Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
ennakot
Mortal Kombat X

Mortal Kombat X

X tuo verisen sarjan taistelumekaniikkoihin enemmän kaivattua syvyyttä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ

Cassie Cage katsoo taistelijaani ja puhaltaa välinpitämättömästi vaaleanpunaisen purkkapallon. Hän ei ole selvästikään vaikuttunut Kung Laosta, joka seisoo viileästi aaltojen pieksämällä laiturilla. Ottelu käydään tällä kertaa myrskyn riepottelemassa satamassa, ja tutun aloituskäskyn kuultuani syöksyn hyökkäykseen.

Vanha suosikkihahmoni Kung Lao on oppinut uusia kikkoja, ja hänellä voi pelata kolmella erilaisella alkuasetuksella. Löydän vihdoinkin tyylin, joka istuu minulle täydellisesti. Voin esimerkiksi heittää hatun pyörimään Kung Laon ympärille, joka toimii silloin eräänlaisena tappavana voimakenttänä. Toivon Cassien lankeavan tähän ansaan, jolloin voisin heittää kehään nopean teleporttausta hyödyntävän iskusarjan.

Valitettavasti suunnitelmani menevät mönkään. Meri heittää laiturille mädäntyvän ruumiin, jonka Cassie viskaa päin pläsiäni kuin vanhaksi menneen turskan. Märän läsähdyksen jälkeen, huomaan olevani hätää kärsimässä Cassien suorittaessa vimmaista hyökkäyssarjaa. Ainoa mahdollisuuteni selviytyä kunnialla on laukaista edellisessä Mortal Kombatissa esitelty X-Ray-hyökkäys. Riskinotto onnistuu ja Cassie jää kuin jyrän alle. Voitto sinetöidään tuttuun tapaan helakanpunaisella Fatality-liikkeellä.

Mortal Kombat XMortal Kombat X

Olin yllättynyt siitä, kuinka hyvin Netherrealm Studios on onnistunut korjaamaan sarjaa vaivanneita ongelmia. Uutukainen on saanut roimasti lisää uudistuksia ja etenkin syvyyttä. Se tuntuu vuosipäivityksen sijaan aidolta jatko-osalta. Tämä seikka ei ole aina itsestäänselvyys taistelupeleissä. Lisäksi suurin osa taistelijoista on korvattu uusilla tai ainakin he ovat kokeneet merkittäviä uudistuksia. Hahmokaartista löytyvät nyt muun muassa sellaiset henkilöt kuin Cassie Cage (Johnny Cagen tytär), D'Vorah, Kotal Kahn ja Ferra/Torr.

Jokaisella taistelijalla on kolme erilaista tyyliä, eivätkä ne ole pelkkää kosmetiikkaa. Valinta vaikuttaa todella paljon ottelijoiden erikoisliikkeisiin ja yleiseen pelityyliin. Ferra/Torr on tästä erittäin hyvä esimerkki, sillä hän koostuu käytännössä kahdesta eri henkilöstä. Toinen on valtava lihaksikas peto ja toinen puolestaan tämän selässä ratsastava kyttyrämäinen kääpiö. Yleensä pieni ohjastaja osallistuu suoraan otteluiden kulkuun, mutta yhdessä tyylissä hän tyytyy vain seuraamaan mäiskintää taustalta käsin. Yksin jäänyt Torr tuo tällöin mieleen Street Fighter IV:n Zangiefin.

Testipelien ohessa ehdin kysyä pelin markkinoinnista vastaavalta Brian Goodmanilta, mistä erilaisten taistelutyylien ajatus oli lähtöisin. Hänen mukaansa kyse on pelaajien mieltymyksistä. Studion keräämän datan mukaan suurin osa pelaa ainoastaan kahdella tai kolmella hahmolla. Lisäämällä jokaiselle taistelijalle kolme vaihtoehtoista taistelutyyliä he saivat kasvatettua pelaajien käyttämien hahmojen variaatioiden määrän moninkertaiseksi. Jos joku haluaa pelata ainoastaan ikisuosikeilla Scorpionilla tai Sub-Zerolla, on hänellä nyt käytössään entistä enemmän vaihtoehtoja.

Jääninja Sub-Zeroa voi pelata esimerkiksi "normaalisti", mutta puolustusta painottavat voivat valita tyylin, joka tarjoaa enemmän erilaisia jääansoja. Sain henkilökohtaisesti kokea, kuinka hirvittävä tällainen Sub-Zero on osaavissa käsissä. Hyytävä ninja voi muun muassa luoda jäisiä kopioita itsestään ja viskoa niillä vastustajiaan. Tyylivalinnat lisäävät ennalta-arvaamattomuutta jokaiseen taisteluun.

Mortal Kombat X

Yksi suurimmista muutoksista pelin kulkuun löytyy kuitenkin taisteluareenoista ja tarkemmin sanottuna niiden taustoista. Taustamaisemia voi hyödyntää taisteluissa hyvinkin Injustice: Gods Among Usin tyyliin. Esimerkiksi mainitsemani tyrskyn lennättävä vainaja oli yksi tällainen taustasta taisteluun hyppäävä asia. Joissain kentissä voi loikkia takana näkyviä puita pitkin, niiden oksia käyttää aseina ja niin edelleen. Tasojen erikoisominaisuudet tuntuivat vähän kikkailulta, mutta niiden avulla on toki mahdollista saada jonkin verran etua taistelun tuoksinassa.

Mortal Kombatin yhtenä tavaramerkkinä on aina ollut verinen väkivalta, ja tällä kertaa hurmeella mässäillään entistä ylenpalttisemmin. Kahden tunnin testaamisen jälkeen olen jopa sitä mieltä, että brutaalit X-Ray-hyökkäykset ovat jo aavistuksen verran liian pitkiä. Ne menevät niin övereiksi, että vuoden 2011 pelissä nähdyt erikoisiskut tuntuvat testin jälkeen kukkahatuille suunnatuilta versioilta. Eikä murtunut kallo tai katkennut selkäranka tietenkään hidasta otteluita pätkääkään.

Suurin viehätys voi jälleen piillä verisissä lopetusliikkeissä. Jos ne ovat testiversion tasoa kautta linjan, saattaa Netherrealm lyödä kaikki ennätykset veriroiskeiden suhteen. Sen huomasi myös Cassien ja Kung Laon ottelun päätöksessä. En kuvaile sitä enempää, mutta kun sahanterän lailla toimiva hattu kohtaa vastustajan kasvot, on tuloksena aika karmeaa katsottavaa - varsinkin kun uudet konsolit mahdollistavat entistä terävämmän kuvatarkkuuden ja tarkemmat hahmomallinnukset.

Odotukseni Mortal Kombat X:n suhteen ovat olleet todella korkealla, eivätkä ne laimentuneet testaamisen johdosta lainkaan. Kymppiosan myötä tiedossa on kaivattua syvyyttä, sillä uutta sisältöä ja ominaisuuksia näyttää olevan luvassa todella paljon. Tietysti kukaan ei pakota käyttämään kaikkia uusia kujeita, joten jokainen voi pelata haluamallaan tavalla. Ja sehän taistelupeleissä onkin ehkä tärkeintä.

Mortal Kombat X

Aiheeseen liittyviä tekstejä

6
Mortal Kombat XLScore

Mortal Kombat XL

ARVIO. Kirjoittaja Joni Eriksson

Ekstrasuurikokoinen Mortal Kombat tarjoaa lisärit ja pääpelin yhdessä paketissa - ei muuta.

8
Mortal Kombat XScore

Mortal Kombat X

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Mortal Kombat X on sarjan ehdotonta parhaimmistoa tarjoten helposti lähestyttävän mutta monipuolisen taistelusysteemin ja tuhottomasti tekemistä.

0
Mortal Kombat X on myynyt yli 11 miljoonaa

Mortal Kombat X on myynyt yli 11 miljoonaa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Mortal Kombatin isä Ed Boon on kertonut Game Informerille, että vuonna 2015 julkaistu Mortal Kombat X on myynyt yli 11 miljoonaa kappaletta, joka on sarjan ennätys tähän...



Ladataan seuraavaa sisältöä