Suomi
Gamereactor
arviot
Resident Evil: The Mercenaries 3D

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Resident Evil 4:ssa ja 5:ssa extrana löytynyt Mercenaries-pelimuoto saa kokonaan oman pelin Nintendon keväällä julkaistulla 3DS:llä. Mitä tapahtuu kun pelisarjan kulmakivet tarina ja jännitys heitetään romukoppaan ja peli omistetaan kokonaan toiminnalle ja korkeimman pistesaaliin metsästykselle?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Jos Resident Evil 5:n entistä suurempi keskittyminen toimintaan jännityksen kustannuksella ei miellyttänyt, Resident Evil: The Mercenaries 3D:n perusidea tuskin tekee suurta vaikutusta. Minkäänlaista juonta ei ole mukana, vaan ideana on selvitä hengissä sarja kenttiä aikarajan puitteissa samalla listien mahdollisimman monta zombien kaltaista pahista. Pisteet määrittävät arvosanan, joka puolestaan ratkaisee aukeaako seuraava kenttä pelattavaksi. Pistesaaliin kertymistä voi kiihdyttää rakentamalla tasaisesti ajoitetuista tapoista komboja sekä viimeistelemällä vihollisia tyylikkäästi animoiduin lähitaisteluliikkein. Välillä vastaan asettuu myös viime peleissä esiintyneitä suurempia korstoja jättimäisten kirveiden sekä moottorisahojen kera.

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Resident Evil: The Mercenaries 3D:n tarjoaa pisteiden metsästykseen viisi vaikeutuvaa tasoa, joihin mahtuu yhteensä 21 erillistä kenttää kahdeksalla eri areenalla. Kartat ovat kierrätettyjä suoraan Resident Evil 4:stä ja 5:sta, eikä yllätyksiä ole Mercenaries-pelimuotoon tutustuneille ole luvassa. Kun ensimmäiset viisi tasoa on suoritettu vähintään B-arvosanan mukaisesti, aukeaa vielä EX-taso, joka pitää sisällään vielä kahdeksan entistä haastavampaa taistelua.

Palkkasotureiden katras on myös tuttuakin tutumpi lössi. Mukana on kahdeksan vakionaamaa eli sankarit Chris, Jill, Rebecca, Claire, Barry sekä Hunk, Krauser ja tietysti pahin pahimmista Wesker. Jostain kumman syystä Leon Kennedy ja Ada Wong ovat jätetty pois. Hahmojen erot tosin perustuvat lähinnä vain aseistukseen ja lähitaisteluliikkeisiin. Asevalikoimia voi kuitenkin avata 3DS:n Play-kolikoilla, joten valinta loppujen lopuksi jää kiinni lähitaisteluliikkeiden tehokkuudesta ja siitä kuka sattuukin olemaan se suosikkihahmo.

Tämä on mainos:
Resident Evil: The Mercenaries 3DResident Evil: The Mercenaries 3D

Aseistuksen lisäksi pelaajat voivat muokata pelihahmoaan kolmella erikoistaidolla. Erikoistaito voi esimerkiksi kohottaa tehokkuutta tietyllä aseella tai vaikka lisätä sähköiskun lyönteihin. Taidot muistuttavat FPS-pelien, kuten Call of Dutyn perkkejä, sillä poikkeuksella että niitä voi kehittää kolmelle tasolle. Erikoistaidon kehittäminen edellyttää sen aktiivista käyttämistä, joten kun hahmoille sopivimmat löytyvät, niin tuskin muita tulee kovin varsin vähän käytettyä. Kokeilulle ja testailulle riittää kuitenkin mukavasti tilaa kaikkiaan 30:n taidon listassa.

Resident Evil: The Mercenaries 3D:n vaikeustaso on laskee pelaajan pehmeästi mukaan. Ensimmäiset kuusi tehtävää ovat lähinnä tutoriaalia ja meno käy haastavaksi vasta vitostasolla ja anteeksiantamattomaksi EX:llä, jossa lukuisat isot pojat viipaloivat pelaajan helposti yhdelläkin osumalla. Suurin vaikeusastetta nostava tekijä on kuitenkin pelin kiikkerä ohjattavuus. Ohjausvaihtoehtoja kyllä riittää, mutta mikään ei oikein korvaa toista analogista tattia. Vihollisilla on myös paha tapa iskeä näkymättömistä kameran takaa, jolloin esimerkiksi isojen vihollisten aiheuttamat äkkikuolemat tuntuvat vain epäreiluilta.

Resident Evil: The Mercenaries 3D tarjoaa sooloilun lisäksi kaksinpeliä langattoman lähiverkon ja internetin välityksellä. Duossa onnistuu myös privaatin peliserverin luominen, mutta muuten vaihtoehtoja ei paljoa ole tarjolla. Kentät ja vaikeustaso ovat sama niin yhdelle kuin kahdelle pelaajalle, joten haaste laskee huomattavasti kaverin kanssa pelatessa. Nettitaistelut ovat aina yhden kentän mittaisia pyrähdyksiä. Mitään tapoja kommunikoida ei ole pelissä mukana, joten ellei kanssapelaaja istu vieressä, tuntuu meno yksinkertaisesti helpommalta versiolta yksinpelistä. Testipeleissä lagia esiintyi silloin tällöin, mutta yleisesti ottaen pelaaminen oli sujuvaa.

Tämä on mainos:
Resident Evil: The Mercenaries 3D

Kaksinpeli ei tarjoa minkäänlaisia pelin jälkeisiä tilastoja tai maailmanlaajuisia leaderboardeja. Pelaaja näkee aina vain oman parhaimman pistemääränsä, joten peli jymähtää auttamatta pelkästään itseään vastaan kamppailuksi. Se tuntuu järkyttävältä mokalta pelissä, jonka koko idea on pisteiden metsästyksessä. On toki kiva pystyä parantamaan omaa parastaan, mutta pitemmän päälle motivoivampaa olisi päästä kamppailemaan kavereiden tai hyvässä tapauksessa jopa maailman parhaimpien palkkasotureiden ennätyksiä vastaan.

Resident Evil: The Mercenaries 3D on varsin hienon näköinen 3DS-peli. Vaikka 3D-efekti ei tässäkään tapauksessa tarjoa lisäarvoa, ovat pelin grafiikat ehdottomasti 3DS:n kärkitasoa. Capcom onnistunut hämmentävän hyvin siirtämään kotikonsolien pelikokemuksen kannettavaan kokoon. Aivan saumaton ei graafinen ulkoasu silti ole ja pieniä bugeja esiintyy silloin tällöin ja erityisesti ahtaissa tiloissa.

Äänimaailma on myös kunnossa ja peli suorastaan kerjää kuulokkeiden käyttämistä. Ottaen huomioon ahtaan kuvakulman ja kameran takaa luikkivat pahikset, tulevat kaikki vinkit vihollisten tulosuunnasta tarpeeseen. Iso miinus irtoaa silti kenttien alussa tyhmiä neuvoja höpöttävästä kuuluttajasta. Parin tunnin jälkeen hermot olisivat riekaleina ellei jaarituksia voisi hypätä yli starttia painamalla.

Resident Evil: The Mercenaries 3D

Lisää hämmenystä herättää pelin tallennusjärjestelmä. Pelissä ei ole erillisiä tallennuksia, vaan kaikki tallentuvat automaattisesti pelikasetin muistiin. Kaiken lisäksi tätä päätallennusta ei pysty nollaamaan. Avattujen hahmojen, kenttien ja muiden osalta Capcomin ratkaisu tekee Resident Evil: The Mercenaries 3D:stä kertakäyttöisen pelin ainakin eteenpäin myymisen suhteen. Eipä peliä pysty itsekään aloittamaan alusta jos siltä tuntuisi. Jo tästä suoraan sanottuna paskasta liikkeestä peli ansaitsee miinusta kokonaispisteisiin.

Resident Evil: The Mercenaries 3D on jälleen 3DS:lle tyypillinen ristiriitainen tapaus. Pelillinen ydin on kunnossa, mutta sitä silti vaivaavat monet ikävät ongelmat. Täysihintaiseksi peliksi sisältöä ei taaskaan ole riittävästi (kts. Pilotwings Resort tai Steel Diver). The Mercenaries oli alkujaan lisäominaisuus ja siltä se edelleen jollakin tasolla tuntuu. Tulevan Resident Evil: Revelationsin kyljessä The Mercenaries 3D olisi ollut miljoona kertaa parempi ratkaisu. Pisteiden metsästäminen maustettuna kehittyvillä erikoistaidolla on aluksi koukuttavaa ja hauskaa, mutta 10 tunnin lähestyessä kaikki on nähty ja koettu jo liian moneen kertaan. Puhdasta toimintaa ja pisteenmetsästystä 3DS:lle epätoivoisesti etsiville Resident Evil: The Mercenaries 3D on hyvä valinta, muille suosittelisin vain alelaarista löydettynä.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Nätti ja näppärä. Taistelu pääosin toimivaa ja koukuttavaa.
-
Koukutus ei kestä pitkään. Liian vähän sisältöä täysihintaiseksi peliksi (50€). Ei verkkotulostauluja.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

6
Resident Evil: The Mercenaries 3DScore

Resident Evil: The Mercenaries 3D

ARVIO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Perinteistä Resident Evil -peliä 3DS:lle toivovat joutuvat vielä odottamaan. The Mercenaries on puhdasta räiskintää ja pistemetsästystä.



Ladataan seuraavaa sisältöä