Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
arviot
Ori and the Will of the Wisps

Ori and the Will of the Wisps

Visuaalisesti huikean tasoloikan parissa tuntee olevansa kuin osa animaatioelokuvaa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Arvio kirjoitettiin ennen kuin niin sanottu "day one patch" -päivitys oli saapunut linjoille. Arviorosessin aikana kohdatut tekniset ongelmat eivät kuitenkaan olleet niin merkittäviä, että se olisi vaikuttanut arvosanaan.

Henkiolento Orin pöllöystävä on juuri oppinut lentämään. Iloista tapahtumaa juhliakseen kaverukset lähtevät pienelle lentoseikkailulle. Valitettavasti myrsky keskeyttää ystävysten ilakoinnin ja erottaa heidät yllättäen tuntemattomille maille. Orin tehtäväksi jää löytää kadonnut ystävänsä keskeltä vaarallista metsää.

Ensisilmäyksellä Ori and The Will of Wisps ei tuntuisi juurikaan eroavan ensimmäisestä Ori -pelistä, Ori and the Blind Forestista (Moon Studios, 2015). Pelaaja ohjaa valkoista henkiolentoa sivuperspektiivistä läpi vaaroja kuhisevien satumaisten kenttien. Lähinnä hyppien ja kiipeillen etenevässä pelissä taistellaan erimuotoisia ja -kokoisia vihollisia vastaan monenlaisia aseita ja voimia hyödyntäen tyypillisen tasoloikan mukaisesti.

Pelaaja voi kehittää hahmoaan maailmasta löytyvien erilaisten tavaroiden avulla. Kuten Blind Forestissa, myös jatko-osassa erilaista kyhäiltävää on enemmän kuin kylliksi. Pelaaja saa useita eri aseita, kerää resursseja, lisäilee voimiaan ja kehittelee ominaisuuksiaan pitkin peliä. Kehitysähky on kuitenkin onnistuttu hillitsemään ensimmäistä osaa paremmin, sillä nyt kokonaisuus tuntuu olevan selkeämpi ja sen myötä paremmin hallussa. Hommaa kuitenkin edelleen riittää tasapainoillessa aseiden ja kykyjen välillä, sillä kaikkea arsenaalia ei saa kerralla käyttöönsä.

Ori and the Will of the WispsOri and the Will of the WispsOri and the Will of the Wisps

Näkyvin muutos ensimmäiseen osaan on kuitenkin automaattinen tallennuspiste. Nyt Orin henkiinherätys ei ole enää riippuvainen kerätyistä riimukivistä, vaan meno jatkuu yleensä kohtuullisen läheltä turmapaikkaa. Tämä jos mikä on tervetullutta, sillä peli on paikoittain ärsyttävän haastava. Suuret vihollismäärät ja näiden monipuoliset hyökkäystavat yhdistettynä tarkasti ajoitettuihin hyppyihin saavat pahimmillaan puristamaan ohjainta rystyset valkoisena. Suurin ongelma haastavuudessa on kuitenkin pelin rasittava tapa herättää samaiset ja aikaisemmin nitistetyt vihulaiset henkiin aina vain uudestaan. Pahimmillaan sama ötökkä hyökkäsi kimppuuni vain sekuntien päästä edellisen kukistamisesta. Henkilökohtaisesti tämä vaikeustaso syö pelin suloista tunnelmaa, ja vaikeuttaa silmiä hivelevän kauniin ulkoasun nauttimisesta. Samankaltaiseen ongelmaan törmäsin aikoinaan Sundered-pelin parissa (Thunder Lotus Games, 2017).

Mitä visuaalisuuteen tulee, Ori and the Will of The Wisps on tasoloikkien Sikstuksen kappeli. Pelin yksityiskohtainen maailma on suoraan sanoen häkellyttävä. Kaksiulotteinen grafiikka viedään kirjaimellisesti uudelle tasolle hyödyntämällä monikerroksista parallaksi-efektiä pelin taustoissa. Ympäristö reagoi hahmojen menoon esimerkiksi puskia heiluttelemalla ja oksia taivuttelemalla. Tämä saa maailman todella tuntumaan elävältä. Hahmojen animointi on todella monipuolista ja autenttista. Ori osaa reagoida monin eri tavoin eteen tulevien esteiden parissa. Vielä kun peli hyödyntää tehokkaasti todella vahvoja ja ihanan satumaisia värejä, jotka piirtyvät Xbox One X:llä natiivissa 4K-resoluutiossa, lopputulos on kuin pelaisi ison rahan animaatioelokuvaa.

Ori and the Will of the WispsOri and the Will of the WispsOri and the Will of the Wisps

Suurimmaksi osaksi tämä ilotulitus pyörii oikein sulavasti, mutta peli töksähtelee pieniksi hetkiksi alueilta toiselle siirtyessä. Vaikkei tämä nyt kauhean kiusallista olekaan, on se kuitenkin selkeästi huomattavissa. Onneksi tekijät ovat luvanneet julkaista korjauspäivityksen pelin julkaisupäivänä, minkä luulisi hoitavan tämän ongelman pois.

Pelin äänipuoli on lähes yhtä huoliteltua kuin graafinen ilmekin. Monimuotoiset eliöt ääntelehtivät hyvin osuvasti ulkonäköönsä nähden. Maailman äänet ovat mukavassa harmoniassa upean ilmeen kanssa, ja koko komeutta vahvistaa tunnelmallinen ja sielukas musiikki. Ainoa korviin särähtävä ääni on Orille tehty vauvamainen jokellus, mikä ei tunnu istuvan huoliteltuun kokonaisuuteen ja ravistelee aina pois unenomaisesta pelikokemuksesta kuuluessaan.

Heti alkuvalikosta lähtien Ori and the Will of the Wisps kietaisee lumoavaan otteeseensa upealla audiovisuaalisella ulosannillaan. Vaikeustaso ja samojen ököjen niputus syö yleistä tunnelmaa, ja ominaisuuksien päivittely ja tavaroiden kyhäily tässä mittakaavassa ei ole ehkä se paras ratkaisu nopeatempoiselle seikkailupelille. Ori and the Will of the Wisps kuitenkin tasoloikkana pääsee vahvasti uudelle tasolle ja toimii hienona esimerkkinä siitä, kuinka kaunista jälkeä peliin voi ammentaa, jos vain taitoa löytyy. Pelissä olevista suomenkielisestä tekstityksestä erityisplussapisteet!

Ori and the Will of the WispsOri and the Will of the WispsOri and the Will of the Wisps

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Upea grafiikka, tunnelmallinen musiikki, suomalainen tekstitys
-
Turhan vaikea, uudelleen ilmestyvät vihulaiset, Orin yksittäinen "vauvamainen" ääniefekti, hiukan liikaa kehiteltävää
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä