Suomi

Ladattavien lisäosien dilemma

Tässä konsoligeneraatiossa olemme päässeet viimeinkin ladattavan lisäsisällön makuun. Nämä DLC-paketit tuovat joskus lisävarusteita, joskus uusia karttoja tai kokonaisia seikkailuja. Mutta etenkin juonivetoisissa peleissä niiden sijoittelu tuottaa ongelman, jota ei ihan tuosta vaan ratkaista.

Pahimpana tämä on näkynyt esimerkiksi Mass Effectin ja Dragon Agen lisäosissa. Kun DLC ilmestyy väkisin ainakin pari kuukautta itse emäpelin jälkeen, innokkaimpien pelureiden kohdalla pelistudiolle tulee eteen ongelma.

Tarinankerronnan kannalta luontevinta olisi sijoittaa uusi seikkailu keskelle pääpeli. Tällöin ongelmaksi nousee se, että pelin jo läpi pelanneet joutuvat joko aloittamaan pelin vanhasta tallenteesta tai kokonaan alusta, mikä vähentää varmasti ostajien innokkuutta. Jos sisällön taas tuuppaa pelin loppuun, sen tuntuu irralliselta, eikä pääpeliä voi lopettaa dramaattisiin mullistuksiin (tai pelihahmon kuolemaan) ilman aasinsiltoja.

Vapaamuotoiseen haahuiluun ja rellestykseen tähtäävät pelit ovat tässä hieman paremmassa tilanteessa. Esimerkiksi Fallout 3:, New Vegasin tai Borderlandsin lisäosat pulttautuvat sujuvasti osaksi pääpeliä. Sisältö skaalautuu sitten mahdollisimman hyvin pelaajan tasoa vastaavaksi. Näin narratiivi säilyy, ja ostettuun lisäsisältöön pääsee käsiksi milloin vain.

Oletko itse törmännyt samanlaisiin ongelmiin? Ärsyttääkö pelin aloittaminen alusta DLC:n käsiksi päästäksesi? Tuntuvatko lisärit irrallisilta ja yhdentekeviltä? Hintapolitiikkaa en tässä käsitellyt, mutta onko hinta/laatusuhde mielestäsi tällä hetkellä kohdillaan?

HQ