Suomi
arviot
Mafia: Definitive Edition

Mafia: Definitive Edition

Hangar 13 on rakentanut gangsteriklassikon kokonaan alusta uudelle yleisölle.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Hangar 13 ei ole elänyt helppoa elämää viimeisen muutaman vuoden ajan. Mafia III myi hyvin, mutta peli ei saanut toivottua ylistystä. Lisäksi studion piti vakuuttaa Take-Two siitä, että hekin osaavat tehdä avoimen maailman rikolliseen elämään painottuvia pelejä siinä missä Rockstarkin. Myöhemmin Mafia II: Definitive Edition ei sekään kerännyt odotettua ylistystä.

Hangar 13 onkin nyt tehnyt sen alkuperäisen Mafian kokonaan uusiksi nimellä Mafia: Definitive Edition. Valitettavasti projekti kunnianhimoisen uusintaversion tekemisestä ei ole täysin onnistunut. Peli ei silti ole huono, ei suinkaan. Mutta mikä onkaan uutta, ja mikä ei ole?

Pelin rakenne on edelleen sama. Tehtävät, pelimekaniikat ja avoimen maailman suhde lineaarisen tehtävärakenteen kanssa on edelleen samanlainen kuin alkuperäisessäkin pelissä. Kyseessä on edelleen Mafia, eikä sitä voi verrata esimerkiksi Final Fantasy VII: Remakeen, joka teki selvästi rohkeammin muutoksia alkuperäiseen materiaaliin verrattuna.

Mafia: Definitive EditionMafia: Definitive Edition

Peli on tehty kokonaan alusta alkaen käyttäen Hangar 13:n Illusion Enginea, johon pohjaa myös Mafia III. Kolmatta osaa ei muistella teknisesti vakaana teoksena, eivätkä grafiikatkaan tehneet merkittävää vaikutusta. Onneksi myös uusiksi tehty ensimmäinen Mafia ainakin näyttää suunnilleen vuoden 2020 peliltä.

Uutta ja päivitettyä ovat siis grafiikka, moderni fysiikkamallinnus ja aiempaa paremmat kasvoanimaatiot. Lisäksi kaikki ääninäyttely on äänitetty uusiksi, ja uudet kyvyt ovat lainanneet myös kasvonsa uusiin välivideoihin. Musiikki on niin ikään remasteroitu, ja lopputulos on vaikuttava. Suurin osa työajasta on laitettu kaupunki Lost Heavenin suunnittelemiseen. Tekijät tutkivat työtään varten 1920- ja 1930-lukujen Yhdysvaltain kaupunkeja, ja lopputuloksesta tämän kyllä näkee. Eri kaupunginosat erottuvat toisistaan aiempaa paremmin.

Mafia: Definitive Edition

Mutta miten se peli toimii? Ihan hyvin, ja ajoittain uusintaversio todellakin tavoittaa alkuperäisen tunnelman tuoden sen onnistuneesti nykypäivään. Juuri näin remaken pitäisikin tehdä. Mafia: Definitive Editionissa on myös joitakin erittäin vakavia ongelmia.

Ensinnäkin Mafia III:n grafiikkamoottorin ja alkuperäisen Mafian rakenteen välillä on ongelmia. Aivan kuten Mafia III:ssa, Tommy Angelo liikkuu kömpelösti. Varsinkin tiukoissa tilanteissa käy selväksi, miten epätarkka ohjaus onkaan. Kaiken aikaa on selvää, että pelaaja liikuttelee digitaalista pelihahmoa, eikä missään vaiheessa oikeasti ole Tommy Angelo.

Suurin hukattu tilaisuus on, ettei uusiksi tehdyssä Lost Heavenin kaupungissa ole juurikaan tekemistä. Kyllä, Mafia on suurimmaksi osaksi lineaarinen tarina siinä missä vaikkapa L.A. Noire ja Mafia II. Tämä ei itsessään ole ongelma. Pelaaja tuntee koko ajan tarvetta tutkia kaupunkia, mutta itse peli ei tarjoa tähän mitään syytä tai motivaatiota. Tässä olisi kannattanut olla vähemmän uskollinen lähdemateriaalille. Mukana olisi pitänyt olla vaikkapa sivutehtäviä, tai edes mahdollisuus ostaa uusia vaatteita kaupasta pelihahmolle. Pelissä ei käytetä rahaa, joten auton tankkaaminen tai sakkojen saaminen eivät maksa mitään. Toisin sanoen pelaajan yhteys pelimaailmaan on hyvin keinotekoinen, eikä eteenpäin tee mieli pelata muuta kuin tarinaa seuratakseen.

Mafia: Definitive Edition

Mafia: Definitive Edition on silti edelleen hyvää viihdettä, kunhan vain unohtaa hukatun potentiaalin, ja ottaa pelin lineaarisena seikkailuna. Ammuskelut, ampumiset ja pitkät ajomatkat eivät varsinaisesti loista innovaatioillaan. Silti jokainen lineaarinen tehtävä on hyvin tehty, ja jokainen tuntuu omanlaiseltaan. Mukana on ainoastaan 10 erilaista asetta, ja kun pääsee sinuiksi M1 Garandia muistuttavan kiväärin, konepistoolin ja haulikon kanssa, siinäpä se sitten pitkälti onkin. Suosittelen pelaamaan vaikeustasolla Classic Difficulty, koska silloin poliisit ovat älykkäämpiä, eivätkä pahikset näy minimapissa. Melkein kaikkea pelaamiseen liittyvää pääsee säätämään itse aina autojen käsivaihteita myöten.

Mafia: Definitive Edition

Lopuksi on sanottava, että ajamisen tuntuma on tyydyttävä. Hangar 13 on onnistunut säilyttämään aikakauden autoille tyypillisen massan tunnun. Samaan aikaan autojen käsittely on riittävän hyvä, että takaa-ajotilanteissa ajokin saa ohjattua minne haluaa. Ja vielä kerran painotan sitä suurinta ongelmaa: miksi ajaisi minnekään erikoisesti, jos kerran kaupungissa ole tutkittavaa päätarinan lisäksi?

Jos odottaa kokonaan uusiksi tehtyä modernisoitua versiota kaikin tavoin paranneltuna, tulee pettymään. Tarjolla on alkuperäiselle varsin uskollinen uusintaversio modernilla teknologialla ryyditettynä, mutta siinäpä se. Halusin enemmän, mutta sitä ei ole. Mafia: Definitive Edition ei ole huono, vaan itse asiassa viihdyttävä peli. Kunpa vain sitä uutta olisi ollut enemmän.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Hyvät tehtävät, historian tuntu, mahtava musiikki, hyvä autojen fysiikkamallinnus, hieno pelimaailma
-
Kokonaan tyhjä pelimaailma, kömpelö ohjaus, tekniset ongelmat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.