoaa aloittelijaystävällisemmän ja ilmaisen vaihtoehdon Capcomin Monster Hunter: Worldille.

DauntlessDauntless

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Yksinkertainen ja nautittava "gameplay loop", tiimissä pelaaminen palkitaan asianmukaisilla palkinnoilla
-
Persoonaton visuaalinen tyyli, keskusmaailman huono tekninen suoriutuminen, liikaa erilaisia valuuttoja ja päivitysesineitä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Dauntless on uusi ilmainen roolipeli

Dauntless on uusi ilmainen roolipeli

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Phoenix Labs on studio, jonka perustajissa on vanhoja tekijöitä niin Biowarelta kuin Riot Gamesiltakin. Uusi yhtiö julkisti ensimmäisen pelinsä The Game Awards 2016...



Ladataan seuraavaa sisältöä