Suomi
Gamereactor
ennakot
Middle-earth: Shadow of Mordor

Middle-earth: Shadow of Mordor

Lisenssipelistä on muotoutumassa yksi syksyn odotetuimmista julkaisuista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

On harvinaista kutsua lisenssipeliä kunnianhimoiseksi, mutta se sana tuli ensimmäisenä mieleen nähdessämme Middle-Earth: Shadow of Mordorin viimeisimmän version. Pelin inspiraationa ovat toimineet lukuisat eri lähteet, ja vaikka pelikuvaa ensimmäisenä nähneet kertoivat olleensa positiivisesti yllättyneitä, eivät he onnistuneet olemaan täysin vakuuttavia. Nyt mekin saimme kokea yllätyksen.

Gamescom-messuilla esitetty ennakkoversio koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä seurattiin hiljattain uudelleen henkiin herännyttä samooja Talionia, joka jäljitti Klonkkua yhdessä pelin päätehtävistä. Talion ei matkusta yksin, sillä hänen päässään asustaa ylösnousemuksesta vastannut henkiolento. Toisessa osassa tutustuttiin vihollisten kehitykseen vaikuttavaan Nemesis-järjestelmään. Pahikset kehittyvät pelaajan hahmon tapaan, ja osasta syntyy tämän seurauksena ainutlaatuisia vihollisia ja välipomoja.

Molemmat osat toimivat hyvin ja olivat viihdyttäviä. Etenkin jälkimmäisessä näimme örkkien muuttuvan hierarkian toiminnassa, ja se näyttää erittäin kunnianhimoiselta. Monolithin edustajien kanssa käydyissä keskusteluissa mainittiin, että jokaisen hiekkalaatikkopelejä kehittävän studion pitäisi harkita samantyyppistä mekaniikkaa omiin tuotoksiinsa. Jos Nemesis osoittautuu toimivaksi, se saattaa muuttaa ratkaisevasti peligenren kehitystä.

Lähdetään kuitenkin liikkeelle ensimmäisestä osasta. Talion jäljitti Klonkkua metsien ja raunioiden halki aina syvällä Mordorissa sijaitsevaan peikkojen luolaan. Vaikka nyt seikkailtiin Sauronin valtakunnassa, niin maasto ei onneksi näyttänyt tylsältä. Luvassa oli ruohoa ja kukkuloita, joiden keskellä näkyi ajoittain raunioita ja örkkien linnoituksia. Mordorissa on siis enemmän nähtävää kuin mitä olisimme voineet odottaa Peter Jacksonin elokuvien perusteella.

Tämä on mainos:
Middle-earth: Shadow of Mordor

Myös Klonkku on saanut enemmän "lihaa" luidensa ympärille. Uusien konsolien tehot takaavat sen, että ulkonäkö muistuttaa enemmän elokuvissa näkemäämme versiota. Liam O'Brienin ääninäyttely on myös yhtä hyvää kuin Andy Serkisin. Talionin jäljitysretki Klonkun perässä vihjaa siihen, että entisen sormuksen kantajan rooli ei jää pelissä pelkäksi statistiksi. Tätä tukevat myös heidän väliset keskustelunsa, jotka antoi ymmärtää parivaljakon tunteneen toisensa jo jonkin aikaa. Kolmas pyörä päähenkilöiden välisissä suhteissa on Talionin päässä asustava henki, joka paljastuu haltioiden mahtisormukset takoneeksi Celebrimboriksi. Hänen kauttaan koetaan takaumia mahtisormusten takomisesta ja nähdään myös Sauron ilman tuttua haarniskaa.

Tilanne Talionin, haamun ja Klonkun välillä muistuttaa dynamiikaltaan samanlaiselta kuin Samin, Frodon ja Klonkun välinen suhde. Ratkaisu on tarkoituksellinen ja se lupaa hahmojen välille aineksia mahdolliseen kolmiodraamaan. Tämän pitäisi syventää pelikokemusta, ettei Talion jäisi pelkäksi pinnalliseksi örkkejä satapäin lahtaavaksi samoojaksi.

Taistelua tosin on tiedossa runsaasti ja valtaosa keskittyy tietysti Talionin kärhämiin. Roolipeleistä tuttuun tapaan mukana on järjestelmä, jonka avulla voi avata erilaisia kykyjä käyttöönsä. Testiversiossa Talionille oli valittu teleporttauksen mahdollistava hyökkäyskyky, joka toimi yksinkertaisesti: Tähtää kohteeseen, päästä napista irti ja samooja siirtyy välittömästi tekemään kuolettavan lopetusliikkeen. Teleporttaus toimi taistelun lisäksi myös keinona hyppiä nopeasti muutoin tavoittamattomissa olevien paikkojen välillä. Esimerkiksi sortuvasta luolasta ja peikon kynsistä pakeneminen onnistui kätevästi yläpuolella olevien kielekkeiden kautta.

Tämä on mainos:

Toinen tärkeä kyky samoojalle on jäljittäminen, jonka avulla Klonkun jättämät jäljet havaitsi helpommin. Kyvyn hyödyllisyyden huomasi etenkin ylöspäin kohoavilla seinillä, joita pitkin otus oli vipeltänyt karkuun.

Middle-earth: Shadow of Mordor

Middle-earth: Shadow of Mordorin maailma tuntui demossa miellyttävän avoimelta. Luolastoissa eteneminen oli rajoitettua, mutta myös niistä löytyi runsaasti tutkittavia sivukäytäviä. Ulkona maasto levittäytyi laajalle joka suuntaan, ja seikkailemaan kannustetaan Nemesis -järjestelmän luomien satunnaisten haasteiden avulla.

Örkkien kehittymiseen vaikuttaa pelaajan toimien lisäksi myös itse pelimaailma. Näille voi esimerkiksi ajan kuluessa kehittyä erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia. Yksi saattaa saada lisävoimia hukkien läheisyydessä, kun taas toinen pötkii ne nähdessään välittömästi karkuun. Örkkien kehitystä ja persoonallisuuksia voi tarkastella erillisen valikon kautta, josta näkee kyseisellä alueella majailevien hahmojen tiedot. Hahmot voivat ottaa yhteen omillaan, ja murhattujen tilalle nousee uusia luutnantteja ja sotapäälliköitä. Kun joku nousee tarpeeksi korkealle hierarkiassa, tämä ilmestyy sivutehtäväksi Mordorin kartalle. Pomojen lahtausta ei kuitenkaan voi yrittää suoraan, vaan jokainen täytyy ensin houkutella esiin piilostaan. Peli luo kunkin kohdalle satunnaiset tavoitteet, joiden avulla tämä onnistuu. Nämä taas riippuvat kyseisen örkin persoonallisuudesta.

Demossa piti tällä kertaa tappaa 20 örkkiä alle kahdessa minuutissa, mikä vaati teleporttauksen tehokasta hyödyntämistä. Pomot eivät kaadu helposti, mikä kävi selville pelinkehittäjän kohdatessa verisen loppunsa sotapäällikön toimesta. Kuollessa pelaaja heitetään takaisin edelliselle tallennuspisteelle, jolloin kuitenkin aikaa kuluu. Niinpä vastus saattaa olla seuraavalla kerralla entistäkin kovempi.

Middle-earth: Shadow of Mordor

Shadow of Mordorin suunnittelufilosofia on suorassa ristiriidassa nykyisissä peleissä vallitsevan trendin kanssa, joissa asioita helpotetaan epäonnistumisten jälkeen. On vielä vaikea sanoa, onko kyseinen pomo ensi kerralla oikeasti vaikeampi, mutta idea on hyvä. Toivottavasti tämä tekee jokaisesta taistelusta erilaisen, vaikka kyseessä olisi kymmenes vääntö saman hirviön kanssa.

Ennakkoversio oli kokonaisuutena mielenkiintoinen. Toiminta pyöri sulavasti ja näytti paremmalta kuin pelkissä kuvissa. Tässä saattaa olla oikeasti viihdyttävä ja tiivis paketti, joka hyötyy tutun maailman ja henkilöiden käyttämisestä. Onko lisenssipeli yksi syksyn odotetuimmista julkaisuista? Se on erittäin kunnianhimoinen tavoite.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä