Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
arviot
Daymare: 1998

Daymare: 1998

Kauhua 90-luvun tyyliin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Daymare: 1998 on pettymys. Projekti sai alkunsa fanien tekemänä Resident Evil 2:n uusintaversiona. Ymmärrettävistä syistä Capcom vaati projektin alasajoa. Invader Studios työsti sitten pelistä oman näköisensä, mutta kyseessä on silti vahvasti Resident Evilin suuntaan kumartava peli.

Pelaaja aloittaa matkansa HADESin eliittisotilaana, joka on lähetetty laitokseen etsimään "jotain". Melkein kaikki tiedemiehet ja vartijat ovat kuolleita, mutta eivät odotetusti kokonaan kuolleita. Onneksi tarina tekee myöhemmin odottamattoman käännöksen. Joka tapauksessa kuolleet alkavat taas kävellä, ja sitten onkin työn alla eräs viime aikojen huonoimmista zombipeleistä.

Ammuksia ei ole tarpeeksi. Jopa tavallisella vaikeusasteella meno on sellaista, että pelaamisesta katoaa kaikki hauskuus. Luodit eivät tunnu tottelevan oikean maailman fysiikan lakeja. Aseen lataaminen on kieltämättä realistinen ja aikaa vievä, mutta miksi? Valikoiden kanssa puljaaminen on kamalaa, eikä valikoiden tutkiminen pysäytä peliä. Toisin sanoen tavaroiden katselemisen aikana voi aivan hyvin joutua zombin syömäksi.

Daymare: 1998

Peli sijoittuu pieneen pitäjään Idahon osavaltiossa. Paha firma nimeltä Hexacore Biogenetics tekee pahuuksiaan. Pelaaja käy lukuisissa paikoissa pitkin pitäjää, jolloin homman nimi alkaa aueta. Harmillisesti ääninäyttely on kautta linjan poikkeuksellisen huonoa. Moisen vuoksi on hyvin hankalaa tuntea mitään kiinnostusta henkilöhahmoja kohtaan.

Onneksi peli sentään näyttää hyvältä ainakin joskus. Zombit vaikuttavat hyvin suunnitelluilta ja muusta tarjonnasta erottuvilta. Jostain syystä heijastukset ovat puolestaan suorastaan kaameita, ja leijaileva höyry sopisi paremmin Minecraftiin.

Resident Evilin malliin pelissä on dokumentteja, jotka kertovat oman osuutensa tarinasta. PS4:llä pelatessa näitä ei kuitenkaan päässyt lainkaan lukemaan. Sivujen kääntämisen ääni kyllä kuului, mutta ruudulla ei näkynyt mitään. Toisaalta, eipä se tieto olisi kauheasti kiinnostanutkaan.

Daymare: 1998Daymare: 1998

Pisteenä iin päällä lähietäisyyden taistelut tuntuvat hyvin tehottomilta. Ammuksia ei juuri ole, ja patruunoiden loputtua itseään ei voi juurikaan puolustaa. Lisäksi huitominen ei tunnu estävän zombeja ottamasta pelaajasta haukkuja.

HADES-sotilaalla alkava tarina on itse asiassa vain alkuosuus, jonka jälkeen tarina siirtyy Pohjois-Amerikan erämaahan. Maiseman vaihdos on onnistunut, mutta ei tietenkään yksistään riitä pelastamaan peliä. Tarinan kuluessa ohjastetaan useampaakin henkilöhahmoa, mutta pelattavuuteen se ei vaikuta.

Vaikeustaso on liian korkea, valikoiden puljaaminen turhauttavaa, teknisiä ongelmia on riittävästi, liikeanimaatiot jostain kaukaa menneisyydestä ja ääninäyttely kaameaa. Kun kaikki ynnätään, on Daymare: 1998 syytä ohittaa. Kannattaa mieluummin pelata niitä uusia Resident Evil -uusintaversioita.

Daymare: 1998Daymare: 1998
04 Gamereactor Suomi
4 / 10
+
Näyttää ajoittain ihan hyvältä
-
Ääninäyttely, liikeanimaatiot, kokonaisuus ei vain toimi
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

GR Livessä tänään Daymare: 1998

GR Livessä tänään Daymare: 1998

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Invader Studiosin kauhupeli Daymare: 1998 innoittuu wanhan hywän ajan kauhupeleistä, ja Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täältä. Nyt pelätään perjantain kunniaksi GR...



Ladataan seuraavaa sisältöä