Marvel-elokuvien ollessa edelleen kovaa valuuttaa maailmalla on hiukan ihmeellistä, ettei samasta aiheesta ole juuri pelejä väännetty upean Spider-Manin lisäksi (Insomniac Games, 2018). Tähän on tulossa kuitenkin muutos, kun kovasti hypeä kerännyt Marvel's Avengers (Crystal Dynamics) tulee ulos loppuvuodesta. Odotellessa Playstationin pelaajat pääsevät vihdoin hyppäämään Iron Manin rautasaappaisiin kovasti odotetussa Playstation VR:n yksinoikeuspelissä Iron Man VR.
Tony Stark on päättänyt luopua tuottoisasta ja tuhoisasta asebisneksestään, ja keskittää voimavaransa hyvän tekemiseen ja Iron Manina olemiseen. Aluksi kaikki tuntuu sujuvan hyvin, mutta pian Starkin menneisyyden haamut tuovat kasapäin ongelmia, jotka ovat vaaraksi Iron Manin lisäksi myös hänen läheisilleen.
Iron Man VR tasapainoilee sujuvasti Tony Starkin henkilökohtaisen elämän ja Iron Manin toiminnan välillä. Tony Starkilla pelaaja lähinnä häärää miehen Malibun kodissa käyden keskusteluja tekoälyjen ja Pepper Pottsin kanssa. Tässä tilassa pelaaja voi muun muassa valita tehtäviä, päivitellä Iron Man -pukuaan ja pohtia tapahtuneita. Keskusteluissa pelaaja pääsee valitsemaan sanottavansa kahdesta vaihtoehdosta, mikä antaa hiukan hallinnan tunnetta tarinaan. En kuitenkaan huomannut valintojen oikeastaan vaikuttavan tarinan kulkuun.
Silmistä kuvattu Iron Man VR hyödyntää oivasti jo elokuvissa nähtyjä sci-fi-mittareita, joita Iron Manin kypärä heijastelee. Pelaaja näkee kaikenlaista nippelitietoa ympärillään sen kuitenkaan häiritsemättä itse näkymää. Move-ohjaimet toimivat luonnollisesti Iron Manin käsinä ja ovat kaikki kaikessa, sillä niiden avulla hoidetaan täysin vapaa liikkuminen lentämisen muodossa. Pelaaja voi liipaisinnapeista kytkeä voimat päälle hahmon kämmenistä, joiden avulla tämän saa lentoon. Sen jälkeen, pelkästään käsien asentoa muuttamalla, Iron Mania ohjataan ilmojen halki. Varsin omaperäinen idea toimii hämmästyttävän hyvin, ja vauhdikkaaseen mutta hallittuun menoon sopeutuu lähes välittömästi. Käsistä ammutaan myös monenlaisia ammuksia, joita voi valita näppärästi käden asentoa vaihdellen. Puvun saa leijumaan ampuessaan molemmilla käsillä, mutta huolitellun mekaniikan ansiosta peli tukee myös samanaikaista ampumista ja lentelyä. Näin toiminnasta tulee entistä dynaamisempaa ja tehokkaampaa. Myös pelkät nyrkit toimivat aseena, ja tarpeen tullen käyttöön saa tulivoimaa myös puvulle voimansa antavasta ytimestä. Puvun lukuisat toiminnot on istutettu Move-ohjaimen nappeihin fiksusti tehden pelaamisesta virtaviivaista ja hauskaa.
Pelaaja pääsee taistelemaan erilaisia sotilaskoneistoja vastaan maan ja taivaan väliltä muutamissa eri sijainneissa. Suuret alueet mahdollistavat vapaan lentämisen rajoittamatta juurikaan korkeutta ja lisäillen kaikenlaisia mielenkiintoisia esteitä monipuolistaen toimintaa ja näkymää. Taistelukohtaukset ovat lähes poikkeuksetta skaalaltaan suuria ja luovat oivaa supersankarimenoa. Lasereiden suihkiessa ympärillä ja räjähdysten valaistessa taivasta tunnelma on huikeaa. Sijainnit vaihtelevat mukavasti meren rannalta Helicarrierin ympärille taivaalle. Huomasin kuitenkin pelin tarinan hyödyntävän samaisia sijainteja useissa tehtävissään, mikä tuntuu hiukan tylsältä. Samoin vastustajia kierrätetään koko ajan uusiksi.
Tehtävät pisteytetään suorituksen mukaan, joka vaikuttaa annettuihin resursseihin. Näiden avulla pelaaja pääsee muokkaamaan Iron Man -pukuaan ilahduttavan paljon. Jo keskinkertainen suoritus mahdollistaa puvun parantelun lähes joka tehtävän jälkeen, joten hinnoittelu on maltillisella tasolla. Uusien aseiden ja muiden tehoparannusten lisäksi puvun ulkoasuun on lukuisia eri vaihtoehtoja, joista osa avautuu pelissä toteutuneiden tavoitteiden myötä. Tosin pukua ei pääse ihastelemaan käsiä enempää kuin juurikin Starkin laboratoriossa.
Jo muutama viikko sitten julkaistu demo pelistä näytti, että Iron Man VR on graafisesti todella hieno. Peli haastaa PSVR:n tehot yksityiskohdillaan ja laajoilla alueillaan. Vaikka efektien täyteiset tehtävät näyttävät erittäin hyvältä lentäessä, pientä laatuheittelyä on kuitenkin havaittavissa. Siinä missä esimerkiksi Malibu ja Helicarrier -tehtävät näyttävät upeilta, Shanghaissa lentely ei yllä samalle tasolle. Ymmärrän, että Shanghaissa pääsee lentelemään kymmenien pilvenpiirtäjien välissä, jotka varmasti syövät Playstationin tehoja, mutta silti kaupunki on hieman rujon näköinen.
Starkin koti on kuitenkin mallinnettu viimeisen päälle näyttäväksi. Pelaaja voi haahuilla pitkin luksuskartanoa tehden itse tehtävän etenemisen lisäksi kaikkea ylimääräistäkin hauskaa, kuten hakata nyrkkeilysäkkiä tai valmistaa erilaisia juomia. Hahmomallinnukset näyttävät todella hyviltä, joista erityisesti Nick Fury jäi mieleen kaikkine yksityiskohtineen. Yleisesti upea ilme kuitenkin verottaa jopa Playstation 4 Pro -konsolia ihan reilusti, sillä lataustaukoja on paljon, ja ne kestävät välillä häiritsevän kauan.
Visuaalisen ilmeen ohella myös äänipuoli on erittäin onnistunut. Ääninäyttely on todella tasokasta ja näyttelijät paneutuvat rooleihinsa antaen hahmoille syvyyttä. Ääniefekteissä on uskottavaa sci-fin tuntua, ja toiminnalliset lentelyosuudet ovat erittäin täyteläisen kuuloisia. Erityismaininta tulee todella korkealaatuisesta musiikista, joka myötäilee elokuvien sankaritunnelmointia vakuuttavasti. Juuri musiikki latausruuduissa saa kunnolla innostumaan tehtävään pääsystä ja hokemaan itsekseen "I'm Iron Man".
Iron Man VR lunastaa kuin lunastaakin hypen aikaansaamat odotukset. Innovatiivinen ja hienosti toteutettu lentomekanismi hyödyntää upeasti VR:n vahvuuksia ja tekee pelaajasta todellisen supersankarin. Todella vahva audiovisuaalinen ulosanti siivittää mahtipontista menoa ja mielenkiintoinen sekä hahmoille uskollinen tarina vetää puoleensa, vaikkei Marvelin fani olisikaan. Vaikka pientä laatuheittelyä on havaittavissa, ja latausruutuja joutuu tuijottamaan jonkin verran, on Iron Man VR vuoden kovimpia VR-pelejä ja kokemus, jota ei kannata ohittaa.