Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
ennakot
FIFA 15

FIFA 15

EA:n jalkapallopelit jatkuvat tänäkin vuonna. Otimme ensituntumaa FIFA 15:een.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ

FIFA 14:n päähuomio ei ollut pelattavuuden uudistamisessa. Pelaajana huomasin vain muutamia pieniä parannuksia. Toisaalta en käy kiistämään sitä, etteikö hyppäys uuden sukupolven puitteisiin olisi tuonut mukanaan huomattavaa muutosta pelikokemukseen, tulihan tutusta pelistä samalla sujuvampi ja animaatioiltaan elävämpi. Ensinäkemältä tämän vuoden painos näyttäisi jatkavan samalla linjalla.

Tämän vuoden iskulause on Feel the Game. Tekijät keskittyvät "tunteeseen ja intensiteettiin", mikä on hienompi tapa sanoa, että katsojat reagoivat ottelutapahtumiin eri tavalla riippuen siitä, miten tärkeä peli on kyseessä. Kauden finaalissa on siis eri tavalla tunnelatausta kuin alkukarsinnoissa.

FIFA 15
FIFA 15 on tällä hetkellä 50-60-prosenttisesti valmis. EA ei vielä voinut sanoa mitään Ultimate Teamistä tai muista pelimuodoista. Tulevatko turnaukset takaisin? Ei vastausta.

Tunnelataus heijastuu myös pelaajien otteisiin kentällä. Futaajat käyvät kovemmilla kierroksilla ja tekevät kovemmin töitä tärkeissä peleissä, kun taas muissa otteluissa otteet ovat rennompia. Minusta joka matsi on tärkeä, mutta ymmärrän pointin. Ja onhan kyseessä kiva ominaisuus. Nyt kaikilla pelaajilla on jokin asenne toisiin pelaajiin (riippumatta paidan väristä), ja asenteet elävät pelin aikana. Tiimikaverit eivät välitä, kun Bale hutkaisee pallon ensimmäisen kerran katsomoon, mutta käyvät turhautuneemmiksi, jos mies hukkaa paikkoja toistuvasti eikä tarjoile palloa vapaana odottavalle Benzemalle. Mutristelua ja huutoa voi myös syntyä, jos Alonso ja Koke ottavat useasti yhteen.

"Kaikki on tekoälyn simuloimaa, emmekä pystyisi siihen ilman uusien konsoleiden tehoja", tuottaja Nick Channon selitti. Minusta Feel the Game ei kuitenkaan sinänsä ole iso hyppäys sarjassa. Se peilautuu lähinnä kuvallisen informaation, ei pelimekaniikkaan. Mutta toki realistinen grafiikka parantaa katselukokemusta.

Valikot ovat tutunnäköiset. Muutamia uusia skill gameja on lisätty latausruutuihin. Matsin alkaessa stadikan halki kulkeva kamera esittelee kuitenkin selvästi aiempaa elävämpää elämää, joka näyttää hyvältä. Hahmomalleja on myös päivitetty. Pelaajat näyttävät aiempaa sporttisemmilta ja varusteet sopivat paremmin päälle. "Kenttä osoittaa kulumisen merkkejä, ja lisäksi varusteet likaantuvat liukutaklauksista", Channon jatkoi.

FIFA 15
Toisin kuin viime vuonna, peli nojaa PC:llä samaan teknologiaan kuin Playstation 4:llä ja Xbox Onella. EA:n mukaan tämä on ollut heille tärkeä muutos.

Pelimekaniikassa ei ole valtavia muutoksia, mutta EA on ehdottomasti tehnyt positiivisia päivityksiä. Kosketus palloon tuntuu realistisemmalta. Pallolla on enemmän massaa, ja ohjaamani pelaaja liikkui lyhyemmin askelin vaihtaakseen suuntaa ketterämmin. Syötöt lähtevät nopeammin kuin FIFA 14:ssä. Laitapakin harhauttaminen, kulmalipulle spurttaaminen ja viime hetkellä keskittäminen on nyt tyydyttävää, koska ohjaustuntuma on tiukempi. Maalin edestä Zlatan tykitti suoraan poikkipuuhun, joka jäi väpättämään. Pique nappasi pallon riparitilanteesta ja ujutti nahkakuulan maalivahdin ohi verkon perukoille. Kuten poikkipuulla, myös maaliverkolla on uudet fysiikat. Samoin kulmalipuilla.

Johtoasemassa pääsin kokeilemaan puolustuspelaamista. Yksi tähän liittyvistä uudistuksista on se, että ristiohjaimen tutut taktiikkavaihtoehdot ovat saaneet ylimääräisen palkin kumpaankin suuntaan. Toisessa ääripäässä on Full Out Attacking, mutta tähän tilanteeseen sopi paremmin Park the Bus, joka pitää kymmenen miestä pallon alla jatkuvasti (mieti Chelseaa Mestareiden liigassa). Se on todella puolustava taktiikka, vaikkei estäkään pomminvarmasti maaleja. Vastustajani OXM-lehdestä kiskaisi pelin tasan.

Lisää pieniä parannuksia ilmeni erikoistilanteista, kuten kulmapotkuista ja sivurajaheitoista. Sen sijaan, että vapaan paikan hakeminen jäisi tekoälyn harteille, pelaaja voi itse vaihtaa kentälle ja pyytää syöttöä. Tämä avaa erikoistilanteisiin mukavasti uusia mahdollisuuksia etenkin yksin pelaaville.

Harmillisesti mukana on edelleen myös paljon sellaista, johon itse kaipaisin muutosta. Pelitasapaino on yksi näistä osa-alueista. Johtavan joukkueen pelaajat alkavat yhä kompuroida siihen epäilyttävään FIFA-tyyliin, kun peli tuntuu tekevän kaikkensa antaakseen altavastaajalle maalin. Tykkään kyllä voittaa, mutta voitot eivät tunnu oikeilta, jos ne syntyvät viime minuutilla täysin luonnottoman tapahtumaketjun päätteeksi.

Haluan myös vielä enemmän kontrollia pelaajiini, vielä sujuvampaa pelattavuutta. Syöttöjen vastaanottaminen edellyttää joskus turhaa odottelua paikoillaan, ja tekoälyn työskentely paitsion rajalla on edelleen osin epäloogista johtaen turhauttaviin virhesyöttöihin. Esimerkiksi läpijuoksua tekevä tekoälypelaaja saattaa arvaamatta stopata metriä-paria ennen paitsiolinjaa. Puolustuslinjan puhkaisemiseksi tekoäly saisi olla liikkeissään fiksumpi.

FIFA 15 vaikuttaa jo nyt paremmalta kuin FIFA 14, mutta se ei ole vielä sellainen harppaus kuin olisin toivonut. Paljon resursseja on käytetty ulkoiseen petraamiseen. Sitä vastoin sisältö jäi suurelta osin kysymysmerkiksi, koska EA ei kertonut uramoodista, Ultimate Teamistä tai turnauksista. Peli on selvästi vielä vaiheessa, joten paljon voi tapahtua viimeisten kehityskuukausien aikana.

FIFA 15FIFA 15

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
FIFA 15Score

FIFA 15

ARVIO. Kirjoittaja Mike Holmes

FIFA 15 vie sarjaa jälleen piirun verran eteenpäin, mutta ei yllä aivan toivotulle tasolle.



Ladataan seuraavaa sisältöä