Suomi
Gamereactor
arviot
Cyber Ops

Cyber Ops

Eesti komandod hakkeroivat ja ammuskelevat taktisessa toimintapelissä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Cyberpunk-hermoja kutkutteleva Cyber Ops on mielenkiintoinen indie-uutuus, joka lupaa taktista sotilashakkerointia ja kommandoryhmän ohjaamista. Kunnollisia hakkerointipelejä ei ole markkinoilla ruuhkaksi asti, sillä Uplink ja Hacknet ovat edelleen parhaita tarjolla olevia pelejä, mikäli oikeita hakkerointitaitoja vaativia pelejä ei lasketa mukaan.

HQ

Jo käynnistysmusiikki virittää positiivisia odotuksia, sillä sävelmä herättää miellyttäviä Deus Ex -viboja. Pelaajan ohjaama hahmo on operaattori, joka opastaa neljän hengen iskuryhmää läpi tehtävien. Ryhmä toimii kentällä liikkuen ja ampuen, operaattori taasen pyörittää kyberavaruudessa tapahtuvia hyökkäyksiä, kuten hakkeroi ovia auki, lamauttaa kameroita ja pelin edetessä suorittaa yhä monimutkaisempia kyberoperaatioita. Parhaimmillaan meno on lähellä wanhan hyvän ajan Syndicaten teknovoimafantasiaa, jossa kommandot siivoavat nopeasti huoneen toisensa jälkeen.

Cyber Ops

Graafinen ilme on toteutettu aiheeseen sopivan retrolla tavalla. Kentän grafiikka on symbolista, ja ohjaus on kartan pohjapiirustukseen perustuvaa. Symbolit ovat selkeitä, joten ratkaisussa ei ole mitään valitettavaa. Suurin osa ajasta menee hakkerointien komentorivejä näpytellessä, joten varsinaiseen grafiikkaan ei muutenkaan ehdi kiinnittämään huomiota.

Hieman huvittavasti pelin kantava juoni sijoittuu kuvitteelliseen Baltian valtioon, jossa erikoisjoukot taistelevat terroristeja vastaan erilaisissa panttivankikriisien kaltaisissa erikoistilanteissa. Hieman yllättäen kehittäjä ei kuitenkaan tule eteläisistä naapureista, vaan sen on tehnyt chileläinen Octeto Studios, ja julkaisija on puolalainen Games Operators. Tämä selittää myös sen, miksi pelin oletuskieli on espanja. Juonen takia tätä ei kannata pelata, sillä se on hyvin kliseinen. Lisäksi ääninäyttely lähentelee rasittavaa tai koomista.

Tämä on mainos:
Cyber Ops

Pelimekaniikka toimii ikään kuin kahdella eri tasolla, sillä todellinen fyysisen maailman ja virtuaalimaailman tapahtumat vuorovaikuttavat toisiinsa jatkuvasti. Joskus operaattori voi avata kaukanakin olevia ovia etänä, mutta usein kenttämiehiltä vaaditaan järjestelmän fyysistä puukotusta, jotta järjestelmiin pääsee käsiksi etänä. Samalla kun pelaaja keskittyy järjestelmien hakkerointiin, on toisella silmällä annettava liikkumiskäskyjä agenteille. Ryhmän ohjaaminen tuo mieleen Door Kickers -toimintapelin, jossa ohjataan S.W.A.T. -tiimin etenemistä huoneesta toiseen, vaikka samaan sulavuuteen ei valitettavasti päästä.

Koko operaation pyörittäminen on melkoista tanssimista, sillä samaan aikaan tapahtuu paljon. Taukoa ei tunneta, vaan toiminta rullaa jatkuvasti eteenpäin, ready or not. Pelaajan on kyettävä samaan aikaan hakkeroimaan uusia laitteita alas, ylläpitämään vanhoja yhteyksiä palomuuria vastaan, hallinnoitava kenttää tarkkailevia skannereita ja yritettävä pitää agenttiliiga jollain ilveellä hengissä. Monen asian tekeminen samaan aikaan ja pikkuasioista huolehtiminen on todella vaativaa, joten usein tiimi kannattaa parkkeerata kiltisti nurkkahuoneeseen istumaan operaattorin hakkeroidessa. Kun kommandot ovat vielä puhaltamalla kaatuvia, on ajoittain itku lähellä.

Cyber Ops
Tämä on mainos:

Opastusosio on riittävän kattava opettaakseen perusteet, mutta myös oma-aloitteista oppimista vaaditaan. Esimerkiksi sitä, että tykkitornit voi lamauttaa pysyvästi hakkeroimalla sen toiseen kertaan, ei kerrota suoraan. Usein vaikeus syntyykin juuri tilanteiden epäselvyydestä, sillä kaikki työkalut ja tavoitteet eivät ole selkeitä. Agenttien reitinhaku ei toimi kovin hyvin, eikä karttaa voi liikuttaa kuin hiirellä. On harmillista, että käyttöliittymä on muutenkin kovin hiirivetoinen, sillä vaikkapa liikkuvien vihollisten maalittaminen on turhauttavaa touhua. Itse hakkerointi tehdään lähtökohtaisesti näppäimistöllä, ja kun toiminnan saa sujuvaksi, on peli kuin tanssia. Valitettavasti useimmiten jälki on samanlaista kuin jos minut laittaisi Kansallisoopperan lavalle kylmiltään.

Tehtävän läpäisyyn riittää, että yksi sankari nilkuttaa maaliin. Selvinneille on tarjolla ylennyksiä ja parannuksia ominaisuuksiin. Hirvittävän palkitsevaa hahmojen kehittäminen ei ole, sillä kentät ovat melkoisia lihamyllyjä, ja jos vaikean kentän pääsee läpi kymmenen yrityksen jälkeen yhden agentin jäädessä eloon, on kynnys yrittää vielä kerran uudestaan melko korkealla. Muutenkaan hahmot eivät ole kovin yksilöllisiä, sillä neljän agentin ryvästä ohjataan yhtenä yksikkönä, jolloin agentit ovat ennemmin terveyspisteiden kuin itsenäisten olentojen roolissa.

Cyber Ops

Peli on todella vaikea, osittain tarkoituksella, osittain käyttöliittymän takia. Sen ohjeellinen pituus on kuusi tuntia, mutta vaikeuden takia käytännössä läpäisy vaatii pidemmän ajan. Usein kentästä selviytyminen vaatii maltillista ja aikaa vievää hissuttelua. Kirjoitin arvioni viisi päivää pelin julkaisun jälkeen, jolloin Steamin saavutusten perusteella 0,7 % pelaajista oli onnistunut läpäisemään kaikki kahdeksan tehtävää. Jo opastusosioksi tarkoitetun ensimmäisen tehtävän läpäisy on hampaiden kiristelyn takana, joten kevyttä laskeutumista ei ole luvassa.

Vaikeat pelit ovat usein upeita, kunhan vaikeus toteutetaan reilulla ja mielenkiintoisella tavalla. Vaikkapa Hotline Miamin kaltaisissa peleissä vaikeus on osa hupia, ja epäonnistumista seuraa pelin rivakka jatkuminen parhaimmillaan sekunnissa. Nyt kentät ovat ajoittain turhan pitkiä, ja epäonnistumisia seuraa alkuhorinoiden kuuntelu ja hidas kamera-ajo alkuhuoneeseen. Kun kuolema johtuu siitä, ettet vain tiedä mitä kentän loppupäässä tulisi tehdä, on ohjain helposti seinässä.

Cyber Opsin konsepti, strategia ja tunnelma ovat hienoja, mutta käytettävyyden toteutus ei valitettavasti ole samalla tasolla. Tämä on todella harmillista. Toivottavasti vastaava idea onnistutaan toteuttamaan toiste paremmalla menestyksellä. Tällaisenaan peliä voi suositella ainoastaan erittäin pitkäpinnaisille pelaajille.

05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Hieno tunnelma, tavoittaa ajoittain sotilashakkeroinnin tunnelman ja paineen
-
Ongelmia käyttöliittymän kanssa, väärällä tavalla vaikea, köpöinen juoni ja ääninäyttely
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Cyber OpsScore

Cyber Ops

ARVIO. Kirjoittaja Risto Karinkanta

Eesti komandod hakkeroivat ja ammuskelevat taktisessa toimintapelissä.



Ladataan seuraavaa sisältöä