Suomi
Gamereactor
arviot
Rocket Arena

Rocket Arena

Vikkelä vauhtipeli yhdistää sinkohipan Smash Brosiin

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Electronic Arts on julkaissut viime aikoina laajalla rintamalla mielenkiintoisia ammuskelumoninpelejä. Viime vuoden Apex Legends keräsi nopeasti suurta suosiota, ja nyt pöytä yritetään tyhjentää hieman leikkisämmällä Rocket Arenalla. Vaihteen vuoksi kyseessä ei ole free-to-play, eikä myöskään Battle Royale -peli.

Rocket Arena on nopeatempoinen, pienillä kentillä kolmen henkilön joukkueissa pelattava ammuskelupeli. Nimensä mukaisesti toiminnan ytimessä ovat erilaiset raketit, joilla vastakkaista tiimiä räimitään. Tietyllä tavalla kyseessä on eräänlainen looginen jatkumo 90-luvun ammuskelupeleistä, joiden moninpelejä kutsuttiin sinkohipaksi, sillä parhaimmillaan kertaosuma raketista oli tappava. Sinkohipasta on kyse tässäkin pelissä, mutta konventiosta otetaan kaikki parhaat puolet, ja niistä sekoitetaan mielenkiintoinen cocktail.

Rocket ArenaRocket ArenaRocket Arena
Tämä on mainos:

Toiminta on hyvin kevyttä, miltei jopa pelihallimaista. Pienillä kentillä pomppii kuusi pelaajaa, joiden ampumat raketit täyttävät nopeasti koko taivaan. Raketteja on kaikenmoisia pienistä hauleista melkoisiin mörssäreihin. Valittavana on kymmenen erilaista pelihahmoa, joilla jokaisella on käytössään erilainen omintakeinen asevalikoima. Valikoimassa on yksi hiiren vasemmalla painikkeella ammuttava pääase, oikealla painikkeella käytettävä kakkosase sekä Shift-napista laukaistava erikoisuus. Käytännössä pääase on jokaisella hahmolla jonkinlainen perusraketti, mutta muissa aseissa on runsaasti vaihtelua tykistökeskityksistä suojakenttien kautta erilaisiin isompiin paukkuihin. Itse miellyin erityisesti Boone-metsästäjään, jolla on kimpoilevia ammuksia käyttävä haulikko ja kakkosaseena tarkkuuskivääri.

Tärkeintä on liike: jos et ole liikkeellä, olet kuollut. Hahmot liikkuvat melko hitaasti maassa, mutta suurin osa peliajasta tulee vietettyä tavalla tai toisella ilmassa. Jokainen hahmo voi tehdä välilyönnistä kolmoisloikan, ja lisäksi omia rakettejaan voi käyttää loikkimiseen, sillä ne eivät vahingoita pelaajaa itseään. Sinkoloikkimista voi tehdä ampumalla lattiaan tai seiniin kuin Doomissa tai Quakessa ikään. Käytössä on myös erillinen väistöliike, mutta lopulta osaava vauhdikas ympäriinsä sinkoilu ratkaisee selviytymisen.

Rocket ArenaRocket ArenaRocket Arena

Erikoisuutena vastustajaa ei saa hengiltä ampumalla, vaan heidät pitää ampua ulos kentältä Smash Bros. -tappelupelien tapaan. Mitä enemmän hahmo on ottanut vahinkoa, sitä kauemmaksi osuma lennättää. Kun terveyspalkki on pudonnut nollaan, on hahmo alttiina lähes varmasti tappavalle megaiskulle. Terveys paranee nopeasti itsestään, kunhan hahmo ei ota pieneen hetkeen uutta osumaa. Tiiviissä kentissä tämä voi olla helpommin sanottu kuin tehty.

Tämä on mainos:

Pelialueen rajat eivät ole ainoastaan kentän alla, vaan myös kaikkialla ympärillä. Näin ollen tapon voi saada lennättämällä vastustajan tarpeeksi kauas vaakasuunnassa tai ilmaan. Kuolema ei kestä pitkään, sillä hahmo palautetaan kentälle vauhdikkaasti. Ylipäänsä yksittäisen pelaajan kuolema ei ole merkittävä tapahtuma, vaan voittokriteerit koostuvat aina koko joukkueen suoriutumisesta.

Rocket ArenaRocket ArenaRocket Arena

Graafisesti Rocket Arena on hyvin lähellä Fortnitea, ja hahmoja ohjataan kolmannesta persoonasta. Tämä ei ole varmastikaan sattumaa, sillä kohderyhmä on selvästi kevyempää ja veretöntä ammuskelua hakevissa pelaajissa. Vaikka tuote onkin maksullinen, on luultavaa, että pelaajakunta tulee koostumaan hieman keskimääräistä nuoremmista toimintapelien ystävistä.

Jokaisella hahmolla on oma nimikkokenttänsä, jotka sisältävät erilaisia hyppyreitä, suojapaikkoja tai kertakäyttöisiä tarvikkeita tarjoavia esinelaatikoita. Esineitä on tällä hetkellä ainoastaan kuusi erilaista, kuten esimerkiksi miina, nopeusbuusteri ja heitettävä pommi. Yleisesti ottaen Rocket Arenassa opeteltavia asioita on varsin kohtuullisesti, eikä hahmotuntemus ole yhtä kriittistä kuin Dotan tai jopa Overwatchin kaltaisissa peleissä.

Rocket Arena on maksullinen, joten suoranaisia paineita kerätä rahaa mikromaksuilla ei ole. Tämä ei tarkoita, etteikö niitä kerättäisi, sillä erilaisia skinejä ja muita statusesineitä on tarjolla mittavia määriä. Tärkeintä on kuitenkin se, että kaikki hahmot ja kentät ovat valmiiksi avattuina jo oston yhteydessä. Poikkeuksellisesti ostettavana ei ole ainoastaan graafisia muutoksia, vaan mukana on myös ominaisuuksia parantavia artefakteja. Nämä antavat hahmoille pieniä etuja, kuten kovemman juoksunopeuden tai nopeammin käynnistyvän paranemisen. Nämä eivät ole peliä rikkovia etuja, mutta ne tulevat herättämään varmasti runsaasti keskustelua.

Rocket ArenaRocket ArenaRocket Arena

Pelimuotoja on peräti viisi erilaista, joista yksi on PvE ("player versus environment"). Todennäköisesti kaikkein eniten pelattava pelimuoto on Knockout, jossa pyritään yksinkertaisesti ampumaan riittävä määrä vastustajia ulos kentältä. Hieman erikoisempia pelimuotoja ovat Rocketball, jossa pallo tulee kuljettaa tai ampua maaliin; Treasure Hunt, jossa vuorotellen kerätään kolikoita kentältä tai pidetään hallussa kolikoita synnyttävää aarrearkkua; Mega Rocket, jossa valloitetaan ja puolustetaan kentällä putoavia aluksia sekä Rocketbot Attack, jossa tuhotaan yhdessä aalloittain hyökkääviä botteja.

Tällaisenaan Rocket Arena on erittäin lupaava ja luovuutta osoittava konsepti. Tempo on niin nopea, että jatkuva kuoleminen ei varsinaisesti haittaa. Voi olla, että aloittelijoille toiminta on julmaa - kentät ovat niin pieniä, että ensimmäiset raketit ovat niskassa parhaimmillaan muutamassa sekunnissa. Ainoastaan kolmen hengen kokoiset tiimit saattavat olla herkkiä heikoille tai vahvoille lenkeille, jotka kykenevät dominoimaan peliä. Toivottavasti järjestelmän seuranhaku toimii tasokkaasti. Yhden ottelun kesto on parhaimmillaan viitisen minuuttia, joten vaikka ohjain lentäisikin seinään, on seuraava kierros mahdollista aloittaa varsin nopeasti.

Rocket Arena on huomiota herättävän mielenkiintoinen teos. Se onnistuu yhdistämään monia tekijöitä, joiden ansiosta sekä Fortnite että Smash Bros. -sarjan pelit ovat niin suosittuja. Toiminta ei ole armotonta, vaan pikemminkin räävitöntä. Nopeatempoisessa hyppelyssä saattaa pärjätä jopa hyvällä tuurilla, eikä yksikään ase aiheuta turhauttavia kertakuolemia. Tämä on mukava, hieman ammuskelupelien vastavirtaan kulkeva tekninen valinta.

Loppuhuomiona vielä se, että arviohetkellä palvelimilla ei ollut ihmispelaajia, joten arvio on tehty täysin bottipelien perusteella. Lisäksi ohjelmistossa oli pientä epävakautta, eikä yhteys palvelimelle onnistunut jokaisella kerralla välittömästi. Toivottavasti nämä tekniset haasteet saadaan ratkaistua julkaisupäivään mennessä.

HQ
Rocket ArenaRocket Arena
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Pelikonsepti osoittaa todellista luovuutta, hauskasti soljuva hyppeleminen, monipuolinen hahmovalikoima
-
Saattaa olla haastava peli aloittelijoille, pieniä teknisiä haasteita, pelitilastoja parantavat artefaktit
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä