Suomi
Gamereactor
arviot
Danger Scavenger

Danger Scavenger

Vauhdikas roguelike huokuu teknoa ja kyberpunkkia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Cyberpunk 2077 on lykkääntynyt jo sen verran runsaasti, että monien kyborginälkä ja neonvalohimo ovat kasvamassa sietämättömäksi. Vaikka ongelmaa ei voi taikoa pois, markkinoille on ilmestynyt kuin tilauksesta jotain, mikä toimii tehokkaana oireiden lievittäjänä.

Lääkkeen nimi on Danger Scavenger. Kyseessä on Piotr Wolkin ja Star Driftersin kehittämä roguelike-toiminta, jossa lähitulevaisuudessa robotit valtaavat maailman. Vaara lymyää kaikkialla, mutta toisaalta romukerääjille aukeaa roppakaupalla töitä. Niinpä pelaajan tehtävänä on lähteä keräämään robottiraajojen kupariputket parempaan talteen ja maailma pelastuu siinä samalla puolivahingossa.

Pelin juoni on ihastuttavan pöhkö tekosyy heittää pelaaja mahdollisimman kiireesti keskelle toimintaa. Koko homma selitetään alle puolen minuutin alkuvideossa, eikä draaman kaaresta löydy syvempää tasoa kuin että robotit ovat pahasta, romukapitalismi on hyvästä. Ratkaisu on pelille eduksi, sillä Danger Scavenger on ytimeltään kiitävä valokaapeli.

Tämä on mainos:
Danger ScavengerDanger ScavengerDanger Scavenger

Kaikki pelin kentät ovat pilvenpiirtäjien kattotasanteita, joista siirrytään hissillä ylöspäin kohti komeimman kattoterassin omistavaa pomovastusta. Maankamara katoaa kaukaisuuteen vauhdilla, sillä yksittäisen kattotasanteen putsaa roboteista ja romusta parhaimmillaan minuutissa. Kun hissimatkatkin vievät kaikkia fysiikan lakeja uhmaten vain kaksi sekuntia, on käsillä ehtymättömän teknotaistelun loputon hurmio.

Kattotasanteelta toiselle siirtyminen edellyttää, että kaikki tasanteen vihamieliset robotit on posautettu säilykepurkeiksi. Tämä tapahtuu aseistuksella, joka vaihtelee hämmentävän tehokkaasta paistinpannusta olalta laukaistavaan ydinohjukseen saakka. Arsenaalissa on kiitettävästi vaihtelua, eikä huonoja vaihtoehtoja ole olemassa. Yrittämällä yritin löytää, josko pelin arsenaalin laajuus olisi olemassa vain näön vuoksi ilman harkittua tasapainottamista, mutta mikä tahansa pelin arpoma aloitusase kelpaa koko pelin läpäisyyn. Tästä on kiittäminen äärimmäisen toimivaa kykyjärjestelmää.

Robottien lisäksi kattotasanteilla on laatikoita, jotka sisältävät poimittavia kykyjä. Tylsimmillään kyvyt lisäävät ampumanopeutta, mutta jännittävimmillään oman persuksen saa suoltamaan salamoita samalla, kun jättisirkkeli suojelee liian lähelle pyrkiviltä roboteilta. Kyvyt ovat juuri niin hupsuja kuin miltä kuulostaa, ja ihastuttavasti jokainen poimittu kyky muuttaa myös pelihahmon ulkonäköä. Eräässä sessiossa kiidin pitkin kattoja neonvihreissä rullaluistimissa, voodoomaski kasvoilla ja seriffin hattu kutreilla. Robotit tunsivat olonsa syystäkin uhatuksi noin tyylikkään ilmestyksen edessä.

Tämä on mainos:
Danger ScavengerDanger ScavengerDanger Scavenger

Kykyjä saa poimia mukaansa rajattomasti, mutta pomovastuksen kellistyessä pilvenpiirtäjä vaihtuu ja suurin osa kyvyistä menee silppuriin. Seuraavaan pilvenpiirtäjään saa tuoda lähtöruudussa mukanaan vain kolme kykyä, mutta romukapitalismin taitaja saa mukaan mahtumaan vaikka kymmenen. Pilvenpiirtäjien välissä voi nimittäin romuhintaa vastaan yhdistellä kykyjä niin toisiinsa kuin aseisiin, mikä nostaa varusteiden vahvuutta ja mahdollistaa useamman kyvyn ottamisen mukaan kätkettynä toisten kykyjen sisälle. Aseissa yhdistely avaa ylimääräisiä vaikutuksia, mikä takaa viritelmien hyödyllisyyden. Sähköistetty paistinpannu, joka ampuu hakeutuvia ohjuksia, on ehdoton pakkohankinta jokaisen keittiöön. Systeemi toimii hienosti ja pakottaa kokeilemaan erilaisia yhdistelmiä.

Kokeiluriemua tukevat prikulleen oikein viilatut kontrollit. Koska vaste on erinomaisella tasolla, robottien hyökkäyksiä on helppo väistellä millilleen jopa kulmaan ahdistettuna. Ainoa murheenkryyni on erikseen aktivoitava väistöliike. Väistö takaa hetkellisen kuolemattomuuden pahassa paikassa, mutta väistöliikkeen animaatio ja kuolemattomuuden ajoitus eivät aivan vastaa toisiaan. Kuolemattomuuden turva sijaitsee animaation lopussa, jolloin hahmo näyttää jo köpöttelevän normaalisti eteenpäin, joten oikea rytmitys ei ole kovin intuitiivinen. Opettelu vaatii muutaman turhan kuoleman.

Kuoleman korjatessa peli täytyy aloittaa uudestaan ensimmäisestä pilvenpiirtäjästä. Lopputeksteihin pääsee vain selättämällä kaikki vastukset kuolematta. Hommaa helpottaa pelaamisesta kertyvä pistepotti, joka avaa yritysten välissä uusia hahmoja sekä vahvempaa arsenaalia käytettäväksi tulevilla yrityksillä. Onneksi kyberloistokasta grafiikkaa kelpaa katsoa, sillä kuoleman aiheuttamilta uusinnoilta on hankala välttyä. Värikkäät hahmot ja sujahtelevat ammukset erottuvat taustasta hyvin ja neonvalot luovat konemaista tunnelmaa teknojumputuksen soidessa taustalla. Ehdoton kohokohta on, kun pelaaja selvittää tiensä toiseen pilvenpiirtäjään, jossa ensimmäisen pilvenpiirtäjän harmaus vaihtuu oranssiin pääväriin.

Danger ScavengerDanger ScavengerDanger Scavenger

Valitettavasti kaikki pilvenpiirtäjät eivät ole loistossaan samalla viivalla. Jostain syystä loppua kohden palataan pitkäksi aikaa harmauteen, vaikka kehittäjillä on selvästi silmää väri-ilottelulle. Harmauteen palaaminen vaikeuttaa myös loppupään pilvenpiirtäjien erottamista toisistaan, kun muistiin ei jää vahvaa visuaalista jälkeä. Tämän takia on toisinaan mahdotonta muistaa, kuinka pitkälle pääsi ennen kuin kierros meni pieleen.

Pilvenpiirtäjien visuaalisen epätasaisuuden lisäksi peli ontuu kaksinpelissä. Yleensä kaksinpelistä saa aina roimasti irtopisteitä, mutta Danger Scavenger kärsii roimasti toisen pelaajan mukaan ottamisesta. Koko hieno kykyjärjestelmä kaatuu, sillä kyvyt poimii se ken ensimmäisenä ehtii, mutta kykylaatikoita on kattotasanteilla saman verran kuin yksinpelissä. Lopputuloksena pelaajien välillä on joko järisyttävä vinouma voimatasapainossa, tai molemmat pelaajat ovat kyvyiltään ainoastaan ihan ok. Tämä syö huomattavasti taisteluiden vauhtia.

Kaksinpelin hitaan tempon lisäksi ruutu skaalautuu kahden pelaajan tarpeisiin umpisurkeasti. Ruutu kyllä venyy, eivätkä hahmot katoa koskaan näkyvistä, mutta venymisen rajoina ovat hahmojen nenät. Niinpä kattotasanteen vastakkaisilla laidoilla taistelevat sankarit eivät näe, ketä vastaan he taistelevat. Robotit käyttävät tätä toki häikäilemättä hyväksi, joten liian usein kaksinpelissä kuoleman syynä on jokin ammus, jonka lähettäjästä ei ole mitään tietoa.

Kaksinpelin ongelmat ovat suuri sääli, sillä vauhdikkaiden roguelikejen saralla on huutava pula hyvistä moninpelikokemuksista. Tämä ei kuitenkaan vähennä sen arvoa, että yksin pelatessa tekno soi, romu lentää ja vauhtia piisaa tarpeeksi täyttämään pahimman kyberpunkkifiilistelyn tarpeen.

Danger ScavengerDanger ScavengerDanger Scavenger
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Vauhdikas toiminta, kattava arsenaali, kiinnostavat kykypäivitykset, selkeä ja värikäs ulkoasu
-
Väistöliikkeen kuolemattomuudessa kummallinen ajoitus, pelialueiden visuaalisen loiston taso heittelee, kaksinpeli on toteutettu kömpelösti
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä