Suomi
Gamereactor
arviot
Katana Zero

Katana Zero

Katana Zero on vuoden parhaita indie-pelejä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Askiisoftin pikselinen toimintapeli Katana Zero on saavuttanut julkaisunsa jälkeen mukavasti huomiota, ja syytä onkin: kyseessä on laatupeli.

Katana Zeron kovanaamainen päähenkilö on jonkinlainen samuraisalamurhaaja, joka pieksää tietään auki neonvärisessä kaupungissa. Kehittäjien mukaan peli on hakenut inspiraatiota eteläkorealaisista kostotrillereistä, ja tämä innoitus onkin selvästi nähtävissä.

Päähenkilö on jollakin tavalla henkisesti epävakaa. Hän juttelee ilmeisesti psykiatrilleen yöllisistä unistaan, ja näin pelaaja pääsee valitsemaan, mitä kertoa psykiatrille. Valinnat muuttavat pelin aikana käytävää dialogia. Juttelun jälkeen pelaaja saa käskynsä, jonka lukemisen jälkeen se käsky on poltettava.

Melkein jokaisen tehtävän aiheena on niittää alas kaikki pahikset. Mukana on kuitenkin joitakin kekseliäitä pelimekaniikkoja, jotka tekevät pelaamisesta mieleenpainuvan. Tavallisen ryskämisen ohella pelaaja voi hidastaa aikaa. Tarinallisesti tämä liittyy jotenkin psykiatrin antamiin lääkkeisiin. Ajan madellessa on sitten helpompaa väistellä tai torjua kohti lentäviä luoteja, ja niittää pahikset maahan. Kuolema korjaa silti usein, ja jokaisen tehtävän jälkeen pystyy katselemaan omia mokiaan uudestaan. Ja toki saa tietää, kuinka monta yritystä suoritus vaatikaan.

Tämä on mainos:
Katana Zero

Päähenkilö kuolee yhdestä osumasta, joten Katana Zerossa edetään yrityksellä ja erehdyksellä alueelta toiselle. Jos sattuu kuolemaan kentän lopussa, on aloitettava uudelleen alusta. Moinen saattaa kuulostaa turhauttavalta, mutta loppuun onnistuneesti pääseminen tuntuu erittäin palkitsevalta. Jokainen voitto on virheetön, koska sen on pakko olla.

Pahiksien ohella pelaajaa uhkaavat muutkin vaarat, kuten laserit, tulittavat tykkitornit, pohjattomat kuopat, pakolliset hiiviskelyjaksot ja niin edelleen. Hieno juttu on, että lasereita voi käyttää myös omaksi hyödykseen pahiksia vastaan, kunhan vain löytää ohjainvempaimet. Höyryputken voi joko sivaltaa rikki, tai heittää jokin esine sitä päin. Näin tapahtunut räjähdys saa huoneen täyteen höyryä, mikä sokaisee pahikset.

Katana Zerossa ei ole vetoavaa tarinaa, mutta sen toiminta riittää pitämään pelaajan kiinnostuneena. Pelatessaan huomaa täyttävänsä itse ajatuksillaan niitä tarinallisia aukkoja, joita peliin jää. Menetin esimerkiksi luottamukseni päähenkilön psykiatriin varsin aikaisessa vaiheessa. Erilaisiin kysymyksiin on vain muutama sekunti aikaa vastata, jos siis haluaa vastata lainkaan, ja dialogilla tarina tietenkin edistyy.

Tämä on mainos:

Katana Zero näyttää ulkoisesti poikkeuksellisen vakuuttavalta. Ympäristöt ovat vaihtelevia, ja kaikki näyttää sopivan futuristiselta. Tätä alleviivaa mahtava äänisuunnittelu. Pelatessa alalaidassa näkyy aina soivan kappaleen tekijän nimi, ja tämä rohkaisi tietenkin etsimään myöhemmin kappaleita Internetin ihmeellisestä maailmasta.

Lyhyytensä vuoksi Katana Zero ei välttämättä rohkaise enää toiselle kierrokselle. Koko peli rakentuu yritykselle ja erehdykselle, joten kun prosessi on tehty, ei tarjolla ole enää mitään muuta. Kyseessä on silti viime aikojen yksi parhaimmista indie-peleistä.

HQ
Katana Zero
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Mahtava grafiikka, sujuva pelattavuus, hyvä idea, kiinnostava tarinankerronta, toimivat pelimekaniikat
-
Lyhyt, ei uudelleenpeluuarvoa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GR Livessä tänään Katana Zero

GR Livessä tänään Katana Zero

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Perjantai on täällä, ja GR Livessä pelataan kahden tunnin ajan Katana Zeroa. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo 17:00 täällä. Voit seurata lähetystä myös...



Ladataan seuraavaa sisältöä