Suomi
Gamereactor
arviot
Mosaic

Mosaic

Viisi päivää vapauteen

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Joulukuussa 2019 PC:lle ilmestynyt ja Ossi Mykkäseen vaikutuksen tehnyt Mosaic livahti alkuvuodesta myös konsoleille. Viiden pelimaailman arkipäivän mittainen, melankoliaa ja synkkiä tulevaisuusnäkymiä pursuava seikkailu seuraa harmaassa arjessaan ahertavaa valkokaulustyöläistä. Nimettömän päähenkilön arkeen alkaa kuitenkin uida omituisia ja surrealistisia elementtejä, joiden myötä sankari alkaa hitaasti oivaltaa, että työnteolle rakentuvan yhteiskunnan varjoissa on värejä ja ihmeitä löydettäväksi.

Mosaicin episodimainen rakenne toimii todella hienolla tavalla. Kaikki viisi arkipäivää käynnistyvät ja etenevät pohjimmiltaan samalla tavalla juuri niin ennustettavasti kuin tavallisen arjen voisi olettaakin, mutta edellä mainitut, yllättävät surrealistiset elementit sekoittavat Mosaicin sankarin elämää päivä kerrallaan entistä pahemmin. Samalla pelaaja pääsee liikkumaan sankarin mukana entistä syvemmälle kolhon dystooppisen kaupungin ytimeen. Pelaaminen etenee Ossin kuvaamalla seikkailupelimäisellä otteella, jonka myötä pelaaja voi liikuttaa sankaria vasemmalla tatilla ja valita toteutettavia käskyjä kiinnostavien objektien lähistöllä. Sankari liikkuu kuitenkin huomattavan jäykästi, ja pelaajan hallinnan ulottumattomissa oleva kamera ei varsinaisesti helpota liikehdintää.

Päähahmon käteen liimautunut älypuhelin on yksi Mosaicin kiinnostavimmista elementeistä. Työpaikalta valuu puhelimeen sävyltään kaikkea muuta kuin työhyvinvointia nostattavia viestejä, uutisvirrassa ui asunnottomuudesta ja sovelluskaupoilla rikastuneista miljardööreistä kertovia tiedonantoja, ja luurin omat applikaatiot vasta pankin räjäyttävätkin. Seuranhakusovelluksen tarjontaan perehtyminen johtaa loputtomaan profiilien pläräilyyn, ja BlipBlop-näpyttelypeli koukuttaa pelaajan oudon tehokkaasti. Pisteiden kerääminen ohjaimen rastipainiketta painelemalla (jolloin pelihahmo rämpyttää virtuaalisen älypuhelimen ruutua) on pistekertoimien kerryttämisineen ja ostamisineen todella mukaansatempaavaa oheistoimintaa, johon perehtyvä pelaaja voi myös keräillä samalla trophy-pokaaleita.

MosaicMosaicMosaicMosaic
Tämä on mainos:

Puhelimen voi tempaista esiin Mosaicissa milloin tahansa kolmionapin painikkeella - esimerkiksi liukuportaissa tai hississä on kätevää tappaa aikaa BlipBlop-pistejahdin merkeissä, ja huomasin olevani kyseiseen peliin koukussa tavalla, joka muistutti aavemaisen paljon tosielämän maneeria kaivaa luuri esille automaattisesti jokaisessa vapaahetkessä. Näissä kohdissa Mosaicin pelaaminen sai minut todella pysähtymään ja pohtimaan omaa toimintaani sekä Mosaicissa että tosielämässä: kummassakin maailma on täynnä yllättäviä salaisuuksia, jos sitä malttaa nostaa katseen älylaitteesta. Mosaic muistuttaa tästä tosiasiasta mukavan hienovaraisella tavalla.

Sarjakuvamainen ja synkkäsävyinen Mosaic on pleikkarillakin varsin omalaatuinen ja näyttävä ilmestys pelottavan symmetrisine kaupunkimaisemineen - keskivartalolihavan ja pitkäjalkaisen päähahmon tragikoominen olemus tuo peliin omanlaistaan mustaa huumoria, ja olemuksiltaan samanlaisten asukkien säntäily täydellä metroasemalla tuo kammottavalla tavalla mieleen muurahaispesämäisen kuhinan. Valitettavasti nyrjähtäneen kiinnostava visuaalinen ilme kärsii kahdesta huomattavasta ongelmasta.

Henkisestä pahoinvoinnista ja oravanpyörässä kipittämisestä ammentava tarina ei ole kerronnaltaan erityisen omaperäinen, saati hienovarainen kokonaisuus, vaan teemoja välillä vaivaannuttavankin alleviivaavasti kuvaava. Esimerkiksi liukuhihnamaiselle kuljetusmekanismille asettuvien työläisjonojen seassa jonottaminen alkaa nopeasti maistua puulta, vaikka linjasto kuljettaakin ajoittain varsin näyttävien kaupunkimaisemien halki. Sitä vastoin osa surrealistisimmista, oikeasti kiinnostavista ja komeista hetkistä väljähtää saman teeman hieromiseksi pelaajan naamaan - hyvänä esimerkkinä on kohta, jossa pelaajan tulee ohjata kellertävää perhosta vaarallisen rakennustyömaan liiskaantumisvaarojen läpi.

MosaicMosaicMosaicMosaic
Tämä on mainos:

Ossi kuvaa omassa arviossaan varsin hyvin sitä, miten vaikeaa Mosaicin määrittely onkaan. Kyse onkin pelin sijaan ehkäpä nimenomaan simulaatiosta, jossa pelaaja seuraa vierestä päähahmon kärvistelyä ja hidasta todellisuuteen heräämistä. Kokemus kuitenkin jättää turhan paljon statistin rooliin jäävän pelaajan ajoittain kylmäksi, ja vaikkapa tasoloikkaosuuksien lisääminen olisi innostanut perehtymään Mosaicin kiinnostavaan maailmaan syvällisemmin.

Mosaicin toinen, edellä mainittua innostusta syövä akilleenkantapää liittyy ainakin PS4-versiota vaivanneisiin teknisiin ongelmiin. Peli kärsii huomattavista ruudunpäivitysongelmista, ja nykimiset syövät tenhoa ennen kaikkea uusien maisemien avautuessa pelaajan eteen. Pelaajan kiinnostus on koetuksella, kun näkymien takia pelin eteneminen tyssähtää jopa ohikiitäväksi hetkeksi pysähtyneeseen pelikuvaan. Toivottavasti julkaisun jälkeiset päivitykset malttavat paneutua ennen kaikkea tähän ongelmaan, sillä Mosaicia kyykyttäviä kohtauksia on tarjolla pelissä varsin usein; esimerkiksi väentungokset saavat pleikkariparan yskimään kerran toisensa jälkeen.

Mosaic on kaikessa kolkkoudessaan ja ajoittaisessa ohuudessakin näyttävä ja ajatuksia herättävä pelielämys, joka uskaltaa herätellä pelaajaansa varsin järisyttävillä tavoilla. Miettimään pistäviä seikkailuita etsivien pelaajien kannattaakin suoda Mosaicille tilaisuus.

MosaicMosaic
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Näyttävä pelimaailma ajankohtaisine teemoineen, koukuttava BlipBlop-peli, dystooppisen surrealistinen konsepti, monipuoliset ja omaperäiset sisältöratkaisut
-
Varsin huomattavat ruudunpäivitysongelmat, teemojen ajoittainen rautalangasta vääntäminen pelaajalle, pelihahmon jäykkä ohjattavuus
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
MosaicScore

Mosaic

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Harmaan arjen oravanpyörästä murtautumiseen tarvitaan apua



Ladataan seuraavaa sisältöä