Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
arviot
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: Descent of Dragons

Descent of Dragons lentää ja puhaltaa kidan täydeltä tulta ja tappuraa Blizzardin digikorttipeliin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Lohikäärmeen vuosi on ollut Hearthstonesissä eriskummallisen vähäloharinen. Vuoden kahdessa ensimmäisessä lisärissä näitä fantasimaailmojen vakiohirviöitä on nähty vain pari hassua, mutta vajaus korjattiin yltäkylläisesti 3. joulukuuta ilmestyneessä Descent of Dragons -lisäosassa.

Olen pelannut ja kirjaillut arvioita Hearthstonesin parista jo betatestistä lähtien. Jo pitkän tovin olen valitellut uusien pelimoodien puutetta, arvostellut Blizzardin ylivarovaisuutta korttien muutosten suhteen, ja muutenkin ollut aivan pelin lopettamisen kynnyksellä. Olisiko HS:n pelaajamäärissä notkahdus pelottanut, vai onko uusia kehittäjiä saapunut taloon? Tiedäpä siitä, mutta uusin lisäosa pistää voimasuhteet niin pitkin peltoja, että heikommilla menee pupu pöksyyn. "Power Creep", hah! Descent of Dragonsissä korttien voimataso nousee niin, että sitä voi jo kutsua "Power Sprintiksi".

Peruskaava on toki tuttua huttua. Uusia kortteja pamahti palvelimille 140 kipaletta mukanaan pari upouutta avainsanaa ja mekaniikkaa. On myös uutta pelilautaa, kilkettä ja tietysti täyslaidallinen uusia legendaarisia kortteja, joiden keräämiseen menee joko ikä ja terveys tai pari hunttia käteistä. Poikkeuksiakin kuitenkin riittää ja ne ovat se asia, joka on pitkästä aikaa saanut minunlaisenikin vanhan jäärän pelaamaan Hearthsaria kuin sitten alkuaikojen.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Päräyttävin uutuus on ehdottomasti lohikäärme nimeltään Galagrond. Tämä muinainen lohikäärmeiden esi-isä on herätetty ikiunestaan League of E.V.I.L. -pahisjoukkion toimesta, ja jättää tempperamentiltaan toiseksi jopa vanhan kunnon kataklysmin kummisedän Deathwingin. Korttina Galagrond tulee peräti viitenä versiona. Se tarkoittaa, että viisi hahmoluokkaa (Warrior, Shaman, Rogue, Priest ja Warlock) saa sen omana sankarikorttinaan varustettuna omilla erikoiskyvyillään. Galagrondia voi liehitellä ennen varsinaisen kortin pelaamista uudella Invoke-avainsanan avulla. Nämä aktivoivat Galagrondin Hero Power -kyvyn sekä nostavat lopullisen Galagrondin tasoa. Neljällä Invokella saavuttaa kovimman tason, jolla palkitaan varsin mehukkailla Battlecry-sisääntulolla sekä 5/2-aseella kynsien muodossa.

Eikä siinä kaikki. Kun pahikset saavat riveihinsä Galagrondin, niin hyvikset eli League of Explorers (Mage, Hunter, Druid ja Paladin) saavat omat kipeät huippukorttinsa. Näille pamahtaa uusia yhden manan Side Quest -kortteja, joiden avulla voi saada melko pienin vaatimuksin hyviä etuja. Sen lisäksi tutut lohikäärmeet saapuvat ottamaan osaa lopulliseen yhteenottoon Galagrondia vastaan ja puolesta. Alexstrasza, Ysera, Deathwing, Malagos, Nozdormu ja liuta muita saavat uudet kortit erittäin voimakkailla kyvyillä.

Toinen mielenkiintoinen uusi dekki-idea pukataan Paladinin leiriin. Hahmoluokka saa valikoimiinsa nimittäin kortteja, jotka tuottavat kovan luokan lisäarvoa silloin, kun pakka koostuu pelkästään luokan omista korteista. Niinpä dekkiään joutuu miettimään tarkasti, sillä yleisistä korteista ei mielellään luovu vain muutaman hyvän kortin takia. Niinpä tuskin vielä tässä lisärissä "Puhtaasta Paladin" -dekistä vielä kasvaa menestystä, mutta on ihan varmaa, että jatkossa kriittinen massa voi ylittyä.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Myös niin sanotut "Singelton"-dekit saavat uutta pontta. Yksi siisteimmistä uusista Dragon-legeistä on Dragonqueen Alexstrasza, joka on niin kova kortti, että se on pakkolisäys mihin tahansa yksittäisistä koostuviin pakkoihin. Kukapa ei haluaisi käteensä kahta potentiaalisen hullua korttia, jotka maksavat nolla manaa! Kun lisärissä on mukana vielä runsaasti loharisynergiasta palkitsevia minioneja ja taikoja, niin koko Hearthstone suhteellinen voimataso ottaa valtavan loikan eteenpäin.

Hullun kovat kortit ovatkin pistäneet metaan hurrikaanin omaista vientiä. Viikon pelaamisen jälkeen erityisesti Shaman tuntuu ylivoimaisen kovalta. Galagrond Shamanille ei ole ollut näköpiirissä kunnon vastausta, vaan niillä on hyvä voittosuhde vähän joka suuntaan. Näin näytttääkin, että Shaman on se juttu, joka määrittää metaa pitkän ajan. Tai sitten ei. On hyvinkin selvä juttu, ettei Blizzard olisi painanut näin rohkeita kortteja ilman mahdollisuutta tasapainotuksiin.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Räiskyvien uusien korttien lisäksi Hearthstone sai ensimmäisen kerran moneen vuoteen uuden pelimoodin. Battlegrounds on Hearthstonen vastine niin sanottuun Autochess tai Autobattler -genreen, jossa omaa kokoonpanoa säädetään strategiavaiheessa, asetellaan järjestykseen pöydälle ja sitten annetaan automaattisesti mätkiä muiden pelaajien vastaavia joukkueita vastaan. On totta, että Battlegroundsin beta toki alkoi jo marraskuussa ja testikausi jatkuu yhä. Lasken sen silti tämän arvion yhteisarvosanaan hyvänä asiana. Moodi on viihdyttävä ja olenkin pelannut sitä huomattavasti enemmän kuin HS:n muita osia. Sen pitkäaikainen onnistuminen riippuu kuitenkin täysin Blizzardin sitoutumisesta uusiin sankareihin, korttien lisäämiseen ja tasapainotuksiin. Betassa näitä on tullut riittävästi, joten toivottavasti tilanne ei muutu testiperiodin jälkeen.

Descent of Dragons on ilahduttava piristys HS:n loppuvuoteen ja tulevaisuuden kannalta tärkeä lisäri. Se osoittaa sopivaa rohkeutta, vaikka power creep monia onkin kauhistuttanut, on se omasta mielestäni jo tässä vaiheessa ihan aiheellista kamppailemaan stagnaatiota vastaan. Lisäosan teema on myös onnistunut, joten kokonaisuus on erinomaisen mainio. Lisäriin on muuten luvassa vielä yksinpelisisältöäkin, mutta se on määrä ilmestyä vasta 2020 tammikuussa.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Rohkeus edellyttää aktiivista tasapainotusta, Galagrond-dekit ovat ehkä liiankin helppoja rakentaa, voimatason hyppäys ei kaikkia miellytä
-
Voimatasoissa on paljon heittelyitä, edellyttää jatkossakin enemmän muutoksia lennossa, Galagrond-dekit ovat turhan simppeleitä ja pitemmällä aikavälillä muuttuvat tylsäksi
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä