Suomi
Gamereactor
ennakot
Assassin's Creed III

Assassin's Creed III

Kolme tuntia hujahtaa kuin siivillä, kun sukkuloimme yhdestä vaihtoehtoisesta tehtävästä toiseen, uusien kokemuksien riemun kasvaessa hetki hetkeltä. Ennakkomaistiaisen jälkeen kuukauden odotus tuntuu piinalta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Lontoo, 10. syyskuuta. Ubisoftin edustajat tiputtivat minut Assassin's Creed III:n kuudenteen lukuun, jossa Connorin liike- ja asevalikoima on jo ehtinyt laajenemaan. Testisessiota edeltänyt esittely keskittyi taustoituksen sijasta käytännön neuvoihin, koska kehittäjät eivät uskoneet - hyvästä syystä - paikalle kerääntyneiden toimittajien etenevän kovinkaan pitkälle päätehtävässä.

Ezion kartanoa vastaava koti jää nopeasti taakse ja maaseutu aukeaa Connorin eteen. Metsässä oksien lomassa juokseminen ja loikkiminen tuo pakostakin hymyn huulille, ja puiden seassa navigointi on yllättävän helppoa jopa ilman tutkan ohjausta. Olkanapeilla metsä-parkourista saa halutessaan turvallista, koska nämä karsivat vahinkoloikat matkalta. Tämäkin on silti valintakysymys.

Assassin's Creed III

Pelimaailman simuloitu ekosysteemi paljastaa pian hampaansa nälkäisen susilauman hyökätessä sankarin kimppuun. Pikainen quick time event sallii nelijalkaisen uhan taltuttamisen sulavammin kuin perinteinen taistelujärjestelmä, ainakin kunhan siihen tottuu. Connorin asumusta ympäröivä rajaseutu on täynnä elämää, mutta vasta pidemmissä pelisessioissa nähdään, ovatko tällaiset kohtaamiset jännittävän dynaamisia vai pelkästään ärsyttäviä keskeytyksiä tehtäviin. Tällä hetkellä ne vertautuvat kuitenkin mainiosti Red Dead Redemptionin metsästyssivutehtäviin.

Tämä on mainos:

Testisessio tarjosi kahdenlaisia taistelukokemuksia: ensin metsässä hiippailun ja sitten Bostonissa reilun mättämisen muodossa. Väijyminen ja köysitikan hyödyntäminen tuntuvat sangen mainioilta. Köysitikan avulla voi vetää kohteen jaloiltaan tai käyttää tätä vastapainona äänettömään laskeutumiseen. Pikavalikko tarjoaa lisäksi pistoolin, jousen, myrkkytikat, miinat, ansalangat, syötit, taskurahan ja hevospillin. Tätä laajaa valikoimaa tukevat paljaat nyrkit, piiloterät sekä uusi tomahawk.

Sessio päätettiin Bostonin kaduilla lukuisia vihollisia vastaan taistellen. Sotilaita tulee joka nurkan takaa, ja huomaamattomat tapot ovat todella haastavia. Sama pätee myös muihin laittomuuksiin, ja huolimattomuus tuplaa vihollisten määrän nopeasti. Taistelujärjestelmässä on alkuunsa totuttelemista, mutta siinä on paljon lupausta. Ensimmäisen pelin sapelinkalistelusta on tultu pitkälle.

Assassin's Creed III

Jokaisella aseella on omat hyökkäyksensä sekä vasta- ja tappoiskunsa, mikä monipuolistaa systeemiä entisestäänkin. Vastaiskut yhdistyvät pieneen hidastukseen, jonka aikana voi päättää seuraavan siirtonsa, ja tappoiskulla voi kaataa useammankin vihollisen yhtä aikaa - joissakin tapauksissa näiden omilla aseillaan. Tällainen tuo uutta makua peliin ja lisää siihen myös uutta vaaran tuntua. Kun joukko sotilaita asettuu riviin kiväärit koholla, on Connorin kombotettava jostain nopeasti ihmiskilpi. Bostonin kaduilla tällaisia teloituskomppanioita löytyy melkein joka kadun päästä, ja köysitikalla kikkailu palkitaan usein keskityksellä naamaan ja entistäkin innokkaammalla etsintäpartiolla.

Tämä on mainos:

Kansalaisten väistely ja kattotiilillä kopistelu on metsikössä seikkailun jälkeen kuin paluu tuttuun ja turvalliseen maailmaan, jonka säännöt ovat sarjan pelaajille tuttuja. Uusi historiallinen ympäristö sekoittaa kuitenkin pakkaa riittävästi herättääkseen uteliaisuutta. Pienemmät kaupungit harjakattoineen korvaavat vanhat metropolit pakottaen pelaajan entistä useammin takakujille ja hiipimään puutarhojen halki. Avoimista ikkunoista loikkiminen johtaa lyhyeen välianimaatioon, jossa Connor kirmaa yllättyneen asukkaan kodin lävitse, ja nämä pätkät istuvat sangen luonnolliseksi osaksi peliä.

Boston tuntuu rikkaalta kaupungilta kaikesta kaduilla olevasta sonnasta huolimatta. Ruuhkaiset kadut antavat tietä köyhien slummeille, jotka puolestaan muuttuvat satama-alueiksi, joita linnakkeen muurit vartioivat. Veronkerääjät kiusaavat kauppiaita, moninaiset korostukset sekoittuvat keskenään ja köyhät istuvat hiljaa rikkaiden varjossa. Kaduille jalkautunut salamurhaaja pääsee näkemään kasvukivuista kärsivän asuinkeskuksen kaikessa monipuolisuudessaan. Tämä heijastuu myös Animuksen tietokantaan, jonka merkintöjen asenne on muuttunut aiempaa rennommaksi ja todellisemmaksi.

Assassin's Creed III

Connor voi verottaa veronkerääjiä, heittäytyä itse kuriiriksi tai etsiä keräiltäviä bonuksia. Parhainta pelissä ovat kuitenkin täysin uudet osuudet, kuten merisodankäynti. Avomerellä seilaaminen on mahtavaa, joskin kokemuksenpuute puree nilkkaan myös tässä. Seilaamisessa on tiettyä arcade-fiilistä, mutta mukana on riittävästi muuttujia syventämässä kokemusta. Paattia ohjaavat niin tuuli, aallot kuin analogitatin heiluttelukin, ja pelaaja saa opetella, kuinka nämä kaikki toimivat yhdessä.

Merellä minua odotti moniosainen haaste: fregattien suojeleminen rosvoilta, rantakivikon vältteleminen, toisten alusten tykittäminen ja lopuksi rannalla seisovan linnoituksen romuttaminen. Viimeinen osoittautui vaativaksi kokemukseksi, koska linnakkeen tykit takovat koko ajan merta sieltä, minne viholliset olettavat laivan seilaavan. Kippari pakotetaan jatkuvaan purjeiden säätämiseen samalla, kun kanuunoja pitäisi mallata kohti maalia. Myös käskyjä seuraava viive täytyy pitää mielessä. Ei siis ihme, että kädet alkavat hiota.

Tarkistaessani tehtävätaulukkoa esillä oli peräti 18 eri sivupolkua, joita olisin voinut seurata kolmen pelituntini aikana. Maistiainen oli selvästikin vain raapaisu pelin pinnasta. Tällä hetkellä kaikki uusi ja ennen kokematon vaikuttaa innostavalta, mutta nähtäväksi jää vielä se, onko Ubisoft saanut pääjuoneen samanlaista monipuolisuutta. Toivottavasti, sillä jos tämä puoli pelistä on yhtä hyvä kuin juuri kokemani, on edessä vallan hemmetinmoinen vallankumous.

Assassin's Creed III:n mainosvideo

HQ
Assassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed IIIAssassin's Creed III

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Assassin's Creed IIIScore

Assassin's Creed III

ARVIO. Kirjoittaja Mika Sorvari

Mitä pidemmäksi jokin sarja käy, sitä vaikeampaa sen on vastata yleisönsä vaatimuksiin.



Ladataan seuraavaa sisältöä