Suomi
Gamereactor
ennakot
Thief

Thief

Gillen sukelsi Thiefin maailmaan ja vapautui ennakkoluuloistaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

En ole koskaan perustanut ensimmäisen persoonan hiippailupeleistä. Paikantaju hämärtyy, eikä peleissä voi vapaasti pyöritellä kameraa vihollisten löytämiseksi, mikä tekee minusta kömpelön ja epävarman. En siis välttämättä ollut paras henkilö tutustumaan Eidoksen uudelleentulkintaan Thiefistä, mutta se onnistui yllättämään minut täysin. Pääosassa oleva varas Garrett on jatkuvasti kosketuksessa ympäristöönsä, oli se sitten tarttuakseen kulmaukseen tai räystääseen, ja tämä pieni kikka luo vankan illuusion siitä, että nyt ollaan pelin sisällä.

Garrettin varmaotteisuus välittyy pelaajaan liikuttaessa synkeän viktoriaanisen kaupungin lävitse. Erillistä hyppynappia ei ole, mutta kun vasenta liipaisinta pitää pohjassa, Garrett loikkaa automaattisesti edessä olevalle korokkeelle tai kiipeää seinää pitkin. Varas ei ole kuitenkaan maratonmies, ja juoksunpyrähdyksistä täytyy toipua hetki. Loikat ovat myös sitämyöten lyhyitä, ettei kaupungin kattojen yli liidetä Assassin's Creedin tapaan.

Pääsin itse temmeltämään Stone Marketin alueella. Se on vain siivu yhdestä suuremmasta kaupunginosasta, jotka muodostavat puolestaan pelin Kaupungin. Stone Market on keskusalue, täynnä varjoisia kujia sekä kattoreittejä. Sen katuja partioivat sekä kerjäläiset että vartiomiehet, ja se tarjoaa sivupolkuja varsinaisten tehtävien ulkopuolelle. Vaikka Garrettin kotina toimiva kellotorni oli jatkuvasti läsnä kattojen yllä, meni minulla suurin osa testiajasta vain alueen kartan hahmottamiseen.

Thief
Tämä on mainos:

Kaduilta pääsee katoille kolmitasoisia polkuja pitkin, useat ovet tarjoavat reittejä toisille alueille ja siellä täällä on avattavia ikkunoita. Katoille ei mennä mistä vain, ja jotkut reiteistä vaativat lukkojen rikkomista tai köysien katkomista. Kapeat kadut henkivät tahallista klaustrofobiaa, mutta ne ovat silti monipuolinen sekoitus hyvin valaistuja pääkatuja sekä pimeämpiä nurkkia.

Pääsin juttelemaan Bosson kanssa, joka on yksi Garrettin harvoista liittolaisista sekä tällä kertaa myös tämän tehtävänantaja. Hyväksyin kaikki neljä keikkaa, ja kävin sitten jututtamassa kauppamiestä, joka vaihtaa automaattisesti kaikki källityt esineet rahaksi.

Alue pursui kultasälää demoa varten. Normaalisti rahansa joutuu käyttämään harkiten ja jokainen ammuttu nuoli on sijoitus. Nyt oli kuitenkin joulu, ja pääsin täyttämään nuoliviinini sekä normaaleilla että erikoisnuolilla. Mukaan lähtivät myös sivuleikkurit ja jakoavain, joita ei tavallisesti saisi yhtä aikaa mukaan näin helpolla.

Kohteita voi jäljittää alavalikon kautta, mutta koska keskusalue on niin tiivis, niihin törmää melkein vahingossakin. Tein itse juuri näin vääntäessäni auki ikkunan ja livahtaessani jonkun makkariin. Naapurihuoneessa käppäili joku edestakaisin, mikä antoi tilaisuuden Fokuksen kokeiluun.

Tämä on mainos:

Fokusta täytyy ladata kestopisteiden tapaan ostettavilla lisillä, koska Thief ei harrasta itsestään täyttyviä mittareita. Tämä kyky korostaa näkymästä tärkeitä ja arvokkaita esineitä, ja se myös esittää läheiset askeleet laajenevina renkaina, jotta niitä voi seurata suojasta. Fokuksen voi kuitenkin jättää huomiotta Hitman: Absolutionin Instinctin tapaan. Useimmissa demon huoneista se oli joka tapauksessa turha, koska pöllittävistä esineistä huomautetaan ruudulla muutenkin, jos ne sattuvat kohdalle.

Hyvät kuulokkeet päässä Fokusta ei tule juurikaan käytettyä. Peruskäyttis tarjoaa jo valo/varjo-mittarin, ja pienet äänivihjeet kertovat milloin astun näkösälle. Eidos Montreal on ollut antelias siinä kuinka keveät varjot riittävät piilottamaan voron, ja joidenkin mielestä nämä ovat varmasti olleet liiankin avokätisiä. Täytyy silti sanoa, että on aika ässää ryömiä pöytää ympäri ja varastaa kaikki sen pinnalta, samalla kun vartija kiertää tätä samaista pöytää. Tämä on varmaankin se sekoitus jännitystä ja helppoa itseluottamusta, jota muut pelaajat saavat normaalisti irti näistä peleistä.

ThiefThief

Hahmot voi kolkata, jos näiden taakse onnistuu hiippailemaan. Pienellä lataamisella sama liike voi olla tappava. Tehtävien aikana voi myös löytää ylimääräistä kivaa. Itse piilouduin yhdellä keikalla kaappiin vain huomatakseni joukon numeroita, joihin eräässä päiväkirjassa viitattiinkin, ja jotka sopivat nätisti läheiseen kassakaappiin.

Papereiden läpikäyminen voi paljastaa vihjeitä sekä potentiaalisia sivutehtäviä, jotka sitten merkitään kartalle. Lisäsin omaan neljän sarjaani kaksi lisätehtävää, joista ensimmäisessä vietiin tavaraa vartion varastoista ja toisessa varastettiin mekaaninen käsi räätälin kaupasta. Vartion rojujen korjaaminen talteen oli helppo keikka. Lukittuun oveen meni kaapeli, joka puolestaan johti läheisessä alkovissa olevaan laatikkoon. Se oli täynnä hammasrattaita ja vaijereita. Sivuleikkurit ratkaisivat "visaisen" pulman.

Räätälin kaksikerroksinen talo aiheutti enemmän pohdintaa. Yhdistetty koti ja työpaikka oli jo saanut vieraita kovistelijoiden muodossa. Minä puolestaan sain lisätavoitteen selvitä tehtävästä kenenkään huomaamatta ja ilman tappoja. Mämmäsin kiireissäni molemmat, koska peliaika alkoi olla lopussa. Jännää kyllä, pääsin seuraamaan verhojen takaa kohtausta, jossa kovistelija pahoinpitelee ja sitten tappaa räätälin. Jäi vielä arvoitukseksi, olisinko voinut vaikuttaa tapahtumiin, koska en ehtinyt kokeilla tilannetta uudestaan.

Siviileistä voi ottaa halutessaan ilmat pihalle, ja päätin testipelini murhaamalla tieni keskustan läpi, kunnes vartio lopetti älyvapaan amok-juoksuni. Garrettin omalaatuinen moraalikäsitys oli kuitenkin jo päässyt ihon alle, enkä nauttinut murharetkestäni millään tapaa.

PC-versio pelistä näytti mahtavalta, ja sen tunnelmallinen musaraita veti mukaan Thiefin synkeään maailmaan. Ennakkoluuloistani huolimatta peli paljastui kiinnostuksen arvoiseksi ja onnistui myymään minulle ensimmäisen persoonan mekaniikkansa.

ThiefThiefThief
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

ThiefScore

Thief

ARVIO. Kirjoittaja Jori Virtanen

Eidos Montreal käynnistää mestarivaras Garretin seikkailut alusta ja päästää pihistelijän rötöstelemään synkkääkin synkemmässä steampunk-kaupungissa.

3
Uusi Thief puoleen hintaan Steamistä

Uusi Thief puoleen hintaan Steamistä

UUTINEN. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Klassikkohiippailu Thiefin paluu ei onnistunut helmikuussa niin juhlallisesti kuin odotettiin, mutta jos osto on yhä mielessä, nyt siihen on hyvä tilaisuus.



Ladataan seuraavaa sisältöä