Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Twelve Minutes

12 Minutes

Niin vähän aikaa, ja niin paljon vaihtoehtoja.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Ajattele tällainen tilanne mielessäsi: olet juuttunut 12 minuutin mittaiseen aikasilmukkaan, jossa on katseltava oma murha uudelleen ja uudelleen. Ellei sitten onnistu ketjuttamaan valittuja toimintoja niin, että lopulta pääsee irti aikasilmukasta. Tällainen on painajaismaisen 12 Minutesin koukku, ja tämän interaktiivisen trillerin saapumista on odoteltu jo enemmän kuin puoli vuosikymmentä.

12 Minutesin päähenkilö on nimetön, joka on juuri palannut kotiin töistä näennäisesti tavallisen päivän jälkeen. Vaimon kanssa vietetyn romanttisen illan jälkeen kaikki menee pieleen. Poliisiksi esittäytyvä mies tunkeutuu asuntoon, ja asettaa pelaajan käsirautoihin. Sitten tulee syytös, että pelaajan vaimo on tappanut tämän sisään tunkeutujan isän, ja sitten pelaaja kuristetaan hengiltä. Tämä pätkä on elettävä yhä uudelleen, ellei sitten keksi muuttaa omaa toimintaansa, ja päättää aikasilmukkaa.

Itse pelattavuus on klassista osoita ja klikkaa -osastoa, ja pelaajaa rohkaistaan kokeilemaan kaikkea mahdollista. Kaikki toiminta tapahtuu kuvakulmassa suoraan ylhäältä alas, ja valikossa olevia esineitä raahataan klikkauksen jälkeen sille henkilöhahmolle, jonka on määrä esinettä käyttää. Pelaaminen on rajoitettu yhteen huoneeseen, sillä jos sieltä poistuu, aikasilmukka alkaa alusta. On siis aika kokeilla erilaisia esineitä ja erilaisia dialogivaihtoehtoja.

Yritin ensin haastaa tunkeutujan keittiöveitsen kanssa lukuisia kertoja, mutta pieleen meni. Oli siis aika miettiä jotain muuta. Päätin liuottaa kylpyhuoneesta löytyneet pillerit vaimon juomaan, jolloin hän oli tajuton tunkeutujan saapuessa. Tällöin oli mahdollista kuulustella tunkeutujaa itse, sillä yleensä pelaaja kuristetaan hengiltä ilman ihmeempiä viivyttelyjä. Näin pääsee paremmin perille tunkeutujan henkilöllisyydestä ja motiiveista. Pieleen meni nytkin, mutta ainakin seurauksena oli oppinut tärkeitä vihjeitä matkalla kohti maalia. Tällä tavalla 12 Minutes etenee hiljakseen askel kerrallaan, ja aikasilmukka kerrallaan.

Twelve Minutes

Tarinankerronta onnistuu kerta toisensa jälkeen yllättämään ja shokeeraamaan. Juuri kun luulin päässeeni selville mysteeristä, peli teki uuden paljastuksen ja kaikki meni taas uusiksi. Lisäksi pelaaja alkaa tuntea myötätuntoa päähenkilöä kohtaan, sillä hänen saappaissaan taistellaan koko ajan kohti ratkaisua. Pelihahmon tuntemukset heijastavat yleensä hyvin pelaajan itsensäkin tuntemuksia.

Ääninäyttelijäkaartissa ovat Daisy Ridley (vaimo), James McAvoy (pelaaja itse), ja Willem Dafoe (tunkeutuja), ja kaikki tekevät hyvää työtä alusta loppuun. On huomattavaa, miten paljon tunnetiloja pystytään välittämään pelkällä äänellä, sillä henkilöhahmojen kasvoja ja ilmeitä ei näytetä lainkaan. Samalla tämä osoittaa, miten hyvin tarina on kirjoitettu. Kehittyvä juoni pysyttelee kiinnostavana kaiken aikaa, vaikka mukana on ainoastaan kolme henkilöhahmoa.

On silti sanottava, että yritys ja erehdys -tyylin pelaaminen ei sovi kaikille. Toistuvaa dialogia voi nopeuttaa, ja aikaa voi edistää nopeammin seisomalla vaatekomerossa. Siitä huolimatta mukana ovat koko ajan ne samat neljä seinää, ja samanlaiset tapahtumat toistuvat uudelleen ja uudelleen. Pelaajaa ei liiaksi ohjata tiettyyn suuntaan, eikä vinkkejä anneta ongelman ilmentyessä. Ainoa vaihtoehto on istahtaa alas pohtimaan, mitä seuraavaksi ehkä kannattaisi tehdä. Moinen saattaa olla turhauttavaa, sillä ratkaisu ei aina ole mitenkään ilmeinen. Esimerkiksi kellon tuijottaminen ajassa matkaamiseksi ei ollut asia, jota olisi ensimmäiseksi ajatellut.

12 Minutes on tummasävyinen ja tarinavetoinen peli, eikä se muuta haluakaan olla. Juoni tarjoilee käänteitä moneen otteeseen, ja tunnetut näyttelijät todella auttavat tuntemuksien välittämisessä. Minimalistinen tyyli on vaikuttava, ja se rohkaisee kokeilemaan kaikkia mieleen tulevia vaihtoehtoja. Yritys ja erehdys -pelaaminen ei kuitenkaan sovi kaikille, ja jotkut pulmat ovat turhan mystisiä.

Twelve MinutesTwelve Minutes
Twelve Minutes
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Tarina on täynnä käänteitä, ääninäyttely on todellakin mahtavaa, pelattavuus rohkaisee kokeilemaan kaikkea
-
Ajoittain ratkaisut turhan mystisiä, yritys ja erehdys eivät sovi kaikille
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
12 MinutesScore

12 Minutes

ARVIO. Kirjoittaja Onni Ratala

Erinomaisesta ideastaan huolimatta tähtikaartilla höystetty aikatrilleri jää geneeristen hahmojensa vangiksi.



Ladataan seuraavaa sisältöä