Suomi
Gamereactor
arviot
Lost in Random

Lost in Random

Lupaavasti alkava synkkä satu levähtää kohtuulliseksi sillisalaatiksi, joka yrittää turhan paljon sopia kaikille.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Lost in Random alkaa kuin klassikkosatu pahasta hallitsijasta. Tällä kertaa sodan voittanut ilkeä kuningatar jakaa alamaisensa kuuteen yhteiskuntaluokkaan. Samassa kuningatarkunta lohkotaan kuuteen osaan, eikä eri luokilla ole mahdollisuutta olla tekemisissä keskenään. Ykköset ovat pahnan pohjimmaisia. Heidän tulee elää hautaan asti yhteiskunnan roskalavalla romukerääjinä. Ainoa reitti parempaan elämään on ainutkertainen sattuma.

Jokainen 12 vuotta täyttävä lapsi joutuu heittämään kuusisyrjäistä noppaa. Silmäluku päättää, onko lapsen kohtaloa siirtyä yhteiskuntaluokituksessa ylös- tai alaspäin vai pysyä paikoillaan. Kun ykkössiskokset Odd ja Even joutuvat erilleen noppaonnen takia, päättää Even paeta kotoaan isosiskon perään. Matkalle lähtee mukaan maaginen noppa, jollaisia historiankirjoitusten mukaan oli ennen lukuisia, mutta kuningattaren mielestä vain hallitsijalla on oikeus omistaa noppa. Se saa Evenin pohtimaan, mahtaako kuningatar olla niin tasapuolinen onnetar kuin valtakunnassa luullaan.

Tämä on mainos:
Lost in RandomLost in RandomLost in Random

Evenin ja antropomorfisen noppakaverin matka on ensiaskelissaan vangitseva. Alkuasetelma on selkeä, ja ulkoasu tuo mieleen Tim Burtonin elokuvat. Ympäristöt luovat vaikutelman hengittävästä pienoismallista. Kaikki vastaan tuleva näyttää oikeasta vahasta muovatulta, vaikka peliä ei olekaan toteutettu stop motion animaation keinoin. Tunnelmaa vahvistavat melankoliset jousisoitinmusiikit ja tarinan lähtötilanteen synkkyys.

Jo alusta lähtien sivuhahmot paukuttavat asiaa luokkayhteiskunnasta, lapsikuolleisuudesta, pakkotyöstä ja sodasta. Teemojensa puolesta tuntuu, että Evenin tarina on ennen kaikkea aikuisille suunnattu satu. Pelkän aloitusalueen perusteella on helppo taputtaa ja ristiä Lost in Random ainutlaatuiseksi kokemukseksi. Totuus on kuitenkin toinen, ja pelin edetessä vahvasti käynnistynyt kokonaisuus paljastuu yhteensopimattomien sattumien summaksi.

Lost in RandomLost in RandomLost in Random
Tämä on mainos:

Ensimmäisen kerran kulmakarvoja pääsee kohottelemaan, kun aloitusalueen jälkeen esitellään taistelu. Se on yhdistelmä kolmannen persoonan ammuskelua, väistelyä, tuuripohjaista nopanheittoa ja korttipeliä. Taistelut käydään areenamaisesti rajatuilla alueilla, ja jokaisen yhteenoton alussa Evenillä on vain ritsa käytössään. Sillä saa loputtomien ammusten turvin räiskiä vapaasti vihollisia, mutta vahinkoa eivät ritsalaukaukset tee. Niiden ainoa tarkoitus on poksautella vihollisista irti energiakristalleja.

Energiaa keräämällä käteen kertyy hitaasti kortteja. Kun kädessä on vähintään yksi kortti, pelitilanteen voi pysäyttää heittämällä noppaa. Saatu silmäluku muutetaan toimintopisteiksi, joilla pelataan kädessä olevia kortteja. Kun pelaaja tekee vahinkoa mihin tahansa viholliseen, pelitilanne jatkuu ja korttikäsi nollataan. Jos jostakin kortista sai aseeksi esimerkiksi miekan tai jousen, sitä saa pelitilanteen jatkuttua vapaasti käyttää, kunnes aseen kestävyysmittari antaa periksi. Sitten prosessi alkaa taas alusta kristallien keräämisestä.

Lost in RandomLost in RandomLost in RandomLost in Random

Taistelujärjestelmä on varsin erikoinen kokonaisuus, jota toisinaan mutkistetaan ylimääräisellä lautapelisäännöllä. Tällöin taisteluareenalla on mukana Evenistä erillinen pelinappula, joka liikkuu samalla, kun nopanheitosta saa toimintopisteitä. Maaliin päässyt pelinappula tyrehdyttää vihollisten loputtomat lisävoimat. Oli mukana ylimääräinen nappula tai ei, kummastuttava taistelu ei koskaan kasva kiehtovaksi, vaan se ihmetyttää väärällä tavalla. Vihollisten piekseminen on venytetty puuduttavaksi toistoksi, mikä korostuu varsinkin, jos omassa pakassa on asekortteina jousia.

Aluksi vihollista ammutaan ritsalla korttien saamiseksi ja sen jälkeen vielä uudestaan jousella murhatyön edistämiseksi. Lopputuloksena jokainen vihollinen tuntuu tuplasti liian kestävältä, kun varsinaisen terveysmittarin kimppuun pääsee aina vasta ritsalla käydyn esitaistelun jälkeen. Kun tämä yhdistetään vielä siihen, kuinka käteen kertyvät kortit ja niiden käyttöön tarvittavat toimintopisteet määritetään arvalla, löytää itsensä turhan usein toistuvasta esitaistelusta, jossa odotetaan tilanteen tarvitsemia kortteja. Ylimääräisen pelinappulan liikuttamista vaativat yhteenotot taas eivät tunnu mitenkään erilaisilta, koska noppaa täytyy joka tapauksessa heittää korttien pelaamiseksi ja nappula liikkuu automaattisesti siinä samalla.

Pinnan alla erikoinen taistelujärjestelmä on lopulta perinteistä reaaliaikaista mäiskimistä ylimääräisillä välivaiheilla peitettynä. Lopputuloksella on varmastikin tavoiteltu omanlaistaan tyyliä, mutta kokonaisuus ei istu eheästi yhteen. Jokaisessa taistelussa välivaiheet tuntuvat nimenomaan välivaiheilta, jotka hidastavat varsinaiseen asiaan pääsemistä.

Lost in RandomLost in RandomLost in Random

Onneksi taistelua ei ole ennen loppukoitoksia hirveästi, mutta myös tarinalliset ja esteettiset ratkaisut kummastuttavat. Matka siskon pelastamiseen vie jokaisen kuuden yhteiskuntaluokan maiden halki. Vastaantulijoista sitä ei tosin huomaa. Lost in Random kierrättää sivuhahmoissaan samoja susihukan, ylösalaisin käännetyn pään ja torvinaamaisen pikkuotuksen hahmomalleja immersion rikkoutumiseen saakka. Hahmomallien kohtuullinen kierrättäminen on luonnollista, mutta nyt jokaiselta alueelta löytyy useita tismalleen samannäköisiä tehtävänantajia.

Toisto korostuu, koska hahmomallit ovat niin persoonallisia, että ne jäävät mieleen. Hahmojen nimet ja ääninäyttelijät kyllä vaihtelevat, mutta viidettä identtistä susihukkaa on hankala mieltää omaksi hahmokseen, jonka elämästä jaksaisi kiinnostua edes yhden sivutehtävän verran. Vaikka sivutekemisen ohittaisi täysin, on myös pelkkä pääjuoni kiinnostusmittarille kova paikka. Aikuisten synkkänä satuna alkanut tarina kehittyy muotoon, josta on paha sanoa, kuka on sen tarkoitettu kohdeyleisö.

Lost in RandomLost in RandomLost in RandomLost in Random

Tunnin sisällä saatetaan puhua kidutuksesta, lapsimurhaajasta ja katkenneista raajoista samalla, kun käsitellään ystävyyden parantavan voiman ihmeellistä merkitystä. Tämän kaiken taustalla pauhaa hiljentymätön kertojaääni, joka selittää aivan liian intohimoisesti, miksi Even tuntee itsensä surulliseksi eksyttyään. Kerronta yrittää samanaikaisesti puhutella niin aikuisia kuin taaperoita sekä pitää kiinni satukirjamaisesta rakenteesta, jolloin levottomasti poukkoilevasta lopputulemasta on melkoisen vaikea saada otetta.

Hämmennystä lisää, että pelaajalle tungetaan toistuvasti lukuisia dialogivalintoja, mutta ne eivät vaikuta mihinkään. Tietyt keskustelut jopa kiertävät kehää, kunnes pelaaja valitsee "oikein". Kaiken muun sattumanvaraisuuden lisäksi pelikokemusta varjostavat vaihtelevat bugit. Niin viholliset kuin Even jäävät toisinaan jumiin näkymättömiin esteisiin. Välillä taas liikutaan aivan liikaa, kun kesken tehtävän suorittamisen ohikulkeva asukas työntää Evenin pois keskustelusta.

Lost in RandomLost in RandomLost in Random

Keskusteluihin liittyy myös ylimääräistä työtä teettävä bugi. Juttuseuraa voi vaihtaa vasta, kun viimeisin puheenvuoro päättyy, mutta toisinaan peli jää jumiin vanhoihin keskusteluihin. Tällöin maailma muuttuu täysin hiljaiseksi, mutta Even ei voi enää aloittaa uutta keskustelua kenenkään kanssa. Koska tehtävät suoritetaan pääasiassa puhumalla, ainoa ratkaisu on tällöin sulkea peli ongelman nollaamiseksi ja toivoa, että automaattitallennus on ollut aktiivisella tuulella.

Lost in Random on erikoinen kokemus, mutta ei mielikuvitusta kutkuttavalla tavalla. Niin taistelussa kuin tarinassa on liian monia ideoita, jotka eivät istu yhteen. Se, mikä olisi voinut olla burtonmainen satukertomus siskoksista luokkayhteiskunnan kurimuksessa, taantuu yritykseksi miellyttää kaikkia. Juuri ennen lopputekstejä tarina vieläpä putsaa synkimmät sävynsä pois ja kumoaa dramaattisimmat käänteensä, jolloin tulee kyllä ihmeteltyä, miksi koko tarina sitten edes piti kertoa.

HQ
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Vahva aloitus, ulkoasu tuo mieleen Tim Burtonin elokuvat
-
Eriskummallinen taistelujärjestelmä venyttää jokaista mätkintää liikaa, kerronta poukkoilee todella pahasti, sivuhahmoja ei erota toisistaan identtisten hahmomallien takia, kertojaääni ei suostu vaikenemaan, valinnoilla ei merkitystä, bugit
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Lost in RandomScore

Lost in Random

ARVIO. Kirjoittaja Onni Ratala

Lupaavasti alkava synkkä satu levähtää kohtuulliseksi sillisalaatiksi, joka yrittää turhan paljon sopia kaikille.

0
Gamereactorin videoarviossa Lost in Random

Gamereactorin videoarviossa Lost in Random

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tänään perjantaina 10. syyskuuta julkaistaan erilainen satunnaisuuteen luottava indiepeli Lost in Random, jonka Gamereactorin arvion voi lukea täältä. Aina ei kuitenkaan...



Ladataan seuraavaa sisältöä