Suomi
Gamereactor
arviot
Operencia: The Stolen Sun

Operencia: The Stolen Sun

Unkarilaisen studion näkemys ensimmäisen persoonan luolastokomppauksesta on viehättävää ja toimivaa viihdettä

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Aikana jolloin vanhoja peligenrejä elvytetään urakalla, yksi tietty genre tuntuu unohtuneen matkasta täysin. Ruutupohjaisia ensimmäisen persoonan roolipelejä ei ole näkynyt eikä kuulunut viime vuosina juurikaan, vaikka esimerkiksi kotimainen Legend of Grimrock 2 olikin onnistunut teos. Toisesta Grimrockista ja Might & Magic -sarjan kymmenennestä osasta on kuitenkin kulunut jo viisi vuotta, joten roolipelimaailmassa on ollut tyhjiö, jota täyttämään Operencia: The Stolen Sun on omiaan.

Zen Studios ei ole lähtenyt keksimään pyörää uudestaan. Operencia seuraa lajityypin perusominaisuuksia todella orjallisesti, mutta onneksi kuitenkin omanlaisellaan otteella. Maksimissaan neljästä sankarista koostuva sankariryhmä komppaa luolastoja taso ja ruutu kerrallaan matkan varrella ongelmia ratkoen ja vihollisia listien. Vaikka peli alkaakin varsin tyypillisestä tyrmästä, ulkoilmaan päästään jo seuraavan kentän aikana, ja maisemat vaihtuvat kenttä toisensa jälkeen todella mukavasti. Esimerkiksi elämän puuta pitkin kiipeäminen kohti jumalten valtakuntaa on kekseliästä ja visuaalisesti kaunista jälkeä.

Toisin kuin genren arkkityypeissä, eli Dungeon Masterissa, Eye of the Beholderissa ja muissa, Operencian taistelu on JRPG-tyylisen vuoropohjaista, jossa viholliset seisovat kolmessa rivissä samalla, kun sankarit vuorottelevat omia iskujaan. Takarivin hirviöt ottavat enemmän osumaa jousista, kun taas eturivissä miekat ja nuijat ovat valttia. Muilta osin varsin tavanomainen rivitanssi muuttuu astetta mielenkiintoisemmaksi elementteihin sidottujen erikoisiskujen myötä. Jokainen taika ja erikoisisku kasvattaa oman elementtinsä spesiaalimittaria, minkä ansiosta taistelussa on myös todella paljon taktiikkaa. Oikein ajoitetut erikoistaiat ja -parannukset kääntävät usein hankalammankin taistelun sankariryhmän eduksi silmänräpäyksessä.

Operencia: The Stolen SunOperencia: The Stolen SunOperencia: The Stolen SunOperencia: The Stolen Sun

Taisteluiden ulkopuolella Operencia rullailee niin ikään hienosti omilla jaloillaan. Luolastot sisältävät valtavan määrän puzzleja ratkottavaksi, ja tasapaino taistelun ja ongelmanratkonnan välillä on hienosti kohdallaan. Luolastot sisältävät myös todella hyvin piilotettuja salaisuuksia, eikä kaikkien kimppuun edes pääse ensimmäisellä visiitillä. Puzzleja on sijoiteltu myös kartan ulkopuolelle. Esimerkiksi erikoisempien voimajuomien kehittely on toteutettu niin mukavilla haasteilla, että niitä olisi ratkonut enemmänkin.

Tämä on mainos:

Toisaalta salaisuudet ja puzzlet ovat välillä todella kryptisiä ratkottavia ja tunnustan, että pari kinkkisempää kohtaa piti ratkoa internetin avustuksella. Välillä peli taas pitää kädestä ratkaisujen suhteen enemmän kuin olisi tarpeellista. Esimerkiksi pelin puolessavälissä vastaan tuleva tukkipuzzle olisi ollut kivaa ratkottavaa itse ilman, että yksi sankariseurueen hahmoista olisi hokenut ilmiselvää ratkaisua jatkuvasti ilman eri kehotusta. Puzzlesijoittelun logiikkaa on vaikea ymmärtää. Jo alkumetreillä vastaan tulee mukavan haastavia ongelmia, mutta jo seuraava kohta saattaa olla suorainen pyllistys pelaajan omaa aivotoimintaa kohtaan.

Tavaran roudaamisen ja hahmonkehityksen puolella noudatetaan alan klassikoiden esimerkkiä. Panssareita, kilpiä ja vaikka mitä on repussa hirmuinen määrä. Iskuvoima ja puolustuskyky on kuitenkin ilmaistu mukavan selkeillä numeroarvoilla, eikä varusteiden tehoa tarvitse arvailla. Hahmonkehitys taas noudattelee perinteistä kokemuspisteiden jakamista klassisiin ominaisuuksiin, sekä uusien kykyjen availua. Tuttua ja turvallista, mutta selkeää ja virtaviivaista.

Operencia: The Stolen SunOperencia: The Stolen SunOperencia: The Stolen SunOperencia: The Stolen Sun

12 kartasta koostuva pelialue on vaihtelevasti suunniteltu. Kahta tai kolmea erinomaista karttaa seuraa usein yksi todella mälsä tapaus, jonka veivaa läpi vain päästäkseen seuraavalle alueelle. Vastaavasti taas esimerkiksi myöhemmin vastaan tuleva pronssimetsä on suorastaan huikeaa jälkeä niin visuaalisesti kuin karttadesignin osaltakin. Hyvät kartat ovat niin hyviä, että ne kompensoivat suunnittelun ajoittaista ontumista onnistuneesti.

Tämä on mainos:

Tarina on harvemmin genressä se tärkein osa-alue, mutta Operencia ainakin yrittää. Tarina seurailee unkarilaisia kansantarinoita ja myyttejä samalla kuitenkin normaalia keskiaikafantasiaa mukaan sekoittaen. Yhdistelmä toimii toisaalla ja toisaalla ei. Kun en Unkarin kansanmytologiaa tunne, hirviöiden ja jumalien taustatarinat olivat mielenkiintoista kuultavaa. Pääpiirteittäin tarina on silti täynnä ihan kamalia kliseitä, joita roolipeleissä on käytetty jo ammoisista ajoista lähtien. Hahmotkin ovat suoranainen klassikkogalleria velhoineen, sotureineen ja jousiampujineen.

Operencia: The Stolen SunOperencia: The Stolen SunOperencia: The Stolen Sun

Vaikka kokonaisuus välillä horjuukin, Operencian koukku uppoaa helposti todella syvälle ja pelin ääressä tulee vietettyä tunti poikineen aivan huomaamatta. Pelkän tarinan selvittämiseen menee arviolta noin 25 tunnin verran aikaa ja jos kaikki salaisuudet haluaa tonkia, pakettiin voi lisätä helposti muutaman tunnin lisää. Niinpä pidemmänkin session jälkeen pelattavaa piisaa vielä seuraavaankin kertaan. Unreal Engine 4:lla toteutettu ulkoasu on nättiä katsottavaa, soundtrack toimii ja jopa ääninäyttelyä kuuntelee suurimman osan ajasta ihan mielellään. Jos Operenciaa pitäisi kuvailla vain yhdellä sanalla, se olisi viehättävä.

Klassikoiden haamu toki lymyää Operencian olkapäillä koko ajan, siitä ei pääse mihinkään. Uusi Dungeon Master, Eye of the Beholder tai edes Legend of Grimrock se ei ole, mutta ei jää myöskään niistä liian kauas. Kokonaisuus on rakkaudella kasattu ja laadukas, eikä tämänkaltaisia pelejä ole julkaistu edes viimeisen vuosikymmenen aikana todellakaan liikaa, joten jos luolastohammasta kolottaa, on Operenciaa helppo suositella lääkkeeksi. Ei tätä voi kesken jättää, ennen kuin aurinko on palautettu takaisin taivaalle, tai ennen kuin iltainen pelisessio venähtääkin auringonnousuun asti.

Operencia: The Stolen SunOperencia: The Stolen SunOperencia: The Stolen SunOperencia: The Stolen Sun
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Parhaimmillaan todella hyvät puzzlet, suurin osa kartoista mainioita, käyttöliittymä ja pelimekaniikka toimivat erinomaisesti, ongelmanratkonnan ja taistelun tasapaino on onnistunut
-
Kliseitä vilisee vaikka kuinka, muutama tympeä kartta, vaihtelevan laatuinen ongelmanratkonta
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Operencia: The Stolen SunScore

Operencia: The Stolen Sun

ARVIO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Unkarilaisen studion näkemys ensimmäisen persoonan luolastokomppauksesta on viehättävää ja toimivaa viihdettä



Ladataan seuraavaa sisältöä