Suomi
Gamereactor
arviot
Little Town Hero

Little Town Hero

Game Freakin uudessa pelissä on varsin omalaatuinen taistelujärjestelmä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Pokémonin studiolta on saapunut peli Little Town Hero, joka on vuoropohjainen JRPG-peli. Se sekoittaa toisiinsa lauta- ja korttipelaamisen elementtejä, ja lopputulos on ajoittain hyvin toimiva. Pelaaja omaksuu punahiuksisen Axen roolin, joka isänsä lailla unelmoi omaa kyläänsä ympäröivien muurien toiselle puolelle pakenemisesta. Ongelma on siinä, etteivät asukkaat saa lähteä, ja ainoa tie ulos on kulkea läpi raskaasti vartioidun linnan. Axe kohtaa ikääntyneen sotilaan nimeltä Angard, joka opettaa pojan taistelemaan ja ottamaan hirviöiden muodostaman uhkan tosissaan.

Jokseenkin kliseinen lähtökohta omasta kotikylästä pakenemisesta unohtuu nopeasti, sillä huomio kiinnittyy hirviöiden kanssa taistelemiseen ja samalla sen selvittämiseen, mistä pahikset ovat peräisin. Tästä syystä päätarina on jokseenkin huonosti kerrottu. Olisikin ollut parempi, jos pelintekijät olisivat valinneet yhden teeman, ja keskittyneet sitten siihen. On silti sanottava, että dialogi on mahtavasti tehty. Sen ansiosta henkilöhahmojen kohtalosta alkaa pian välittää.

Little Town Hero
Tämä on mainos:

Little Town Heron eniten mielipiteitä jakava osuus on ehdottomasti sen taistelumekaniikka. Se on innovatiivinen, ja samalla myös ongelmallinen. Jokaisen tappelun aikana pelaaja saa kourallisen ideoita, joita kutsutaan nimellä "izzit". Nämä sitten täytyy muuntaa muotoon nimeltä "dazzit" käyttöä varten. Tämä muuntaminen tapahtuu käyttämällä energiapisteitä, joita puolestaan annetaan jokaisen erän alussa. Näitä izzitejä on kolmea erilaista: punaisilla hyökätään, keltaisilla puolustetaan ja sinisillä saa erikoiskeinoja.

Jokaisessa dazzitissa on sekä hyökkäys- että puolustustilasto. Vastapuolen dazzitin rikkoakseen on varmistuttava, että omaan käyttöön valittu dazzit on hyökkäyslukemaltaan korkeampi kuin vastustajan dazzitin puolustuslukema. Puolustus-dazziteja voi käyttää monta kertaa, mutta hyökkäys-dazzitia voi käyttää vain kerran per vuoro. Vastustajalta terveyttä pois saadakseen on rikottava kaikki pahiksen dazzitit, ja sitten oman vuoron lopuksi käytettävä punaista hyökkäys-dazzitia. Kun sitten vastustajan kaikki sydämet ovat loppuneet, on voitto varmistettu. Moinen kuulostanee monimutkaiselta, ja se on vasta alkua. Lisäksi on huomioitava ne kaikki muut vaikutukset, joita dazziteilla saattaa olla, ja lisäksi lautapelimäinen kartta, jolla liikutaan.

Positiivisena asiana on sanottava, että taistelumekaniikka todellakin erottuu kilpailijoistaan. Lisäksi se vaatii keskittymistä ja tappeluiden miettimistä ennen oman vuoron toteuttamista. Luvassa on siis jotain aivan muuta, mihin pelaajat ovat tottuneet Pokémonissa. Lautapelimäinen toiminta pelittää myös oikein hyvin.

Little Town Hero
Tämä on mainos:

Epämiellyttävää taisteluissa on se, että liian suureksi osaksi niiden lopputulos tuntuu riippuvan onnesta. Jokaisen vuoron alussa saa satunnaisen kourallisen izzitejä, ja joskus saa sellaisen valikoiman, joilla on mahdotonta rikkoa vastustajan puolustus-dazziteja. Näin ollen voitto tuntuu enemmän sattumanvaraiselta kuin huolellisen strategian tulokselta. Tappelut saattavat kestää jopa 20 vuoroa, joka on hieman liikaa.

Tappeluiden ohessa voi keskustella kaupungin asukkaiden kanssa, ja suorittaa päätarinasta erillään olevia sivutehtäviä. Näiden tekeminen kannattaa, sillä niistä saatavat palkinnot avaavat mahdollisuuksia paitsi uusin tappeluihin, myös uusia kykyjä. Ongelma on siinä, että useat sivutehtävät ovat tylsää pelattavaa.

Little Town Hero

Undertalesta muistettava Toby Fox on tehnyt musiikin Little Town Heroon, ja sävellykset tavoittavat pelin tunnelman täydellisesti aina rauhallisista dialogihetkistä intensiivisiin tappeluihin asti. Graafisesti peli on pääosin hyvää jälkeä, mutta ajoittain lisähiominen olisi ollut paikallaan. Esimerkiksi samat hahmomallinnukset tulevat vastaan jatkuvasti, ja hyökkäyksestä riippumatta se hyökkäysanimaatio on aina sama.

Harmillista, että Game Freak ei ole parhaimmillaan yrittäessään tehdä jotain uutta ja omaa JRPG-pelien saralla. Little Town Heron taistelumekaniikka tuntuu tarpeettoman monimutkaiselta ja liiaksi onneen luottavalta. Kyseessä ei ole huono peli, mutta selvästi parantamisen varaa olisi ollut.

HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Taistelumekaniikka on omintakeinen, muista hahmoista on apua taisteluissa, musiikki ja taiteellinen ilme ovat upeat
-
Taistelumekaniikka ei miellytä kaikkia, liian pitkät taistelut, tappelut ratkeavat liiaksi silkalla onnella, ajoittain olisi kaivannut lisää hiomista, tarina ei pysy kasassa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Maanantain arviossa Little Town Hero

Maanantain arviossa Little Town Hero

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Uuden viikon alkajaisiksi arvioidaan Pokémoneista paremmin muistettavan Game freakin Little Town Hero, joka julkaistiin jo viime syksynä. Lue arvio täältä. ...



Ladataan seuraavaa sisältöä