Suomi
Gamereactor
arviot
Deep Sky Derelicts

Deep Sky Derelicts: Definitive Edition

Haaksirikkoja ja korttipelejä

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Snowhound Gamesin Deep Sky Derelicts -avaruusseikkailu on ollut muutaman vuoden tietokonepelaajien ilona, mutta nyt jyväskyläläisen pelifirman avaruusaarrejahti pyörähtää käyntiin myös konsoleilla. Definitive Edition lyö nimeensä kytkeytyvän lupauksen mukaisesti New Prospects- ja Station Life -lisäosat samaan pakettiin itsessään jo varsin laajan peruspelin kanssa.

Deep Sky Derelicts käynnistyy, kun pelaaja päästetään luomaan omaa romunkerääjäjoukkoaan. Kolmen jäsenen kokoisen koplan suunnittelu on niin hahmoluokkien kuin tyyppien ulkoasun räätälöinnin pohjalta melkoinen savotta hyvällä tavalla, sillä muokattavaa ja valittavaa piisaa. Pelin tarina on mukavan rähjäistä, synkkää ja likaisin värisävyin maalattua tieteissepitettä, ja pelaajan retkueen jäsenet ovat juuri sen näköisiä kuin olisivat kaivautuneet dystooppisesta katuojasta - sarjakuvamainen ilme toimii kautta linjan hienolla tavalla.

Yksityiskohtaisten ja persoonallisten varusteiden paljous tekee hahmonluonnista kiinnostavaa ja tarkkaa puuhaa, ja samalla pelaaja luo jonkinlaisen tunnesiteen hahmoihinsa. Tämä on erittäin tärkeä elementti, sillä Deep Sky Derelicts ei sisällä ollenkaan ääninäyttelyä - tarina etenee tekstilaatikoiden muodossa pelaajan kohdatessa muita hahmoja. Ainoastaan joukon johtajaksi valikoituvalta hahmolta lähtee pelaajan valittavissa olevia repliikkejä juonen kannalta oleellisissa kohdissa, kun taas joukon kaksi muuta jäsentä pysyttelevät suhteellisen tuppisuisina.

Varsinainen operaatio käynnistyy välittömästi hahmonluonnin jälkeen. Avaruudessa kelluvan siirtokunnan johto haluaa romunkerääjien paikallistavan jossain avaruuden syvyyksissä piileskelevän "emoaluksen", jonka huhutaan olevan täynnä aarteita. Porkkanana sankareille tarjotaan mahdollisuus mukavaan loppuelämään runsaine eläkkeineen päivineen.

Deep Sky DerelictsDeep Sky DerelictsDeep Sky Derelicts
Tämä on mainos:

Deep Sky Derelictsin luolastoina toimivat aluksenhylyt ovat täynnä aarteita, vaaroja ja vihjeitä emoaluksen sijainnista ja olemuksesta. Aluksissa edetään pohjapiirrosmaisella kartalla ruutu kerrallaan - jokainen askel kuluttaa kallisarvoisia energiavaroja, ja löpön loppuessa edessä on paluu kuljetusalukseen ja täydennyskeikka siirtokunnan ostoskeskuksessa. Mikäli energiavarat hyytyvät kaukana aluksen syvyyksissä, romunkerääjät voivat hajottaa löytöjään lisäenergian tuottamiseksi - onneksi aluksissa on vähintäänkin muutama ruutu varattuna poistumista varten, joten toimiaan suunnitteleva pelaaja ei välttämättä joudu uhraamaan saalistaan kotiin pääsemiseksi. Aluksissa uinuvien tietokoneiden aktivointi kuluttaa resursseja, mutta avaa karttaa satunnaisista kohdista todella koukuttavalla tavalla. Yhdessä aluksessa tehty tutkimustyö ei nollaudu siirtokuntaan tehdyn tankkaustauon aikana, mutta viholliset asettautuvat pelaajan poissa ollessa uusiin ruutuihin.

Siirtokunnan baareissa ja kaupoissa voi vastaanottaa uusia tehtäviä sekä käydä laastaroitavana tutkimusmatkan jälkeen - lääkintä- ja henkiinherättämispalvelut ovat hinnoiltaan varsin suolaisia, ja pelaaja joutuukin usein miettimään, pitäisikö taistelijat laastaroida huippukuntoon vai täyttää energiavarannot tappiin seuraavaa seikkailua varten. Normal-vaikeustasolla pelin alkupuoli pysyy haastavuustasoltaan varsin anteeksiantavana, mutta seikkailun edetessä pelaaja pääsee kyllä hikoilemaan tappelujen kanssa.

Kenttätöissä ei kieltämättä ole tylsiä hetkiä luvassa, sillä haaksirikkoutuneet alukset kuhisevat niin kilpailevia romujahtaajia kuin hirviöitä ja parhaimmillaan varsin persoonallisia sivuhommia. Eräältä seonneelta kirjalliselta lahjakkuudelta voi pyytää runonlausuntaa kesken luolastomätön, ja alkupään aluksessa kohtasin omaan erinomaisuuteensa pakahtuvan tekoälyn, joka tarvitsee pelaajan apua oman kulttinsa kokoamisessa. Sinänsä kiinnostavien sivutehtävien ratkaisuineen jäävät kuitenkin vähän irrallisiksi väriläiskiksi, eikä niiden lopputuloksilla ole vaikutusta harmittavan nukkavieruun tarinaan. Vihjeitä keräävä pelaajaa vie löydöksiään siirtokunnan nokkamiehelle, saa vähän päänsilitystä ja kehotuksen jatkaa hommia samaan malliin. Onneksi tarinankerronnan riemua on saatu edes noihin sattumanvaraisiin kohtaamisiin. Aluksissa hengaavien rosvojen kanssa pelaaja voi neuvottelutaitoisen jäsenensä turvin käydä kauppaa tai sitten syöksyä taisteluun aseet laulaen.

Deep Sky DerelictsDeep Sky DerelictsDeep Sky Derelicts
Tämä on mainos:

Mittelöt on toteutettu Deep Sky Derelictsissä vuoropohjaiseen malliin - ruudun oikeassa alakulmassa näkyvät hyökkäysvuorot ja vasemmassa alakulmassa taas on levällään kulloinkin vuorossa olevan pelihahmon toimintavaihtoehdot, jotka on visualisoitu korttien muotoon. Edellä mainitut laajat muokkausvaihtoehdot vaikuttavat hahmojen kykykavalkadiin niin, että kullakin hahmolla on varsin mielenkiintoisia taitoja, jotka ylittävät kliseisiksi mielletyt roolipelien hahmoluokkarajat. Esimerkiksi ryhmän pellepelottomalla on käytössä teholasien ja lääkeannostelijan ohella aseistuksena energiamiekat ja voimahanskat, jotka mahdollistavat hahmon pärjäävän parannus- ja hiiviskelyhommien lisäksi myös tappeluissa. Johtajahahmo taas voi motivoida ja tsempata kavereitaan parempiin suorituksiin ja mahdollistaa muiden suojakilpien latautumisen.

Taisteluihin ei ole kehitetty valitettavasti suurempaa persoonallista koukkua, vaan vuoropohjainen mättö sujuu samalla luontevalla mutta itseään toistavalla tempolla kuten sadoissa muissakin roolipeleissä. Kentistä löytyvät varusteisiin kiinnitettävät lisävempeleet tuovat lisää käytettäviä kortteja - pakka siis menee mukavasti sekaisin säännöllisin väliajoin uusien löytöjen ja taisteluista voitettujen varusteiden myötä. Itse taistelut on toteutettu niin, että iskujen osuminen visualisoidaan näyttävinä sarjakuvaruutuina; ratkaisu tukee kivasti pelin sarjismaista olemusta, vaikka teknisesti ollaankin lähinnä kalvosulkeisten tasolla.

Deep Sky Derelicts on mittava ja tekemistä, säätämistä ja tutkimista pursuava roolipeli, jonka salaisuuksien pariin kyllä tulee palattua säännöllisin väliajoin. Kiristyvä vaikeustaso ja varsinaisen tarinan heppoisuus pitävät kuitenkin huolen siitä, että tämän tähtireen kyyti ei välttämättä sovellu kaikille.

Deep Sky DerelictsDeep Sky Derelicts
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Pelaamisen ja säätämisen määrä, näyttävä sarjakuvamainen ilme, monitasoinen hahmonkehitys, parhaimmillaan kiinnostavat sivutarinat
-
Jyrkkä vaikeustaso, päätarinan yksiulotteisuus, vuoropohjaisten taistelujen mekaaninen yllätyksettömyys
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä