Suomi
Gamereactor
ennakot
Bayonetta 2

Bayonetta 2

Lokakuu on kuunoidan kuukausi. Ennakkotestissä huippuodotettu jatko-osa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Konsolin julkaisun yhteydessä julkistettu Bayonetta 2 on ollut kahden vuoden ajan varmasti Wii U:n odotetuin ja samalla kiistellyin nimike. Edellisessä konsolisukupolvessa laajan fanijoukon taakseen kerännyt toimintaseikkailu on tällä kertaa Nintendon yksinoikeus, eikä peliä kannata odottaa muille konsoleille. Samasta syystä Bayonetta 2 on yksi Nintendon syksyn suurimmista valttikorteista, jonka harteille sysätään todella paljon paineita ja odotuksia.

Ehdin testaamaan kuunoidan uusia seikkailuita viikonlopun ja parin ensimmäisen kentän ajan. Peli näyttää hyvin valmiilta. Se ole ihme, sillä olihan ennakkotestiin saatu pelikoodi jo todella lähellä julkaisua. Ainakin tässä vaiheessa muutokset edelliseen osaan vaikuttavat hienovaraisilta, mutta kokonaisuutta huomattavasti parantavilta.

Edellisen Bayonettan konkareille jatko-osa on kuin kotiinpaluu. Tallella ovat korni ja itseironinen tarinankerronta, upea hahmodesign ja totta kai mellevä taistelumoottori. Platinum Gamesin kädenjäljen tunnistaa välittömästi. Taisteluita käydään maalla, merellä ja ilmassa, eikä mielikuvitusta ole turhaan rajoitettu. Peli räjäyttää alusta lähtien silmille sellaista ilotulitusta, ettei paremmasta väliä, eikä seuraavaa käännettä pysty kertaakaan ennakoimaan.

Selkein muutos aiempaan on Umbran Climax -niminen erikoistila, jonka voi aktivoida taikamittarin tullessa täyteen mittaansa. Kliimaksin aikana Bayonetta rusikoi vihollisia näyttävillä ja tehokkailla erikoisliikkeillä tovin ajan ja saa samalla pienen palautuksen energioihinsa. Taikamittarin täyttäminen tapahtuu vihollisen iskuja väistelemällä. Onnistunut väistö johtaa Witch Time -nimiseen hidastukseen, jolloin vihollisen kylkeen on enemmän aikaa paukutella komboja. Mitä täpärämmin väistön saa suoritettua, sitä enemmän täyttää taikamittaria ja saa hidastusaikaa käyttöönsä.

Tämä on mainos:

Muilta osin taistelumoottori vaikuttaisi olevan ennallaan ja se ei haittaa, sillä siitä oli aiemminkaan vaikea löytää mitään vikaa. Taistelut on mahdollista selvittää heikommallakin suorituksella, mutta Witch Timen kaltaisilla pienillä nyansseilla peli kannustaa yrittämään paremmin. Vihollisten rökitys on viihdyttävää ja näyttävää, oli ohjaimen varressa sitten mätkintäpelien karski veteraani tai ensimmäistä kertaa potkuja jakeleva märkäkorva.

Lyhyesti sanottuna, kaikki mikä edellisessä pelissä tehtiin oikein, tehdään myös jatko-osassa ja pakettiin vain lisätään herkkuja houkuttelemaan enemmän pelaajia Bayonettan omalaatuiseen maailmaan. Peli on fantastisen näköinen ja pyörii sulavasti 60 ruudun sekuntivauhtia, vaikka näytöllä tapahtuisi mitä tahansa. Löydettävää ja ihmeteltävää vaikuttaa olevan vähintään riittävästi.

Platinum on osoittanut olevansa luottamuksen arvoinen kehittäjä. Syksy saisi tänä vuonna saapua reilusti nopeammin.

Bayonetta 2
Tämä on mainos:
Bayonetta 2Bayonetta 2

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Bayonetta 2Score

Bayonetta 2

ARVIO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Bayonetta 2 on viimein täällä. Pelko pois, kuunoita on keskuudessamme parempana kuin koskaan.

1
Bayonetta 2 -amiibojen tarkoitus selvisi

Bayonetta 2 -amiibojen tarkoitus selvisi

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Bayonetta 2 kera alkuperäisen Bayonettan on tulossa Nintendo Switchille helmikuussa 2018. Pelit ovat myös yhteensopivia Nintendon amiibo-lelujen kanssa. Nintendo on nyt...



Ladataan seuraavaa sisältöä