Suomi
Gamereactor
arviot
Death's Door

Death's Door

Näyttävä seikkailu painottaa toimintaan jättäen tarinan taustalle

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Death's DoorDeath's Door

Kun pelattava hahmo on lasermiekalla varustettu lentokyvytön korppi, ja tavoitteena on metsästää kadonneita sieluja, mielenkiintoni kieltämättä herää. Tältä pohjalta käynnistyy Acid Nerven Death's Door -seikkailupeli.

Isometrisestä vinkkelistä koettava Death's Door ei kauheasti selittele itseään pelin alkaessa. Pelkän tattiliikkumisen opastamisen pohjalta lähes kaikki loput hahmon toiminnoista tulevat tutuiksi kokeilun myötä. Samalla tavalla mystistä tarinaa ja maailmaa pohjustetaan vain muutamilla hahmojen välisillä keskusteluilla tekstilaatikoiden välityksellä. Pelin selkeä ilme ja hahmon tyypilliset toiminnot pitävät kuitenkin kiinnostusta yllä siitä, mitä seuraavan oven takaa paljastuu ja minkälaisia olioita tulee seuraavaksi vastaan.

Death's DoorDeath's Door

Pelin rakenne on varsin yksinkertainen. Pelaaja haahuilee korpilla pitkin lukuisia kenttiä, joissa etenemisen esteenä on erilaisia vihulaisia ja pieniä pulmia. Viholliset voi jakaa karkeasti kahteen kastiin, joista valtaosa on tusinauhkia ja loput isoja pomovihollisia. Molemmissa vastuksissa riittää runsaasti vaihtoehtoja monipuolisiksi vaaroiksi ja yhdistettynä ne luovat kirjavia taisteluja peliin. Pulmat pyörivät yksinkertaisten, maailmaan sidottujen ongelmien ympärillä. Pelaajan pitää muun muassa käännellä vipuja, sytytellä tulia ja kerätä taikaesineitä päästäkseen eteenpäin esteistä. Usein pulmien ratkaisu vaatii hieman hoksottimia ja kentän lukutaitoa, mutta mistään mahdottomista aivopähkinöistä Death's Doorissa ei ole kyse.

Pelaajan ohjaaman korpin toiminnallisuudet ovat miellyttävän selkeät ja suoraviivaiset. Tattiliikkumisen lisäksi korppi voi tehdä väistöliikkeen, lyödä kevyen huitaisun ja raskaan lyönnin lasermiekallaan sekä kerätä ja aktivoida tavaroita. Yhdistämällä väistöliikkeen ja tehokkaan miekaniskun onnistuu korpilta myös erityisisku. Tyylikkään miekan lisäksi mukana on taikajousi, jolla voi ammuskella vihollisten lisäksi myös erilaisia tavaroita palasiksi ja sytytellä tulia. Myöhemmin miekan ja jousen seuraksi hahmo saa erilaisia aseita ja taikavoimia kuten sateenvarjoja ja tulipalloja, jotka auttavat etenemisessä niin taistelu- kuin pulmaosioissa. Ohjattavuus on tarkkaa ja taisteluista monipuolisia olioita vastaan kehkeytyy lukuisia jännittäviä tilanteita.

Death's DoorDeath's Door

Seikkailun edetessä hahmolle kertyy uusien tavaroiden ohella myös rahaa. Tätä pääsee hyödyntämään hahmon ominaisuuksien kehitykseen. Muun muassa iskutehokkuutta ja hahmon nopeutta on syytäkin tehostaa, sillä taisteluosuudet monimutkaistuvat tarjoten lisääntyvää haastetta, mitä pidemmälle maailmassa etenee.

Graafisen ilmeensä puolesta Death's Door voisi olla kuin pelattava versio Hayao Miyazakin uusimmasta elokuvasta. Japanilainen animekulttuuri huokuu pelistä vahvana aina käsin piirrettyä ilmettä ja omaperäistä hahmosuunnitelmaa myöten. Itse asiassa osa hahmoista menee outoudessaan jo itselläni epämiellyttävyyden puolelle. Pelin kaunista ja selkeää maisemointia katsoo kuitenkin lumoutuneena ja vaikutuksen tekee erityisesti se, että käsin piirretystä ilmeestä huolimatta peli on täysin kolmiulotteinen. Tämä näkyy ovelina kamerakäännöksinä ja zoomailuina korostaen seikkailun tilanteita. Menoa elävöittävät myös pienet yksityiskohdat lehtikasojen pöllyämisestä tulen kipinöintiin. Peli rullaa kaikessa kauneudessaan Xbox Series X:llä moitteetta, eikä latauksistakaan tarvitse juuri välittää.

Death's DoorDeath's Door

Äänipuoli on Death's Doorissa yllättävän minimaalinen ja hahmojen väliset keskustelutkin hoidetaan tekstein. Muutamia perusääniä lukuun ottamatta hiljaista tunnelmaa kannatellaan sielukkaan musiikin kera. Kauniit melodiat vaihtelevat tilanteiden ja alueiden mukaan, ja onnistuvat saamaan pelille aikaiseksi elokuvamaista vetovoimaa.

Death's Door jää mieleen persoonallisen ilmeensä ja rauhallisen tunnelmansa ansiosta. Muun muassa Jotunin (Thunder Lotus Games, 2015) ja Icon (Team Ico, 2001) mieleen tuova seikkailu lämmittää varmasti tyylilajin ystäviä. Tekstein käydyt vähäiset keskustelut ja taistelupainotus kuitenkin jättävät minulle hieman etäisen olon pelin mielenkiintoiselta vaikuttavasta tarinasta. Tämä nyt ei toki pelistä huonoa tee, ja kyllä kokonaisuus on ehdottomasti tutustumisen arvoinen.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Tyylikäs ja omaperäinen grafiikka, miellyttävä tunnelma, mielenkiintoinen tarina
-
Hieman liikaa toimintaan kallellaan, tekstikeskustelut, merkitys jää hieman etäiseksi
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Death's DoorScore

Death's Door

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Näyttävä seikkailu painottaa toimintaan jättäen tarinan taustalle

GR Livessä tänään Death's Door

GR Livessä tänään Death's Door

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

On keskiviikko, ja GR Liven aika. Tänään työn alla on Acid Nerven kehittämä ja Devolver Digitalin julkaisema Death's Door, jossa on todellakin ainesta. Liity mukaan...



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.