Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Destiny 2: The Witch Queen

Destiny 2: The Witch Queen

Bungie on toivottanut kauan vihjaillun pahiksen mukaan peliin uudessa laajennuksessa, joka tekee monia asioita oikein.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kun Destiny 2 silloin joskus julkaistiin, oli parantamisen varaa runsaasti. Peli tuntui tyhjältä, itseään toistavalta eikä mukana ollut niitä viimeaikaisia uudistuksia, joilla teos on muuttunut virkistäväksi ja kekseliääksi. Tällä tylsällä linjalla jatkettiin koko ensimmäinen vuosi, jonka aikana saatiin tylsät laajennukset Curse of Osiris ja Warmind. Onneksi Bungie ymmärsi yskän ja korjasi lukuisia puutteita Forsaken-laajennuksessa. Sen jälkeen maailmalle on saatu Shadowkeep ja Beyond Light, jotka molemmat lisäsivät mukaan paljon uusia ominaisuuksia. Kaikkia ei kuitenkaan otettu vastaan yhtä positiivisesti (kuten Champions). Molemmista laajennuksista puuttui se tarinaan panostaminen, joka on kasvavassa määrin tarpeellinen. Nyt on aika uusimmalle laajennukselle Destiny 2: The Witch Queen, joka onneksi on laadukas.

HQ

Nimenkin perusteella on pääteltävissä, että tarina keskittyy Hive-ryhmittymän Witch Queeniin Savathûniin. Pitkään Destinya pelanneet muistavat henkilöhahmon hyvin, sillä nimi on tullut esille vuosien varrella useaan otteeseen. Nyt on siis vihdoinkin aika ihan tavata. Savathûn on brutaali ja ovela kaaoksen mestari, ja toki hyvin voimakas ja melkein kuolematon. Hän on nyt manipuloinut Traveler's Lightin omaan käyttöönsä. Tämän ympärille tarina kietoutuu. Vastaavaa ei ole aiemmin Destinyssa nähty, sillä mukana on paljon harmaan sävyjä.

Champions-tyypin pahiksilla Destiny 2:n vaikeustasoa on kohotettu useita vuosia. Niiden kohtaaminen on turhauttavaa, sillä ne pakottavat käyttämään juuri tiettyjä keinoja ja erityisiä aseita. Lightbearing-pahikset ovat eri asia, sillä ne ovat virkistäviä ja samalla suuritöisiä. Guardianien omat superhyökkäykset ovat heillä omia versioitaan, joiden kanssa saakin olla tarkkana. Acolytet loitsivat Solar-tikareita samalla tavalla kuin Hunterin Gunslinger-alaluokka. Knightit käyttävät Void-kilpiä kuin Sentinel Titan ikään. Wizardit koettavat käristää pelaajan salamilla kuin Stormcaller Warlock. Samankaltaisuuksia on enemmänkin, sillä jokaisella pahiksella on käytössä guardianien tyyliin ne omat hahmoluokkaiset kykynsä.

Tämä on mainos:

Lightbearing Hive voi herättää kuolleet, ja ainoa tapa estää moinen on tuhota Ghostit. Näin tekeminen on tyydyttävää, ja animaation katseleminen suorastaan terapeuttista. On silti hieman erikoista joutua tekemisiin vihollisten kanssa, jotka ovat niin samanlaisia kuin pelaaja itse.

Destiny 2: The Witch QueenDestiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch QueenDestiny 2: The Witch Queen

Tällä kertaa kampanja on enemmänkin oma itsenäinen tarinansa, mitä ei ole ennen Destiny 2:ssa nähty. Pelaaminen alusta loppuun onnistuu mukavasti ilman tarvetta katsoa omaa Light-tasoaan. Tämä johtuu siitä, että tehtävät ovat pidempiä, laajempia ja syvällisempiä. Jokaisessa tehtävässä jaetaan palkintoja moneen eri otteeseen samoin kuin raid-tehtävissä on ollut tapana. Bungie on niin ikään lisännyt mukaan peräti kaksi erillistä vaikeustasoa. Vähemmän taitoihinsa luottavat valinnevat Be Braven, kun taas veteraaneille se Become Legend lienee oikea valinta. Toki kovemmalla vaikeustasolla pelaamisesta saa parempia palkintoja. Noin muuten pelaaminen taas siihen uusimpaan Light-maksimiin on melko tylsää.

Tämä on mainos:

Uusi alue Throne World on omalla tavallaan kaunis paikka. Paha ja anteeksiantamaton ulkonäkö Hiven arkkitehtuurilla on toisaalta puhdas, ja toisaalta taas mätä ja soinen. Kuten odottaa sopii, mukana on runsaasti erilaisia salaisuuksia ja pulmia ratkottavaksi, on sitten kyseessä Lost Sector, Public Event, ajoittaisia pomovastuksia ja niin edelleen. Destinyn veteraaneille se siis tarjoaa tekemistä pitkäksi aikaa.

Varusteiden tuunailusta kiinnostuneille tarjolla on uusi aseiden nikkaroimismahdollisuus, joka lisää mukaan joukon uusia materiaaleja ja resursseja suoritettavien haasteiden lisäksi. Näin mukana on aiempaa enemmän vapautta sen oman aseen valinnassa. Huonona puolena on, että niiden parhaiden aseiden eteen saa nähdä huimasti vaivaa. Palkintona on kuitenkin täydellisesti suunniteltuja aseita. Yksi tällainen ovat uudet Glaive-aseet, joiden jälkeen miekat tuntuvat antiikkisilta.

Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch QueenDestiny 2: The Witch Queen

Bungie on hionut Destiny 2 -peliä jo vuosia, mutta silti jotkin osa-alueet tuntuvat aikansa eläneiltä, ja ne kaikki liittyvät loputtomaan "grindaukseen". Työtä kuitenkin tehdään. Void 3.0 muuttaa Light-luokan heijastukseksi siitä, miten massiivisen muokattavasti Stasis toimiikaan. Lisäksi se saa pelaajan katsomaan Solaria ja Arcia, vaikka ne ovatkin Fallen Dregejä Kellin vieressä. Parannus on todellakin niin suuri.

Destiny 2: The Witch Queen on siis se paras versio Destiny 2:sta tähän asti. Tarina on kiinnostava ja uraauurtava. Uudet pahikset ovat haastavia ja niitä vastaan taisteleminen on tyydyttävää. Lisäksi maailma on täynnä kaikenlaista löydettävää. Vaikuttaa siltä, että tarina on lopultakin matkalla mahtavaa päätöstä kohti. The Witch Queen on Bungieta parhaimmillaan.

HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Tarina toimii, uudet pahikset ovat haastavia ja nautittavia kohdattavia, Throne Worldia tutkii mielellään, aseiden nikkarointi on ihan uutta, Glaive-aseet ovat mahtavia
-
Aikansa eläneitä osatekijöitä edelleen mukaan, laajennuksesta ilon irti saaminen edellyttää aiempaa kokemusta pelistä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä