Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
The Eternal Cylinder

The Eternal Cylinder

Lajien syntyä maailmanlopun prässäämössä

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ
The Eternal CylinderThe Eternal Cylinder

The Eternal Cylinderissä valtava metallinen lieriö jyrää nimettömän planeetan pinnalla kaiken elävän alleen. Koko horisontin täyttävä murskain on kuitenkin, jos ei kokonaan tuhottavissa niin ainakin pysäytettävissä valtavien taikatornien kohdalle. Kyseisten rakennelmien aktivoiminen jää kärsäkkään trebhum-nimisen olennon ja tämän kavereiden harteille, joilla on onneksi puolellaan universumin mahtavin voima eli evoluutio. Kirjaimellisen kasvukertomuksen edetessä lieriöliiskaukselta pakeneminen sujuu entistä paremmin uusilla taidoilla ja ominaisuuksilla varustettuna.

Kun lieriö on pysähtynyt tornien kohdalle, pelaajalla on aikaa ohjata trebhuminsa uusiin seikkailuihin - tarinaa mutisevan kertojanäänen lisäksi juonen kannalta oleelliset kohdat osoitetaan torneista lähtevinä sinisinä kaarina, joiden päässä häämöttää tarinan kannalta tärkeä kohde. Päämäärään pääseminen edellyttää jäsenmäärältään tietynkokoiseksi laajennettua trebhum-tiimiä, joten kavereiden kerääminen on taitojen hamstraamisen ohella aivan yhtä tärkeä osa-alue tässä seikkailussa. The Eternal Cylinderin tarina, jota vaisu kertojanääni sepittää, meinaa vajota jatkuvasti meiningin taustalle, vaikka lieriöön liittyvät salaisuudet kyllä kiinnostavatkin.

The Eternal CylinderThe Eternal Cylinder

Maksimissaan kuudesta trebhumista koostuvan joukkueen jäsenet ovat suhteellisen samanlaisia kärsäkkäitä kavereita, mutta The Eternal Cylinderissä hahmojen kehittäminen on oleellinen osa kokonaisuutta. Hahmot voivat kärsillään imaista sisälleen supervoimia ja mutaatioita tarjoavia marjoja, joiden myötä takajalat vahvistuvat terhakampaa loikintaa varten, trebhumin sivuprofiili muuttuu kantikkaammaksi neliönmuotoisiin aukkoihin sujahtamista silmällä pitäen tai sitten äänentoistoon viritellyllä kärsällä voi veden roiskuttamisen lisäksi töräyttää säikyimmät viholliset karkuun.

Kärsällä tapahtuvat imaisut ja veden purskuttamiset lähtevät Dualshockin olkapainikkeista, ja neliönapista trebhum voi pyöriä eteenpäin Metroidin Samus Aranin kaltaisena pallona. Pallomaisena sankarina eteenpäin vyöryminen omalaatuisissa scifimaisemissa tuokin mieleen hauskasti Metroid Prime -trilogian kummalliset seikkailut persoonallisissa pelimiljöissä, ja sarjakuvamaisen pyöreät ja värikkäät eliöt trebhumeista alkaen vievät ajatukset Will Wrightin kunnianhimoiseen ja niin ikään sarjakuvamaiseen menoon nojanneeseen Spore-evoluutiopeliin. Hahmomallit eivät ole erityisen monimutkaisia ja maisemat ovat karun yksinkertaisen näköisiä, mutta muuten The Eternal Cylinder pyörii nimilieriönsä mukaisesti sulavasti ja vauhdikkaasti. Latausajat ovat kyllä varsin pitkät ainakin PS4-masiinalla pelattaessa varsin pienimuotoisiin pelialueisiin nähden. En kokenut kunkin alueen hahmottamiseksi tarvitsevani karttaa, vaan edellä mainitut siniset kaaret kyllä opastivat eteenpäin vailla turhia krumeluureja. The Eternal Cylinderin maastosta pistää silmään turhankin paljastavannäköisesti tyhjiä kohtia, vaikka kenttä- ja kuvasuunnittelu ovat muuten niin omalaatuisen outoa seurattavaa.

The Eternal CylinderThe Eternal Cylinder

Vähän kulmikkaasti pelittävä ohjattavuus tekee ennen kaikkea hypyistä turhauttavan monta yritystä vaativia surmanloikkia, mutta toisaalta taas lyhytjalkaiset trebhumit eivät ole muutenkaan suuren seikkailijan näköisiä tai oloisia elämänmuotoja. Vaatimattomimmillaan kiikkerä liikkuminen korostaa mukavan hienovaraisesti sitä, että epätodennäköiset sankarit ovat väliaikaisesti pysähtyneen lieriön varjossa seikkaillessaan todellisia altavastaajia jokaisella osa-alueella. Kevyet survivalismin puolelle vievät osa-alueet eivät varsinaisesti syvene missään vaiheessa mutta eivät toisaalta haittaa tai ohjaa seikkailua liikaa, vaan meininki on Beat of the Wildin kevyen selviytymisseikkailun tasolla. Tärkeimpänä survivalismiseikkana nostaisin esille trebhum-sakin yhteisen vesikuntomittarin, jonka sininen grafiikka lähtee supistumaan liikunnan myötä. Tällöin pelaajan on liiskattava vesikärpäsiä lisäkosteutuksen saamiseksi, ja edellä mainittu veden roiskiminen laskee luonnollisesti trebhum-tiimin kokonaiskosteusprosenttia.

The Eternal Cylinder jyrää tiensä armotta tämän vuoden omituisimpien indie-seikkailuiden joukkoon suoraan Anodyne 2: Return to Dustin ja Sludge Lifen rinnalle. Pelin mielikuvituksekas meininki ei pyytele keneltäkään anteeksi, ja astetta erikoisempia seikkailupelejä suosivien kannattaakin suoda The Eternal Cylinderille tilaisuus.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Persoonallinen hahmo- ja kenttäsuunnittelu, innostavat ja yllättävät hahmonkehitysmahdollisuudet, pelaamisen ja tekemisen määrä, omituinen ja koukuttava tarina
-
Kiikkerähkö ohjattavuus, tarinankertojan vaisu ääninäyttelysuoritus, ajoittaiset tekniset ongelmat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä